کد خبر: 268428
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
بازدید 854
آغاز بیست و یکمین سال انجمن ادبی

انجمن ادبی شعر و داستان دختران کانون استان تهران در اردیبهشت ماه 1396 با حضور حمیدرضا شکارسری کارشناس شعر و محمدجواد جزینی، کارشناس داستان نویسی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، انجمن ادبی شعر و داستان دختران کانون استان تهران در اردیبهشت ماه 1396 با حضور بیش از چهل عضو نوجوان دختر مراکز کانون استان در مرکز تخصصی ادبی شماره 15 برگزار شد.
در این برنامه که با خوانش دیباچه و غزلی از شیخ اجل سعدی توسط دینا عسگری عضو کودک کارگاه آغاز شد، اعضای ادبی منتخب مراکز به قرائت آثار ادبی پرداخته و نقد و تحلیل کارهایشان را زبان دیگر حاضرین و کارشناسان میهمان شنیدند.
کارشناس شعر این جلسه حمیدرضا شکارسری شاعر، منتقد و مدرس شعر بود که در خلال نقد آثار نکات آموزشی مختلفی را نیز به اعضا ارائه می داد. شکارسری با اشاره به ساخت های پارادل و ویژگی هایشان در بیان دو واقعیت همزمان، به شعر اقیانوس اثر علی موسوی گرمارودی به عنوان نمونه ای تحسین برانگیز در این زمینه اشاره کرد.
وی همچنین نکاتی درباره شعر اجتماعی بیان کرد و ویژگی های این ژانر را برشمرد. صحبت درباره اوزان شعری و زبان شاعرانه از دیگر نکاتی بود که شکارسری در این نشست به آنها پرداخت.
محمدجواد جزینی، نویسنده، منتقد و مدرس داستان نویسی نیز دیگر کارشناس برنامه بود که نکاتی را درباره زبان فیگوراتیو بیان کرد. وی عنوان کرد:«زبان فیگوراتیو همان شبه زبان است و نویسنده  هنگام استفاده از آن عامدانه از بافتی از زبان استفاده می کند که با زبان روزمره داستان نویسی ما متفاوت است.»
او همچنین از ویژگی های طرحواره گفت و در ادامه به مخاطبان توصیه کرد:«برای نوشتن از زیست هم سالان خودتان استفاده کنید. اگر حیات و دایره زیستی و تجربیات مربوط به سن نوجوانی را بنویسید موفق تر خواهید بود.»
جزینی همچنین یادآور شد:« برای انتخاب نام مناسب برای داستان هایی که می نویسید زمان بگذارید. عنوان داستان تنها یک نام نیست. بلکه می تواند مخاطب را برای پیدا کردن نقطه مرکزی داستان کمک کند.»
در این انجمن ادبی صد و پانزدهمین شماره نشریه انجمن ادبی نیز بین مخاطبان توزیع شد. همچنین حاضرین از "فیروز زنوزی جلالی" نیز که به تازگی دار فانی را وداع گفته یاد کردند و خاطراتی از این نویسنده توسط کارشناسان گفته شد.
گفتنی است انجمن های ادبی کانون استان تهران اکنون در آستانه بیست و یکمین سال اجراست و همچنان پرقدرت به مسیر خود ادامه می دهد.
این نشست با اجرای کبری بابایی مربی مسئول مرکز شماره 15 از ساعت 15 الی 30/17 به طول انجامید و اعضای فعال مراکز 39، 10، 2، شهر قدس و مرکز تخصصی ادبی 15 در آن حضور داشتند.