فعالیت‌های کانون باعث حاکم شدن فرهنگ به معنای واقعی در جامعه می‌شود

استاندار خوزستان معتقد است: کار کانون این ارزش را دارد که در درازمدت باعث حاکم شدن فرهنگ به معنای واقعی در جامعه می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، غلامرضا شریعتی در آیین تجلیل از کودکان و نوجوانان مدال‌آور و برگزیده جشنواره‌های بین‌المللی و کشوری در استانداری خوزستان با اعلام این مطلب گفت: کار کانون این ارزش را دارد که در درازمدت باعث اصلاح جامعه و حاکم شدن ارزش‌ها و خوبی‌ها در جامعه می‌شود.

استاندار خوزستان با ابراز خرسندی از حضور در بین کودکان و نوجوانان مدال‌آور و برگزیده جشنواره‌های بین‌المللی و کشوری گفت: این بچه‌ها افتخارآفرین، ما را امیدوار می‌کنند که استان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد در آینده با زحمات و برنامه‌ریزی‌های این فرزندان عزیز زمانی که سکان امور استان را به دست بگیرند به جایگاه واقعی خود برسانند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از سازمان‌های تأثیرگذار است که کار پایه‌ای و ریشه‌ای در آن انجام می‌شود افزود: این نهاد در استان تا حدودی مغفول مانده و آن‌طور که شایسته آن هست موردتوجه قرار نگرفته است.

شریعتی در ادامه با تأکید بر این‌که اگر به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌واسطه‌ی این‌که با نسلی سروکار دارد که شاکله‌ی شخصیت آن در حال شکل‌گیری است توجه شود خاطرنشان کرد: با کارهای بلندمدتی که در این نهاد فرهنگی صورت می‌گیرد ما می‌توانیم در یک پروسه زمانی 10 تا 15 ساله به‌تدریج یک نسل با اعتمادبه‌نفس و تأثیرگذار بر جامعه را تحویل اجتماع بدهیم و اگر هم بی‌توجه به این نهاد فرهنگی زمان خود را سپری کنیم نسل‌های آینده ما احتمال اینکه در معرض آسیب‌های اجتماعی، مشکلات هویتی و امثال هم قرار گیرند بیشتر و بیشتر خواهد شد.

استاندار خوزستان اضافه کرد: کار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از امورات زیربنای است که اگر الان توجه و سرمایه‌گذاری شود به‌زودی ظرف شش ماه، یک سال و پنج سال به نتیجه نخواهد رسید بلکه سریع‌ترین نتایج آن 10 الی 15 ساله عاید خواهد شد و این معمولاً در کشور ما که مدیرها به دنبال آن هستند کاری انجام دهند و زود به نتیجه برسند و در برنامه کاری و کارنامه خودشان بگذارند یکی از علت‌های کم‌توجهی به سازمان‌هایی چون کانون، آموزش و پرورش و امثال آن است.

وی در ادامه گفت: وقتی برنامه‌ها، اندیشه و الگوهای توسعه‌ای کشورهای دنیا را چک می‌کنیم ممکن است در اندیشه‌ها و نظریه‌ها با هم اختلاف داشته باشند اما همه‌ی آن‌ها بر محور بودن توسعه انسانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه اتفاق‌نظر دارند و یکی از موارد اصلی که زیرساخت توسعه انسانی را ایجاد می‌کند و باعث آن می‌شود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و امثال هم است که بعضاً در نوع نگاه ما هم ممکن است به آن‌ها که توجهی بشود.

شریعتی افزود: معتقد هستم اگر بناست توسعه‌ی پایداری در کشور و استان ایجاد شود این امر جز با پایداری و اصرار بر توسعه آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر سازمان‌های همانند محقق نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در کانون در یک بازه زمانی بلندمدت 10 تا 15 ساله در بحث فرهنگ‌سازی امور وقت گذاشته می‌شود که این مهم‌ترین مسئله است زیرا این فرهنگ‌سازی باعث می‌شود امور به حرکت خود ادامه دهند و به مجموعه در توسعه و پیشرفت سرعت دهد.

استاندار خوزستان نبود این فرهنگ در جامعه را علی رقم انجام کارهای اثرگذار چون ساخت پل، جاده، کارخانه و ... باعث آن دانست که کارها برای سر پا نگه‌داشتن نیاز به حمایت و کمک پیدا می‌کنند تا به توانند سر پا بمانند و آن بدان علت است که فردی که محور آن سازمان، شرکت و کارخانه است خودش به توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نرسیده و متناسب با آن تکنولوژی توسعه پیدا نکرده و قدرت مدیریت و برنامه‌ریزی لازم را برای اداره آن سیستم ندارد.

شریعتی ادامه داد: اگر توسعه انسانی از ابتدا در کانون و امثال هم‌محور به شود آن فردی که رشد می‌کند برنامه‌ریز، برنامه محور تربیت می‌شود و مسائل مختلف را با یکدیگر بررسی کرده و رشد می‌یابد و به‌عنوان بالی برای جامعه می‌شود نه باری بر آن.

وی در ادامه خواستار گسترش کتابخانه‌ها و فعالیت‌های کانون برای کودکان و نوجوانان استان شد و تأکید کرد: این توسعه باعث می‌شود بچه‌ها متناسب با شرایط جامعه رشد کنند و درکشان متناسب با شرایط روز باشد و این وظیفه سنگین به عهده‌ی کانون است و نباید در این زمینه از هیچ کوششی دریغ کند.

استاندار خوزستان همچنین از کانون خواست با اجرای فعالیت‌های تأثیرگذار خود کودکان و نوجوانان را با حقوق شهروندی آشنا کنند و در تربیت بچه‌هایی آگاه به حقوق خود و جامعه، مطالبه گر، نقدکننده و نقدپذیر با رعایت چهارچوب و استدلالی تلاش کنند.

شریعتی در ادامه به تحرک خوب ایجادشده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان نسبت به دوره‌های مدیریت قبلی اشاره کرد و یادآور شد: این مهم مستحق نشده است جز با تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی همه کارکنان کانون در این استان با محوریت غلامرضا شنبدی مدیرکل این نهاد که به حمد خدا کارها دارد با انرژی و تلاش وافر پیش می‌رود و رشد پیدا می‌کند.