کد خبر: 234517
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۴
بازدید 4194
جشن روز جهانی کودک در کانون استان قم

وی‍ژه برنامه ی روز جهانی کودک با عنوان «من و عروسکم» همراه با افتتاح نمایشگاه این ویژه برنامه صبح امروز با حضور جمعی از کودکان و نوجوانان در مرکز شماره 8 کانون استان قم به اجرا در آمد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، اعضای کودک و نوجوان کانون استان قم با ساخت عروسک های بومی ، محلی و خلاق و هم چنینی ماکت آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی در این ویژه جشنواره شرکت کردند.
براساس این گزارش از میان 185 اثر رسیده به دبیرخانه‌ی این جشنواره، 25 عروسک خلاق و 35 عروسک محلی و هم چنین 6 ماکت به عنوان برگزیدگان جشنواره ی «من و عروسکم» شناخته شده و در ویژه برنامه ای که صبح امروز به مناسبت آغاز هفته‌ی ملی کودک برگزار شد مورد تقدیر قرار گرفتند.
بر همین اساس نمایشگاه آثار این جشنواره نیز در طول هفته‌ی ملی کودک به همراه برپایی کارگاه های جنبی پذیرای کودکان و نوجوانان استان قم خواهد بود.
محمد مخلصی مدیرکل کانون استان قم در ابتدای مراسم روز جهانی کودک ضمن تبریک هفته‌ی ملی به کودکان یادآور شد امروز روزی است که در سراسر جهان و در تمام نقاط ایران به نام شما ثبت شده و مراسم جشن برپاست.
وی هم چنین با اشاره به جنایات اخیر رژیم غاصب اسرائیل، یاد و خاطره‌ی کودکان ستمدیده‌ی غزه را گرامی داشت.
دبیر کمیته‌ی کودک و نوجوان استان قم درخصوص اهداف برگزاری ویژه برنامه‌ی «من و عروسکم» و برپایی نمایشگاه آثار گفت: با توجه به اهمیت عروسک ها و همراهی همیشگی آن ها با کودکان، این جشنواره با هدف ارزش‌گذاری به هویت ملی و بومی از طریق شناساندن عروسک های بومی هر منطقه و هم‌چنین پرورش تفکر و خلاقیت اعضا و نیز معرفی کانون و فعالیت های آن به والدین و جامعه در هفته‌ی ملی کودک برگزار شد.
نمایش ماکت هایی از آیین‌ها و آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی و هم‌چنین عروسک هایی نظیر تکم، عمو نوروز، ننه سرما، مبارک، عروسک قاشق زن، ماه پیشونی، دیو، غول و دختر شاه پریون از جمله آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه است.
اجرای مراسم نمادین تکم گردانی و عمو نوروز توسط دو عضو کودک از جمله برنامه های اجرایی در این مراسم بود.
هم چنین برگزیدگان جشنواره ی «من و عروسکم » نیز با اهدای جوایزی از محصولات کانون مورد تقدیر قرار گرفته و لوح یادبود دریافت کردند.
شایان ذکر است پس از مراسم اعضا به 4 گروه تقسیم شده و در کارگاه‌های فرهنگی، ادبی و هنری شرکت کردند.
در کارگاه های فرهنگی اعضا به ساخت عروسک های خلاق مشغول شدند. در کارگاه ادبی کودکان و نوجوانان ضمن نوشتن نامه هایی به دوستان خود در غزه ، عروسک هایی را به وسیله ی چوب کبریت ساخته و سپس با مخاطب قرار دادن آن به عنوان فرد پاسخگو در بخش مکاتبه ای آفرینش های ادبی، نامه ای را نیز به این شخصیت عروسکی نوشتند.
اعضای شرکت کننده در کارگاه هنری نیز تمبر های عروسکی را نقاشی کشیدند و در نمایشگاه به نمایش گذاشتند.
کارگاه های فرهنگی، هنری وادبی برپا شده در این روز در طول هفته‌ی ملی کودک در کنار نمایشگاه آثار جشنواره‌ی «من و عروسکم » پذیرای کودکان و نوجوانان خواهد بود.