آواهای باستانی «هوره» و «مور»قابلیت ثبت ملی را دارند

«موزونی»-مدیر کل کانون استان کرمانشاه-: دو آوای باستانی هوره و مور قابلیت ثبت ملی دارند چرا که آوای باستانی هوره بین چهار تا شش هزار سال قدمت دارد و یکی از کهنترین گونه های آوازی دنیاست.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه،«رضا موزونی» مدیر کل کانون استان،آواهای باستانی «هوره» و «مور»را از آثاری عنوان کرد که قابلیت ثبت ملی را دارند.

«موزونی» اظهار داشت: هوره از کلمه اهوره گرفته شده و آوازی برای ستایش یزدان و اهورامزدا بوده است که در طول زمان مفاهیم ویژه ای چون طبیعت، عشق و پیری نیز به آن راه یافته است.
وی افزود: هوره از گذشته های دور بیش از 10 مقام داشته که در طول زمان بیشتر این مقام ها به دلیل عدم اجرا از بین رفته و اکنون چند مقام آن چون 'یک ده نگی'، 'دو ده نگی'، 'کزه' و 'سحری' باقی مانده است.
موزونی خاطرنشان کرد: آواز هوره خاص مناطق غرب استان کرمانشاه چون کلهر، زنگنه، سنجابی، گوران و بخش هایی از کلیایی سنقر است.
این پژوهشگر در ادامه از مرحومان 'علی نظر منوچهری' و 'عبدالعزیز حیدری' به عنوان سرآمدان هوره در یاد کرد و افزود: هم اکنون نیز 'صیدقلی کشاورز' و 'نصور رضایی' از چهره های ماندگار این آواز هستند.
وی همچنین در خصوص آواز مور نیز گفت: این آوا یکی از سوگ آواهای دیر سال ایران است که قدمت آن به روزگاران باستان می رسد و در مرگ عزیزان و گاه به صورت چمری که مراسم آیینی است، خوانده می شود.
موزونی گفت: خاستگاه این گونه آواز در اطراف رودخانه سیمره و مناطق لک نشین استان کرمانشاه است هرچند در تمام مناطق نیز توسط زنان و مردان اجرا می شود.
وی در پایان اظهار داشت: هوره و مور هر دو قابلیت ثبت ملی را دارند و مسوولین میراث فرهنگی استان باید برای ثبت آن ها هرچه سریعتر اقدام کنند چرا که با توجه به اشتراک بعضی از این آواها در استان های همجوار امکان ثبت آن ها توسط آن ها دور از ذهن نیست.