کد خبر: 263502
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
بازدید 1210
دو اثر مربی کارگاه ادبی کانون پرورش فکری سمنان

دو مینیمال مربی کارگاه ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان منتشر شد.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، دو اثر ادبی مینیمال از سمانه شجاعی مربی کارگاه نوشتن خلاق مراکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون پرورش فکری سمنان، مهدی‌شهر و شهمیرزاد در هفته‌نامه اجتماعی‌اقتصادی تمشک و روزنامه سراسری نسل فردای اصفهان، چاپ و منتشر شد.

شجاعی با اشاره به این دو اثرش، اصلی‌ترین عناصر داستان مینیمال را ایجاز، شخصیت، زمان و مکان، طرح و روایت، درون‌مایه و پایان‌بندی برشمرد و خاطرنشان کرد: مینیمال، یک سبک داستان‌نویسی نیست؛ بلکه یک گرایش فکری و یک جریان است.

وی در ادامه افزود: این جریان مختص داستان­پردازی و یا حتی در مقیاس بالاتر؛ ادبیات هم نیست و در واقع مکتبی است که با نقاشی و مجسمه­سازی آغاز شده و در سینما، موسیقی، ادبیات و... هم تبلور داشته‌است.

مربی کارگاه نوشتن خلاق مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری اظهار داشت: وقتی سخن از مینیمال‌نویسی به‌میان می­آید، نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد، مسأله­ی حجم و کم‌بودن آن است؛ هرچند این دلیل نمی­شود که کم‌بودن حجم را به‌عنوان یک «باید» برای مینیمال در نظر بگیریم و باید در نظر داشت که حجم کم مینیمال‌ها در اثر عوامل و عناصر دیگری است؛ چه‌بسا رمان­هایی که چون خصایص مینیمال را دارند در این قالب دسته­بندی می‌شوند؛ مانند «پیرمرد و دریا» نوشته‌ی «ارنست همینگوی» یا اغلب داستان­های «کارور» که گاه تا 20 صفحه هم می­رسند.

شجاعی در پایان تصریح کرد:  اگر ما طرحی حتی طرح رمانی داشته باشیم که تا حداقل ممکن، عناصر آن را صیقل داده باشیم، هیچ‌چیز اضافه­ای نداشته باشیم و زبان‌ ما کاملاً پالوده شده باشد به‌گونه­ای که نتوان دیگر چیزی از آن کم کرد باید گفت با یک اثر مینیمالیستی روبرو هستیم.