کتاب «بچه‌های کشتی رافائل» در کانون آبادان نقد شد

کتاب «بچه‌های کشتی رافائل» نوشته‌ی محمدرضا مرزوقی با حضور این نویسنده و جمعی از اعضای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان آبادان نقد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، در این برنامه که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک آبادان برگزار شد؛ در بخش نخست این نشست نوجوانان آبادانی ابتدا پیرامون نحوه‌ی شخصیت‌پردازی و استفاده از لهجه و گویش جنوبی در این رمان صحبت کردند.

در ادامه این نشست ادبی نوجوانان شرکت‌کننده درباره‌ی روابط علت و معلولی و این‌که نویسنده تا چه اندازه از واقعیت در داستان این کتاب کمک گرفته و به آن پایبند بوده است به گفتگو پرداختند.

در این جلسه ادبی برخی از نوجوانان شرکت کننده اعتقاد داشتند جذابیت داستان به حدی بوده که نمی‌توانستند ادامه‌ی خواندن این کتاب را به روزی دیگر موکول کنند و عضو دیگری نیز عنوان کرد: دوست داشت توصیف بیشتری از خودِ کشتی رافائل در این رمان بخواند.

در بخش دوم جلسه نقد کتاب «بچه‌های کشتی رافائل» محمدرضا مرزوقی نویسنده‌ی این کتاب در جمع اعضا و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از علاقه‌مند شدنش به نوشتن سخن گفت و توضیح داد: از دوران کودکی به کتاب خواندن بسیار علاقه داشتم به همین خاطر عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدم تا به کتاب‌های بیشتری دسترسی داشته باشم و از حدود 13 سالگی تصمیم گرفتم که نوشتن را به‌صورت جدی دنبال کنم و نویسنده شوم.

مرزوقی درباره‌ی تجربه‌های نوشتن خود نیز برای اعضا صحبت کرد و افزود: نویسنده معمولاً از واقعیت‌ها وام یا الهام می‌گیرد اما لزوماً هر چه که می‌نویسد واقعیت نیست. اگر چنین باشد دیگر داستانی شکل نمی‌گیرد بلکه نویسنده به گزارش‌نویسی یا مستند نویسی پرداخته است.

نویسنده کتاب «بچه‌های کشتی رافائل» در ادامه با اشاره به این‌که در هر مقطع زمانی و برای هر کتابی دغدغه‌ای متفاوت داشته است یادآور شد: به‌طور کلی روابط بین انسان همیشه برایم جالب بوده و موضوع جنگ تحمیلی و جنگ‌زدگی از دیگر دغدغه‌هایم هستند که تاکنون درباره‌ی آن‌ها کتاب نوشته‌ام.

در پایان این جلسه‌ی نقد ادبی محمدرضا مرزوقی بخشی از کتاب «دلهره‌های خیابان وحید»، جدیدترین رمانش را برای حاضرین خوانش کرد.

گفتنی است: کتاب «بچه‌های کشتی رافائل» نوشته محمدرضا مرزوقی از سوی کانون پرورش فکری منتشر شده است و  به بوشهر و ماجراهای آن در بحبوحه جنگ هشت ساله می‌پردازد و با دستمایه قرار دادن داستان ورود این کشتی به بوشهر از جنگی می‌گوید که در کنار سختی‌هایش، شادی‌های کودکانه‌ای هم داشته است.