کد خبر: 261572
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
بازدید 3308
کانون پرورش فکری استان سمنان در هفته‌ی ملی کودک

مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان در هفته‌ی ملی کودک با اجرای فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری، ادبی و اسلامی این هفته را گرامی داشتند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری در هفته‌ی ملی کودک با عنوان «کودکان تشنه‌اند» رنگ و بوی عاشورایی به خود گرفت.

براساس این گزارش، تمامی مراکز فرهنگی هنری سرارسر استان اعم از ثابت و سیار و پستی با آماده‌سازی فضای مراکز و کتابخانه‌ها و اجرای فعالیت‌های مرتبط سهمی بسزایی در انتقال مفاهیم دینی و عاشورایی به مخاطبان کودک و نوجوان خود داشتند.

نمایشگاه «کودکان تشنه‌اند» در کانون ایوان‌کی

نمایشگاه «کودکان تشنه‌اند» با موضوع کودک و محرم در مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری ایوان‌کی برگزار شد.

در آیین گشایش این نمایشگاه که حسنی بخشدار، شرفیه شهردار، روشندل مسئول آموزش و پرورش ایوان‌کی و جمعی از مدیران و والدین دانش‌آموزان مدرسه گلستان  حضور داشتند، مربیان در غرفه‌هایی مانند خیمه‌ای در بهشت، نمادهای عاشورا، شبیه‌سازی رود فرات، معرفی کتاب‌ها و شخصیت‌های کودک و نوجوان عاشورایی به معرفی سرزمین کربلا و بازسازی واقعه عاشورا پرداختند.

گفتنی است در این هفته، دانش‌آموزان مدارس با هماهنگی قبلی از نمایشگاه بازدید کردند و مربیان در این بازدیدها اعضا را در قالب فعالیت معرفی وقایع و قصه‌گویی با شخصیت‌ها و کتاب‌های عاشورایی آشنا و آنها را به نوحه‌سرایی تشویق کردند.

برگزاری ایستگاه دل‌نوشته، داستان‌نویسی، نقاشی و قرائت دعای فرج از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه بود.

آن مرد در باران آمد در کانون مهدی‌شهر

ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «آن مرد در باران آمد» در قالب نمایشگاه آثار اعضای کودک و نوجوان همزمان با هفته‌ی ملی کودک در مرکز فرهنگی هنری کانون مهدی‌شهر اجرا شد.

مربیان در این نمایشگاه با فعالیت‌های قصه‌گویی از کتاب «وای تشنگی»، دانش‌آموزان مدارس را با زندگی و شخصیت امام حسین(ع)، وقایع و مناسبت‌های دهه‌ی محرم، شخصیت حضرت رقیه(س) و...آشنا کردند و در پایان برنامه، بازدیدکنندگان با نوشتن قطعه‌های کوتاه ادبی با موضوع محرم، شهادت، شجاعت و سیاه پوشیدن در محرم احساس و ارادت خود را به اهل بیت(ع) نشان دادند.

زمزمه‌های عاشورایی در کانون دامغان

همزمان با هفته‌ی ملی کودک و فرارسیدن دهه‌ی محرم و ایام سوگواری آقااباعبدالله‌الحسین(ع) نمایشگاهی با عنوان زمزمه‌های عاشورایی در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون دامغان برگزار شد.

هدف از این نمایشگاه آشنایی بیشتر مخاطبان کودک و نوجوان با فضیلت ماه محرم و صفر و به‌ویژه درک عاشورا و فلسفه‌ی قیام امام حسین(ع) بود.

این نمایشگاه شامل غرفه‌هایی مانند نقاشی با موضوع کودکان عاشورایی، سوگواره‌ی عاشورایی با مشارکت مدرسه دین و دانش، قصه‌گویی و شعرخوانی عاشورایی، پرده‌خوانی عاشورایی توسط عضو نوجوان مرکز و اجرای کارگاه ساخت شمع‌های عاشورایی و نوشتن متن کوتاه ادبی بود.

اعضا و دانش‌آموزان پس از بازدید از نمایشگاه در غرفه‌ای به یاد کودکان عاشورایی به نوحه‌سرایی و سینه‌زنی پرداختند.

گفتنی است مربیان نیز در این هفته در مراسم سوگواری که در مدارس اطراف کانون برگزار شد حضور داشتند و برنامه‌های قصه‌گویی، شعرخوانی عاشورایی و... را اجرا کردند.

با کاروان محرم در کانون گرمسار

همزمان با هفته‌ی ملی کودک، نمایشگاه با کاروان محرم در مرکز فرهنگی‌هنری کانون گرمسار برپا شد. در آیین گشایش این نمایشگاه علاوه بر اعضا و مربیان، 50 دانش‌آموز پنجم و ششم دبستان فرزانه و نونهالان مهد هلال این شهرستان حضور داشتند.

این نمایشگاه شامل غرفه‌های قصه‌گویی محرم، معرفی شخصیت عاشوراییان، معرفی وقایع و ایام، کارگاه نقاشی، ایستگاه هلال و... بود.

حریر رنگ تا سریر عاشورا در کانون بسطام

نمایشگاه «حریر رنگ تا سریر عاشورا» با حضور بیش از 80 نفر از مسئولان، والدین و اعضای فعال کارگاه‌های فرهنگی و هنری در مرکز فرهنگی‌هنری کانون بسطام گشایش یافت.

این نمایشگاه مجموعه‌ای از 150 اثر تجسمی اعضای کودک و نوجوان کانون بسطام را در بخش‌های علمی، هنری، فرهنگی و ادبی نمایش می‌شد و قالب آثار نقاشی، خوش‌نویسی، سفال‌گری، کاردستی، داستان‌نویسی، رباتیک و... بود.

گفتنی است در بخشی از این نمایشگاه، نمایش عروسکی «دنیای ناشناخته» که برگزیده جشنواره استانی بود توسط اعضای نوجوان برای 140 مخاطب کودک اجرا شد.

همچنین 19مهرماه با مشارکت کانون پرورش فکری، شهرداری و کمیته امداد بسطام، ایستگاه نقاشی با عنوان «کودکان تشنه‌اند» برای 73 دانش‌آموز مدرسه فاطمیه برگزار شد.

اگر تو نبودی در کانون بهارستان

مربیان مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون شاهرود(بهارستان) در هفته‌ی ملی کودک با برپایی نمایشگاهی با عنوان «اگر تو نبودی...»، رنگ و بوی عاشورایی به فعالیت‌های خود دادند.

این برنامه‌ها با شعار «کودکان تشنه‌اند» برای220 دانش‌آموز مدرسه پسرانه خرقانی و دخترانه فاطمه زهرا در قالب فعالیت قصه‌گویی، مسابقه، نمایش فیلم، معرفی شخصیت و... اجرا شد.

یک جرعه آب در کانون شهمیرزاد

نمایشگاه «یک جرعه آب» همزمان با هفته ی ملی کودک در مرکز فرهنگی هنری کانون شهمیرزاد برگزار شد.

محبوبه حیدریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون شهمیرزاد همچنین از اجرای طرحی با عنوان «یک جرعه آب، یک جلد کتاب» با مشارکت سیادتی مسئول کتابخانه مهدی‌‌شهر، نبوی مسئول کتابخانه شهمیرزاد، فتحیه والدین یکی از اعضای کتابخوان کانون پرورش فکری شهمیرزاد و سه‌عضو برتر کتاب‌خوان مدرسه محسنی در محل کتابخانه آیت‌الله کبیر شهمیرزاد خبر داد و گفت: در این نشست نخست کتابی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر معرفی شد و در ادامه اعضای کتاب‌خوان به معرفی کتاب‌های خود پرداختند.

این نشست در راستای شعار هفته‌ی ملی کودک مبنی بر «کودکان تشنه‌اند» با توجه به نیاز کودکان به مطالعه و اهمیت کتاب برگزار شد و حیدریان برای اعضای حاضر در نشست، پیرامون انتخاب کتاب، چرایی مطالعه کتاب و چگونگی معرفی کتاب به دیگران و... مطالبی بیان کرد و یکی از روش‌های پیشنهادی نیز برای معرفی کتاب عنوان شد.

گفتنی است مربیان کانون شهمیرزاد، همنوا با کودکان عاشورا در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک، نخستین‌گام را چهارشنبه 14 مهرماه با اجرای فعالیت‌هایی مانند معرفی شخصیت، معرفی وقایع و ایام، معرفی کتاب عاشورایی، قصه‌گویی، مسابقه، نقاشی و بیان چرایی فلسفه‌ی نذری برای دانش‌آموزان پایه دوم، سوم و چهارم مدرسه پسرانه آینده‌سازان برداشتند.