مرکز فراگیر کانون؛ محیطی امن و با نشاط برای کودکان دارای نیازهای ویژه

با گذشت 7 ماه از راه انداری نخستین مرکز فراگیر کانون در کرمان، بیش از یکصد و 10 کودک و نوجوان با نیازهای ویژه به صورت مستمر از فعالیت های کانون پرورش فکری بهره مند شده اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون کرمان، نخستین مرکز فرهنگی هنری فراگیر کانون پرورش فکری در آذر ماه سال گذشته در کرمان راه اندازی شد تا کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا و دارای معلولیت های جسمی و حرکتی)  نیز بتوانند در کنار دیگر هم سن و سالانشان از فعالیت ها و برنامه های کانون بهره مند شوند.
بنا بر این گزارش، مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک کرمان  اکنون با تغییر کاربری و مناسب سازی علاوه بر ارائه خدمات به بیش از 4 هزار کودک و نوجوان، یکصد و 10 عضو با نیازهای ویژه دارد.
مریم فرومند مربی مسوول کانون شماره یک کرمان در این باره گفت: مراکز فرهنگی هنری فراگیر کانون فضای امنی است تا خانواده های کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه، با اطمینان خاطر فرزندشان را در فعالیت های فرهنگی هنری که لازمه ی رشد فکری هر کودک و نوجوانی است، مشارکت دهند.
فرومند افزود: از آنجا که در مراکز فراگیر این کودکان و نوجوانان در کنار سایر هم سن و سالان خود در فعالیت های مختلف شرکت می کنند بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند و فضایی سرشار ازدوستی، مهربانی و همکاری بیشتر را بین اعضای مرکز می کند.
مربی مسوول مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک کرمان خاطر نشان کرد: از زمان راه اندازی مرکز فراگیر در کرمان با همکاری آموزش و پرورش استثنایی امکانی ایجاد شده است که کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه در کنار معلمان و گاه والدین خود از خدمات کانون بهره مند شوند.
فرومند ادامه داد: در مواردی هم که تعدادی از این کودکان با مشکلات جدی جسمی حرکتی مواجه هستند و امکان حضور در مرکز کانون را ندارند مربیان کانون در مدارس به سراغ آن ها می روند و علاوه بر اجرای فعالیت های مختلف فرهنگی هنری، کتاب های کانون نیز در اختیار آن ها قرار می گیرد.
این مربی مسوول افزود: در ادامه تعامل و همکاری بین کانون و مدارس استثنایی در چهارمین روز اردیبهشت ماه سالجاری اردوی تفریحی فرهنگی با حضور بیش از 40 کودک و نوجوان با نیاز ویژه در پارک مشاهیر کرمان برگزار شد.
وی با اشاره به این که در این اردو مربیان کانون با انرژی و دلسوزانه با خود عهد بسته بودند که یک روز شاد و متفاوت را برای این کودکان رقم بزنند، گفت:مشارکت خود بچه ها در برنامه ها و اجرای برنامه هایی مانند شعر خوانی، تقلید صدا وبیان خلاصه کتابهایی که ازسوی کانون به آن ها هدیه شده بود با استقبال  خوب آن ها همراه بود.
فرومند با بیان این که فعالیت های قصه گویی، کاردستی و سفالگری از دیگر برنامه های اجرا شده در این روز بود، یادآور شد: کودکان و نوجوانان حاضر در این اردو همچنین آرزوهای زیبا و کودکانه خود را با دستان به ظاهر ناتوان و لرزان بر روی بال پروانه ها نوشته شدند و برای برآورده شدن آن دعا کردند.