کد خبر: 267036
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۵
قصه, سرزمینی پهناوری برای کسب مهارتهای زندگی

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص نوزدهمین جشنواره ی قصه گویی گفت: پرورش خلاقیت وتفکر خلاق از جمله تاثیرات قصه برکودکان و نوجوانان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان: فرزاد رحیمی مدیر کل کانون چهار محال و بختیاری با تاکید بر تاثیر مثبت قصه ها بر ارتباطات و سبکهای فکری کودکان و نوجوانان برگزاری جشنواره های قصه گویی را فرصتی مناسب در راستای ترویج فرهنگ قصه گویی و آگاهی بخشی در زمینه تاثیر قصه بر رشد این قشر برای خانواده ها عنوان کرد.
وی در این باره افزود: قصه ها ی مناسب با اهداف تربیتی می توانند حامل تاثیراتی چون: رشد خلاقیت، عاطفه ، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای کلامی و فکری در کودکان و نوجوانان شوند.
رحیمی در این باره افزود: تقویت مهارت جرات ورزی در میان این قشر از دیگر تاثیرات مثبت قصه ها برای کودکان و نوجوانان است که طی آن اعضا به آسانی می توانند آنچه درونشان است، صادقانه بیان کرده و ابراز عقیده کنند بدون اینکه آسیب و لطمه ای به روابط آنها با دیگران وارد شود و از توان کافی برای برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی بهره مند گردند.
مدیر کل کانون کاهش اضطراب را از دیگر تاثیرات قصه بر کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود:قصه گویی در کاهش میزان اضطراب تاثیر دارد.
وی اضافه کرد: قصه ها و افسانه ها همواره در رشد و کمال ذهنی و فرهنگی انسان ها مؤثر بوده اند و به نوعی زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم ، شیوۀ کار و تولید آن ها و رفتار ، تفکر ، احساس ، فرهنگ ، اخلاق و اعتقادات هر جامعه را نشان داده اند.قصه گویی هم چنین به عنوان روشی برای آموزش ارزش های اجتماعی و اخلاقی استفاده شده و قصه دربارۀ انسان ها و اشیاء به صورتی متفاوت و با زبانی خوشایند ،کودکان را به آموختن ترغیب می کند.
رحیمی افزود: قصه ها هم شادی آفرینند و هم آموزنده . در قصه ها از واژه هایی استفاده می شود که کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد و قصه به عنوان ابزاری فرهنگی می تواند نشاط اجتماعی و سلامت روانی را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان آورد.
فرزاد رحیمی در این خصوص تصریح کرد: قصه ها به کودکان یاری می رسانند تا ارتباط را درک کنند رابطه ای که بین شخصیت های یک قصه وجود دارد، می تواند به کودک یاری برساند که خود چگونه این موارد را در زندگی رعایت کند. موضوع مهم دیگر که تاثیرزیادی بر فرایند اجتماعی شدن کودک دارد این است که قصه ها پیامها و ارزش هایی را به مخاطب خود منتقل می کنند .کودک در اثر شنیدن، تکرار شنیدن و حتی فکر کردن به قصه میتواند این پیامها را جذب کند و ارزشهای خانوادگی، اجتماعی و انسانی را یادبگیرد.غیرمستقیم بودن این پیامها موجب میشود که برای کودک دلنشین تر، جذاب تر و دوستداشتنی تر شود.
وی ادامه داد: هم چنین قصه ها قدرت تمرکز و دقت کودکان را افزایش میدهند .کودکان در اثر شنیدن این توانایی را به دست می آورند تا بتوانند شنیدن فعال را تجربه کنند. آنها حتی برای اینکه بتوانند ماجرا را دنبال کنند، ضروری است که دقت و تمرکز لازم را برای خوب شنیدن تمرین کنند که خود جزء مهارتهای ارتباطی در تعاملات آنان به شمار می آید.