آنچه امروز در شعر سیستان و بلوچستان می‌بینیم محصول نگاه مربیان کانون پرورش فکری است

رییس اداره فرهنگ و ارشاد زابل در دیدار با اعضا و مربیان شاعر مراکز فرهنگی- هنری سیستان از شعر امروز استان سخن گفت

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان، رییس اداره فرهنگ و ارشاد زابل در دیدار با اعضا و مربیان شاعر مراکز فرهنگی- هنری سیستان از وضعیت شعر امروز استان سخن گفت.

دکتر عباس باقری در ابتدای سخنان خود با اشاره به تعدادی از مربیان کانون، که چهره‌های شناخته شده‌ای در شعر استان هستند، گفت: بهترین شاعران استان از کانون برخاسته‌اند و باعث برجسته شدن شعر استان در میان شاعران کشور شده‌اند.

وی در ادامه افزود: آنچه امروز در شعر سیستان و بلوچستان می‌بینیم محصول نگاه مربیان عزیز کانون است که به خصوص در حوزه‌ی شعر سپید پیشروان استان هستند.

باقری، که تعدادی از مخاطبانش اعضای انجمن ادبی شعر کانون بودند، خطاب به آنان گفت: شعرهایی که در نخستین نشست انجمن شعر خواندید نشان از شناخت خوب اعضای کانون در زمینه‌ی مسایل گوناگون دارد و بنده سطح آن را از انجمن شعر فرهنگ و ارشاد بالاتر دیدم.

سراینده‌ی مجموعه‌ی " بیانیه " اخلاق گرایی را یکی از شرط‌های ماندگاری در مسیر موفقیت ذکر کرد و افزود: شرط دوم این است که خود را از هم‌اکنون در قله‌ها احساس نکنید زیرا راه را بر موفقیت شما می‌بندد و باعث توقف شما خواهد شد.

باقری، که بیش از پنجاه عنوان کتاب در زمینه‌ی شعر و پژوهش از وی منتشر شده است، در ادامه‌ی توصیه‌های خود به شاعران نوجوان کانون گفت: برای موفقیت در شعرسرایی، شناختن شعر کهن یکی از مراحل ضروری است زیرا اگر شعر موزون را نشناسیم در شعر سپید نیز توفیقی حاصل نمی‌شود.

سراینده‌ی " زخم‌های زیتونی " سپس ادامه داد: برای شاعر خوب بودن نیاز به سرودن دیوان‌های شعر در موضوع‌های گوناگون نیست بلکه اگر اقلیم خود را خوب بشناسیم و در آداب و رسوم و خرده فرهنگ‌ها تامل کنیم می‌توانیم رسالت شعری خود را انجام دهیم، به شرط اینکه شعرمان از زیبایی‌های ادبی بهره‌ی کافی برده باشد.

وی به شاعران نوجوان گفت: اگر از شعری تاثیر پذیرفتید نباید این تاثیر در شعر شما آشکار باشد بلکه باید شما آن شعر را تحت تاثیر قرار دهید در غیر این‌صورت شما دچار تکرار شده‌اید و این تکرار چیز پسندیده‌ای نیست.

شناختن کلمات و جایگاه آنها، گسترش دایره‌ی واژگانی، تجربه‌های نو، کاربرد مناسب عناصر شعر از قبیل زبان، عاطفه، تخیل، موسیقی و... از جمله توصیه‌های این شاعر برجسته به حاضران بود.

باقری سپس خاطرنشان کرد: همین که شما وارد دنیای شعر شده‌اید نشان از هوش و قدرت تعبیر شماست، لذا شایسته است از نقد آثارتان نهراسید و هنگام نقد شدن از این زاویه بیندیشید که مطمئنا شعر شما ارزش تفکر داشته که دیگران در مورد آن صحبت می‌کنند.

سراینده‌ی مجموعه‌ی " تبعید در آفتاب " در پایان از حاضران خواست تا با صرف انرژی و حوصله‌ی بیشتر راهی را که به خوبی آغاز کرده‌اند، تا رسیدن به قله‌های موفقیت ادامه دهند.