رصد توان‌مندی علمی کودکان در غرفه‌های نجوم

هم‌زمان با برگزاری همایش بزرگ‌داشت روزجهانی نجوم در رشت، غرفه‌ی فعالیت‌های علمی کانون استان گیلان پذیرای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها شد.

به‌گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان، همایش بزرگ‌داشت روزجهانی و هفته‌ی ملی نجوم در حالی برگزار‌شد که کانون استان گیلان با برپایی دو غرفه، گوشه‌ای از ظرفیت‌های گسترده‌ی علمی مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری را به‌نمایش گذاشت.
بر همین اساس مربیان کانون طی برگزاری این همایش که با حضور اسفندیار ضیائی، سرپرست این اداره‌کل و همراهی دیگر دستگاه‌های استانی صورت‌گرفت، به تشریح فعالیت‌های علمی کانون پرورش فکری پرداختند وبا معرفی کتاب‌های نجومی،  بر اهمیت مطالعه در این مجموعه‌ی فرهنگی تاکید‌کردند.
پخش‌فیلم و برپایی کارگاه‌های تخصصی که به رویداد‌های نجومی می پرداخت از دیگر‌برنامه‌‌های این روز بود و در همین زمینه مربیان به قصه‌گویی با بهره‌گیری از داستان‌ها و افسانه‌هایی در ارتباط با صورت‌های فلکی پرداختند.  
بنابراین گزارش، طی برگزاری این همایش یک روزه که به منظور هم‌افزایی دستگاه‌های فعال در حوزه‌ی نجوم و شناساندن هرچه‌بهتراین فعالیت‌علمی به‌جامعه صورت‌گرفت، کودکان و نوجوانان در ایستگاه‌های چهره‌آرایی نجومی و کارگاه آموزش نقاشی، طراحی و ساخت صورت‌های فلکی و اجرام آسمانی شرکت‌کردند و ضمن بازدید از نمایشگاه عکس فعالیت‌های نجومی مراکزفرهنگی هنری با روند برگزاری کارگاه‌های آموزش نجوم مربیان آشنا‌شدند.
تبیین اهمیت پرداختن به فعالیت‌های علمی و هم‌چنین ضرورت هم‌گام‌شدن با پیشرفت‌ فن‌آوری‌های روز از دیگر موضوع‌های مورد توجه دراین همایش محسوب می شد و برهمین اساس میهمانان و برگزار‌کنندگان این برنامه در قالب سخنرانی این مهم را به مخاطبان یادآور‌شدند.
درعین‌حال سخنرانان، ضمن ابراز خرسندی از همراهی دستگاه‌های اجرایی استان، به تهدید‌هایی که روند تحقیقات علمی با آن‌ روبروست اشاره کردند و در این میان از زباله‌های فضایی به عنوان خطری بزرگ نام بردند.
لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی کشور و استان و هم‌چنین توجه ویژه به کودکان ونوجوانان به عنوان آینده‌سازان ایران اسلامی ازدیگر موضوعاتی بود که مورد‌توجه قرارگرفت و مدعوین با بیان این‌که انگیزه و آگاهی‌بخشی می تواند زمینه‌ی حرکت هدف‌مند در مسیر علم‌آموزی را فراهم‌کند، بر ضرورت توجه ویژه به فرزندان این کشور تاکید‌کردند.
اشاره به نقش تعیین کننده کانون در کشف و پرورش استعداد‌‌های کودکان ونوجوانان از دیگر محور‌های سخنان بود و میهمانان با اشاره به این‌که بسیاری از صاحبان اندیشه و شخصیت‌های علمی کشور به ویژه گردانندگان این همایش از اعضای دهه  60 و 70 کانون هستند، تلاش‌های این مجموعه را طی سال‌های فعالیت‌ خود مهم ارزیابی کردند.
معرفی و اهدای جایزه به برگزیده مقاله‌نویسی نجومی بخش پایانی این برنامه بود و « هیواکشاورز» عضو نوجوانان مرکز فرهنگی هنری مجتمع رشت به پاس تلاش‌ در زمینه فعالیت‌علمی از سوی مسوولان تجلیل‌شد.
شایان ذکر است رضا صفاری عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، امیر مرادی مدیرکل پدافند غیر عامل وعلی پورحسن مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان، هم‌چنین احمد مرادی مدیرکل سازمان انتقال خون ایران و فاطمه شیرزاد عضو شورای اسلامی شهر رشت ازجمله مسوولانی بودند که در این همایش حضورداشتند.