دوره آموزشی " شیوه استفاده از متون کهن در قصه گویی" برگزار شد

با حضور مربیان کانون پرورش فکری مازندران، دوره آموزشی " شیوه استفاده از متون کهن در قصه گویی" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان مازندران، این دوره آموزشی از سوی واحد آموزش و پژوهش برای ارتقای دانش و مهارت مربیان مسوول و مربیان فرهنگی مراکز استان طی دو روز و گذراندن  16 ساعت آموزش در نظر گرفته شده است.

این کارگاه آموزشی با حضور " علی خانجانی" پژوهشگرو پیشکسوت هنر قصه گویی از  11 تا 12 شهریور در سالن اجتماعات این اداره کل در حال برگزاری است.

فراگیران در این دوره دو روزه با موضوعاتی همچون: بازنگری نکات مهم در قصه گویی- معرفی منابع داستانی در ادبیات کهن آشنا شده و در کارگاه هایی مانند: قصه پردازی- بازنویسی قصه- بازآفرینی قصه، به صورت عملی  به بررسی  شیوه های تولید و اجرای قصه می پردازند.

علی خانجانی در این دوره آموزشی با بیان تعریف قصه گفت: " قصه کلامی است، شکل گرفته از اتفاقات گفتنی و شنیدنی که توسط هنرمند به قصد آموزش و آگاهی و یا لذت بخشی و سرگرمی برای شنونده بیان می شود".

این مدرس قصه گویی افزود: توانمندی قصه‌گو در فضاسازی متناسب با هدف و محتوا، تدبیر در جمع‌بندی، مهارت در بیان قصه متناسب با نیاز و درک و فهم مخاطب از نکات مهم در قصه گویی است.

خانجانی در ادامه،  استفاده‌ درست از لحن و کلام، احاطه و اشراف بر قصه  را نیز از دیگر نکات قابل تامل در بیان یک قصه مناسب عنوان کرد.

وی همچنین، خلاقیت در سازماندهی و پرداخت قصه، استفاده از زبان بدن و تعامل با مخاطب را از دیگر مولفه های مهم قصه دانست.