کارگاه آموزش مبارزه با دیابت در خرمشهر برگزار شد

کارگاه آموزش مبارزه با دیابت با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و شبکه بهداشت خرمشهر در مرکز فرهنگی شماره 3 کانون این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، نرگس مرادی نصرآبادی مسئول کانون شماره 3 خرمشهر با اعلام این خبر گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری آموزش و پرورش و شبکه بهداشت خرمشهر به مناسبت هفته‌ی سلامت کارگاهی آموزشی با موضوع مبارزه با دیابت را با حضور 60 نفر از دانش آموزان دختر پایه‌ی ششم مدرسه‌ی یاس فرهنگیان همراه با تعداد 40 نفر از اولیاء این بچه‌ها در کانون شماره 3 خرمشهر برگزار کرد.
وی افزود: در این کارگاه روشنی کارشناس شبکه بهداشت خرمشهر با زبانی ساده و دل‌نشین دیابت را نوعی اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن معرفی کرد که توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و این ماده حیاتی در بدن عملکرد طبیعی خود را انجام نمی‌دهد.
مرادی نصرآبادی با اشاره به این‌که کارشناس دعوت‌شده نقش اصلی انسولین را پایین آوردن قند خون توسط مکانیسم‌های مختلفی عنوان کرد و ادامه داد: دیابت دو نوع اصلی دارد و یک نوع آن تخریب سلول‌های منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دیگر آن‌که مقاومت پیش‌رونده بدن به انسولین وجود دارد ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود.
وی عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی را از علل ابتلای فرد به نوع دوم دیابت عنوان کرد و غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا را در پیشگیری از این عوارض مؤثر دانست.
این مسئول فرهنگی یادآور شد: در این کارگاه آموزشی والدین و دانش آموزان پرسش‌های خود را پیرامون موضوع این نشست مطرح و از کارشناس شبکه‌ی بهداشت خرمشهر پاسخ‌های خود را دریافت کردند.