کد خبر: 242213
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
بازدید 3114
کانون،عامل علاقه مندی به نجوم

اعضا فعال کلاس های نجوم از فعالیت ها و علایقشان می گویند

پوریا شاه میری 
نوجوانان به ایده هایشان توجه کنند
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان البرز مرکز نجوم و ستاره شناسی کانون البرز از سال 89 فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرده و پذیرای حضور اعضا علاقه مند بوده است یکی از اعضایی که مدت چهار سال است در کلاس های نجوم حضور فعال داشته و فعالیت های در خور توجه ای را در این زمینه انجام داده پوریا شاه میری است او در کلاس اول دبیرستان دهخدا کرج تحصیل می کنداز او در خصوص چگونگی علاقه مندش به نجوم می پرسیم می گوید:
از بچگی آدم کنجکاوی بودم و ناشناخته ها توجهم را جلب می کرد ،آسمان بالای سرم ناشناخته ترین چیز بود و بسیار علاقه داشتم که آن را بهتر بشناسم .
مشوق اصلی ات در خصوص علم نجوم که بود ؟
ضمن تشکر از خانواده ام که شرایط شرکت در کلاس ها را برایم فراهم کردند،از خانم ایران پاک ،مسوول نجوم کانون البرز بسیار سپاس گزارم زیرا یک بار من به رصد خانه زعفرانیه رفتم و آن جا فردی به نام آقای نوروزی ضمن بیان توضیحات از مرکز نجوم کرج خبر داد و وقتی که من به این مرکز مراجعه کردم روزهای بسیار خوبی را سپری کردم .
در خصوص نقاط قوت و ضعف نجوم کانون پرورش فکری نیز می گوید :
این جا مرکز بسیار خوب و مجهزی است و مدرسان خوب با توان علمی بالا در این مرکز و در این زمینه فعالیت می کنند و این مهم ترین نقطه قوت کانون در زمینه نجوم است و خوش بختانه نقطه ضعفی وجود ندارد اما بهتر است تعداد رصد های شبانه بیشتر شود .
او در خصوص بهترین هدیه نجومی اش به تلسکوپی اشاره می کند که در تولدش توسط خانواده به او هدیه شده و جرقه حضور در کلاس های نجوم را در ذهنش روشن کرده .
در خصوص تصمیمش برای آینده می گوید :
دوست دارم ضمن ادامه دادن تحصیلاتم ،تحقیقات و مقاله هایی را در زمینه نجوم انجام دهم و به امید خدا بتوانم مخترع بزرگی شوم .
در خصوص موفقیت هایی که تا کنون در زمینه نجوم به دست آورده می گوید :
خوش بختانه نو آوری های زیادی داشته ام از جمله تدوین طرح (( نجوم بدون فراموشی )) و در حال حاضر در مراحل ثبت چند اختراع نیز هستم .
توصیه پوریا به هم سن و سالانش نیز این است که دنیا پر از ناشناخته هاست و آسمان بالای سرتان طبیعتی است که به طور خدادادی و رایگان در اختیارتان قرار گرفته ،البته نه فقط به آسمان،بلکه به تمام آفریده های خدا با دقت نگاه کنید ناشناخته ها را بیابید و می افزاید :
دنیای ما دنیای ایده هاست و به گفته آلبرت انیشتین که می گوید : راز موفقیت من توجه به گمانم بود ،شما نیز به کوچک ترین حدس و گمانتان توجه کنید که شاید آن حدس دنیا را تکان دهد .
شاه میری در خصوص سایر فعالیت های مورد علاقه اش نیز می گوید :
به موسیقی علاقه دارم و بین هنر موسیقی و نجوم نیز در کانون ارتباط برقرار کردم و تنظیم آهنگ برای سرود نجومی کودکان را انجام دادم .
او هم چنین کسب رتبه در جشنواره داستان کوتاه رضوی کانون را نیز از دیگر موفقیت هایش در این مرکز می داند .
 
   مهدی جمال محمدی
کانون جرقه ی علاقه مندی من به نجوم
مهدی جمال محمدی ،عضو فعال   دیگر کلاس های نجوم
او متولد 29 آذر 81 است و در کلاس ششم مدرسه میلاد تحصیل می کند
از او در خصوص چگونگی علاقه مندش به نجوم می پرسیم می گوید :
روزی از طرف مدرسه برای ما اردوی تفریحی – علمی برگزار کردند که به مرکز آسمان نمای کانون آمدیم و من از همان روز تصمیم گرفتم در کلاس های نجوم کانون ثبت نام کنم و می توانم بگویم کانون جرقه ی علاقه مندی من به نجوم بود .
 
چه فعالیت های خاص و ویژه ای را در زمینه نجوم انجام داده ای ؟
شرکت در چند سمینار ویژه نجوم و ارائه ی کنفرانس در آن ها از جمله چهارمین همایش نجوم کانون .
ساخت کاردستی های ویژه نجوم (فضا نورد و ...)
 
در خصوص مطالعات نجومی نیز می گوید :
سعی دارم که تا حد امکان و حداقل  به صورت متوسط در این زمینه مطالعه داشته باشم .
 
آینده فعالیت های نجومی شما :
دوست دارم نجوم را ادامه دهم البته اگر شرایط ،امکانات و فضای خاصش در آینده فراهم باشد .
چه کسانی مشوق شما بوده اند ؟ پدر و مادر و مربی نجوم من خانم ایران پاک بسیار مرا به ادامه راه تشویق کرده اند .
در خصوص جذب اعضا به مرکز نجوم کانون نیز می گوید :
بهتر است که فیلم های کاملی از کلاس های نجوم و امکانات و تجهیزات آن تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گیرد و تعداد اردوهای بازدیدی بیشتر شود تا تمام دانش آموزان استان با این امکانات آشنا شوند .
علاوه بر نجوم به چه فعالیت هایی علاقه داری ؟
موسیقی ،نقاشی ،زبان و فوتبال .
اعظم همت پور ،مادر مهدی نیز که او را برای شرکت در گفتگو همراهی کرده است می گوید :
من و پدرش بسیار از عملکرد کانون و بخش نجوم راضی هستیم و وقت گذاری زیادی در این زمینه کرده ایم و خوش بختانه بخش عمده کار های وابسته به نجوم را به خوبی و با اندکی همراهی ما انجام می دهد و ادامه می دهد :
 از سایر پدر و مادر ها هم می خواهم چنان چه این علاقه مندی ها را در زمینه ای در بچه هایشان حس می کنند با اندکی برنامه ریزی و وقت گذاری زمینه استفاده فرزندان خود را از امکانات موجود فراهم کنند .
   تجلی اثنی عشری
مسئولین زمینه و امکانات لازم را برای علاقه مند کردن بچه ها به نجوم فراهم کنند
دیگر عضو فعال کلاس های نجوم است او در کلاس ششم مدرسه میلاد تحصیل می کنداز او در خصوص چگونگی علاقه مندش به نجوم می پرسیم می گوید:
از دوران کودکی به نجوم علاقه داشتم اما اوج علاقه مندیم بر می گردد به دورانی که در کانون و کلاس های نجومش ثبت نام کردم و بیش از پیش با دنیای ستاره ها آشنا شدم .
از او در خصوص میزان مطالعه اش در زمینه نجوم سوال می کنیم :
کتاب های زیادی در زمینه نجوم خوانده ام اما بیشتر سعی می کنم کتاب هایی را مطالعه کنم که مدرسان نجوم آن ها را به ما معرفی می کنند .
در خصوص کسانی که مشوقش در زمینه علم نجوم بوده اند نیز می گوید :
پدر و مادر و مدرسین به ویژه خانم ایران پاک از کسانی بودند که باعث شدند من در مورد ستارگان اطلاعات بیشتری کسب کنم .
از اهم فعالیت های نجومی اش سوال می کنیم :
شرکت در نمایشگاه ارائه ی آثار نجومی – ارائه کنفرانس در همایش های نجوم کانون و بازدید از رصد خانه نیاسر کاشان .
غیر از نجوم به نقاشی هم علاقه مند است و کارهای زیادی را با تکنیک ویترای و کاشی شکسته انجام داده است .
از او در خصوص رصد خانه و آسمان نمای کانون می پرسیم :
این که کانون آسمان نمای مناسب و خوبی دارد و بچه ها می توانند زیر چتر آن با آسمان بزرگ آشنا شوند خیلی خوب است اما کاش بشود در خصوص رصد فعالیت های بیشتری داشته باشیم .
تجلی به دوستان علاقه مندش توصیه می کند به کانون بیایند و از نزدیک با تجهیزات و امکانات آن آشنا شوند .
بهترین هدیه نجومی که گرفته ای چه بوده :
زمانی که در زمینه نجوم،موفقیتی کسب می کنم از طرف پدر و مادر و مربیانم مورد تشویق قرار می گیرم که این تشویق ها برایم بهترین هدایا هستند .
و ادامه می دهد : در مجموع به نجوم خیلی علاقه مندم و حتی بخش بزرگی از تزیینات اتاقم را به نجوم اختصاص داده ام .
تجلی از مسوولین می خواهد که شرایط را به شکل یکسان برای همه بچه ها فراهم کنند تا شاید باشند کسانی که علاقه مند بوده اند و مورد بی توجهی قرار گرفته اند و این گونه آن ها هم بتئوانند زمینه مورد علاقه خود را پیدا کنند .
مژگان سالاری ،مادر تجلی نیز می گوید :
کاش تعداد همایش های نجومی کانون و دعوت از بزرگان این رشته بیشتر شود و بچه ها بتوانند در اردوهای بازدیدی ویژه شرکت کنند . وی هم چنین خواستنار راه اندازی سایت ویژه و خبرنامه اختصاصی نجوم در کانون می شود و می خواهد که میزان پروژه های عملی بچه ها افزایش یابد
آرش اثنی عشری پدر تجلی نیز ادامه می دهد :
چقدر خوب است که مسوولان فکری کنند تا بچه ها پس از پایان عضویت شان در کانون رها نشوند و بتوانند زمینه مورد علاقه شان را ادامه دهند ،وی که خود از اعضا اسبق کانون بوده است از کانون به عنوان یکی از نهاد های بزرگ یاد کرده و می خواهد که همکاری کانون با سایر نهادها و انجمن های مرتبط بیشتر شود .