کد خبر: 266388
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
نشست تخصصی "صیانت از کودکان آنلاین" در اهواز برگزار شد

نشست تخصصی "صیانت از کودکان آنلاین" با عنوان " نقش فضای مجازی در خانواده امن" در اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، نشست تخصصی "صیانت از کودکان آنلاین" با عنوان " نقش فضای مجازی در خانواده امن" به همت کانون استان خوزستان، و همکاری اداره کل امور بانوان استانداری خوزستان، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و پلیس فتای استان و شهرداری اهواز در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز اجرا شد.

در این نشست سلمان کونانی مدرس دانشگاه، پژوهشگر، مؤلف کتاب شبکه‌های عنکبوتی اینترنت و مبلغ فضای مجازی با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی بر وجود یک اصل تحمیل محدودیت‌های عقلانی شهروندان در استفاده از فضای مجازی تأکید کرد و گفت: باید نسبت به مخاطرات استفاده از فضای مجازی برای کودکان حساس باشیم چون سن کودکی سن یادگیری است و بیشترین استعداد دانش‌پذیری در این بازه سنی است.

وی افزود: اگر کج‌رفتاری و قانون‌گریزی به‌عنوان یک مؤلفه برای یک کودک و نوجوان در دسترس باشد قطعاً می‌تواند اثر القایی منفی داشته باشد و به‌تدریج ذهن کودک و نوجوان را آماده کند تا خدای ناکرده در ورطه‌ی مسائل خطرناک‌تری قرار گیرد.

کونانی در ادامه تأکید کرد: موقع ای می‌توانیم در مورد صیانت از کودکان آنلاین صحبت کنیم که بتوانیم به سؤال‌هایی چون، فضای مجازی به‌عنوان یک بستری که هم استعداد مثبت و هم استعداد خطرناک دارد قابلیت مدیریت یا تفکیک به‌صورت افتراقی متناسب با سن، جنس و ... را در کشور ما ایران دارد؟ و آیا در کشور ما ایران می‌توانیم از اینترنت متفاوت برای کودکان صحبت کنیم؟ پاسخ بدهیم.

وی معتقد است: اگر بنا باشد از صیانت از کودکان و نوجوانان در بستر فضای مجازی صحبت کنیم مقدم بر هر مسئله دیگری باید بستر حقوقی و قانونی آن را روشن کنیم و به این مسئله برسیم که اساساً چه شناختی از مسائل موجود داریم و متناسب با مسائلی که به شناخت آن رسیدیم چه راه‌کارهایی وجود دارد.

مؤلف کتاب شبکه‌های عنکبوتی اینترنت با اشاره به برخی آمارهای جهانی استفاده از اینترنت توضیح داد: این آمار گویای واقعیتی است که نشان می‌دهد افراد نه‌تنها می‌توانند در فضای مجازی خطرناک و خطرساز باشند بلکه حضور آن‌ها در فضای مجازی آن‌ها را به‌سوی خطر یا خطرساز شدن خواهد کشاند.

کونانی در ادامه با ارائه مثالی اضافه کرد: فضای مجازی متناسب با جنسیت و سن افراد و کاربران، قابلیت کاربردی متفاوت پیدا کردن را دارد و این کار در مدارس کشور روسیه در حال انجام است به‌طوری‌که دسترسی دختران و پسران به بعضی سایت‌ها متناسب با جنسیت آن‌ها است.

این پژوهشگر یکی از مشکلات استفاده از اینترنت در کشور ایران را گمنامی کاربران در استفاده از فضای مجازی عنوان کرد و گفت: در برخی کشورها قبل از استفاده از فضای مجازی می‌بایست هویت شخص کاربر قبل استفاده از اینترنت ثبت و سپس اجازه کار در فضای مجازی به وی داده می‌شود و این کار به‌نوعی از هرگونه اشتباه و ایجاد خطر در این فضا را می‌گیرد و این کار در کشور ما می‌تواند با ایجاد یک کد شناسه سایبری مطابق با کد ملی هر فرد به وی داده شود تا ابزاری برای کنترل و جلوگیری از هرگونه سو استفاده افراد شود.

کونانی آموزش پدران و مادران قبل از استفاده از اینترنت در خانواده را از ملزومات حضور در فضای مجازی دانست و خاطرنشان کرد: در استفاده اینترنت در خانواده مخصوصاً کودکان می‌بایست کامپیوتر مورد استفاده در فضای عمومی خانه قرار گرفته و قابل‌رؤیت باشد.

وی در ادامه از خانواده‌ها خواست نظارت کامل در استفاده از اینترنت کودکان خود را داشته باشند چون این فضا قابلیت رانده و کشانده شدن کودکان و در معرض آسیب قرار دادن بچه‌ها را دارد.

این محقق محدودیت مضاعف در استفاده کودکان از اینترنت را کاملاً عاقلانه دانست و یادآور شد: با این کار در امر یادگیری نتایج بیشتری خواهیم گرفت به‌طوری‌که تحقیقات روانشناسی نشان داده است که کودکانی که روزانه بالای 15 دقیقه با گوشی موبایل و فضای مجازی سر و کار دارند دچار تنبلی و کندی ذهن می‌شوند.

در این نشست همچنین مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان پیرامون صیانت از کودکان در فضای مجازی گفت: امروزه با گسترش روزافزون فناوری‌های اینترنتی کودکان ما جزء گروه‌های هستند که در معرض آسیب‌پذیری از فضای مجازی قرار دارند و باید در صیانت از آن‌ها حساس باشیم.

غلامرضا شنبدی با تأکید بر این‌که هر چه در زمینه آشنایی والدین با خطرات فضای مجاز سرمایه‌گذاری کم است یادآور شد: سرعت پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و اینترنتی بسیار بالاست و باید ما در امر آموزش خانواده‌ها در استفاده از این فضا به‌روز باشیم تا معضلات اجتماعی گریبان گیر ما نشود.

در حاشیه این نشست نیز صبح امروز با حضور فرانک موسوی سرپرست اداره کل امور بانوان استانداری خوزستان نمایشگاه تخصصی "صیانت از کودکان آنلاین" که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل بانوان استانداری خوزستان، شهرداری اهواز، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و پلیس فتای استان خوزستان در مجتمع فرهنگی هنری کانون شهرستان اهواز برپا شده است افتتاح شد.

گفتنی است: این نمایشگاه تا پایان بهمن‌ماه همه‌روزه به‌جز ایام تعطیل برای بازدید عموم دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 9 تا 13 با مراجعه به کانون، واقع در فاز 2 پادادشهر روبروی بازارچه از این نمایشگاه دیدن کنند.