کیسه‌دوزی اعضای دختر کانون دامغان در تاریخانه

اعضای دختر کودک و نوجوان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری دامغان در مسجد تاریخانه‌ی این شهرستان برای برآورده‌شدن آرزوهای خود، کیسه‌های کوچک رنگی دوختند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، فاطمه‌سادات امیرفخریان مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون دامغان از شرکت مربیان فرهنگی و تعدادی از اعضای دختر کودک و نوجوان این مرکز در آیین کهن کیسه‌دوزی بانوان دامغانی خبر داد و گفت: مسجد تاریخانه‌ی دامغان در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان بر اساس رسمی 500ساله،  میزبان بانوان، مربیان و اعضای کودک و نوجوان کانون این شهرستان بود.

امیرفخریان در ادامه افزود: مسجد تاریخانه یکی از مساجد قرون اولیه و مرجع تاریخ‌گذاری جهان اسلام است و بنابر روایتی، حضرت امام رضا(ع) هنگامی‌که از دامغان عبور می‌کرده در این مسجد نماز خوانده‌است و به‌خاطر اهمیت معنوی و تاریخی این مکان، آیین کیسه‌دوزی، بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، هر سال پس از نماز ظهر و عصر در این مکان برگزار می‌شود.

صرفی مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون دامغان نیز اظهار داشت: بر اساس رسمی 500 ساله، بانوان دامغانی برای برآورده شدن حاجات خود، آیین کیسه‌دوزی را با نام «کیسه مراد» در مسجد قدیمی تاریخانه برگزار می‌کنند و در این مراسم، کیسه‌های کوچک رنگی را می‌دوزند و درون آن را تعدادی سکه یا برنج قرار می‌دهند و این کیسه را تا 27 ماه مبارک رمضان سال آینده نزد خود نگه می‌دارند و بانوانی هم ‌که حاجت سال پیش آنها برآورده شده، امسال هنگام کیسه‌دوزی، به شکرانه‌ی مستجاب شدن دعای‌شان، نان و شیرینی بین سایر بانوان تقسیم می‌کنند تا هنگام افطار استفاده کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این آیین، بانوان پس از کیسه‌دوزی بین دو نماز ظهر و عصر، بعد از اقامه‌ی نماز عصر دو رکعت نماز حاجت نیز اقامه می‌کنند.

صرفی در پایان تصریح کرد: در آیین کیسه‌دوزی امسال که بیش از هزار بانوی دامغانی شرکت داشتند، اعضای دختر نوجوان که سال گذشته در این مراسم معنوی شرکت داشته و حاجت‌روا شده‌بودند با پخش شکلات و شیرینی، نذر خود را ادا کردند.