کتابخانه مرجع کانون کُرسی نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان می‌شود

کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مرکز و کرسی دایمی نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان در کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی کانون، سیدصادق رضایی رییس هیات مدیره و مدیرعامل کانون در مراسم معرفی رسمی رییس جدید این کتابخانه نبود محلی ویژه برای نقد و بررسی ادبیات کودک و نوجوان را یکی از کمبودهای این حوزه دانست و اظهار امیدواری کرد کتابخانه مرجع این فرصت را هر ماه برای دست‌اندرکاران با موضوع‌های مشخص فراهم کند و اطلاع‌رسانی مناسبی نیز در این زمینه از سوی روابط عمومی کانون و سایت خبری آن صورت بگیرد.
وی در این مراسم وحید طوفانی‌اصل را به عنوان مشاور خود و رییس جدید کتابخانه مرجع معرفی کرد و از وی خواست تا برنامه‌ای 5 ساله برای گسترش فعالیت‌های این کتابخانه تخصصی تهیه و تدوین کند و در عین حال به این انتظار که کتاب‌خانه مرجع به کتابخانه بین‌المللی تبدیل شود جامه‌ی عمل بپوشاند.
رضایی این انتظار را با توجه به فضای موجود، منابع ارزشمند فارسی و لاتین و مجموع دارایی‌های این کتابخانه قابل تحقق دانست.
مدیرعامل کانون همچنین تاکید کرد که کتابخانه مرجع در کنار فعالیت‌های رایج و سنتی خود به عنوان کتاب‌خانه باید دست کم هر ماه یک اثر مکتوب به عنوان خروجی فعالیت‌های خود در اختیار جامعه‌ی ادبی کودک و نوجوان، والدین، مربیان و حتی کودکان و نوجوانان قرار دهد.
وی با اشاره به تغییر جایگاه سازمانی این کتاب‌خانه ـ که از این پس زیر نظر مستقیم مدیرعامل اداره می‌شود ـ یادآوری کرد انتصاب مدیر جدید کتاب‌خانه مرجع به عنوان مشاور مدیرعامل، جایگاه این کتاب‌خانه را بالا برده است و برنامه‌‌های تدوین شده آن مورد حمایت و پشتیبانی قرار خواهد گرفت.
رضایی تکمیل و راه‌اندازی کتاب‌خانه مجازی کانون را از جمله انتظارهای خود از کتاب‌خانه مرجع دانست و گفت متاسفانه کتاب‌خانه مجازی کانون دارای ویژگی‌های یک کتاب‌خانه مجازی نیست و باید برنامه‌ی تازه‌ای برای تکمیل و راه‌اندازی این پروژه تدوین و اعتبارات لازم برای آن پیش‌بینی شود.
مدیرعامل کانون با اشاره به نام‌گذاری سال 1390 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهاد اقتصادی تاکید کرد که این وظیفه در حوزه فرهنگ و در ارتباط با کودکان و نوجوانان بر عهده مراکزی مانند کانون است و ما باید تلاش کنیم تا فرهنگ جهاد اقتصادی را در میان مخاطبان خود جا بیندازیم.
رضایی در پایان از وحید طوفانی به دلیل قبول مسوولیت کتابخانه مرجع قدردانی کرد و از وی به عنوان یکی از اعضای خانواده کانون یاد کرد که علی‌رغم دوری 14 ساله از کانون همواره در عرصه هنر و ادبیات کودک و نوجوان در کشور، فعالیت‌های تاثیرگذاری انجام داده است.
در این مراسم حکم انتصاب رییس جدید کتابخانه به وی اعطا شد و از تلاش‌های رضوان مددی‌نژاد ـ که در دو سال گذشته سرپرستی این کتاب‌خانه را بر عهده داشته است ـ قدردانی شد.
در این آیین همچنین حمیدرضا شاه‌آبادی معاون تولید کانون، کتابخانه مرجع را مرکزی برای انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانست و اظهار امیدواری کرد که این کتاب‌خانه با حضور مدیر جدید و با توجه به سوابق علمی و مدیریتی رییس جدید آن دوران خوبی را پیش روی داشته و در حوزه‌های مختلف ادبیات و هنر کودک و نوجوان تاثیرگذار باشد.
وی از تلاش‌های کارکنان این کتابخانه ـ که طی چند ماه گذشته زیر نظر معاونت تولید اداره می‌شد ـ نیز قدردانی کرد.
سعید توتونچیان معاون اداری و مالی کانون نیز در این آیین با اشاره به نگاه جدیدی که در کانون برای رونق فعالیت‌های علمی و مطالعاتی شکل گرفته است عنوان کرد که وظیفه‌ی اصلی این معاونت پشتیبانی از برنامه‌های مدیرعامل است.
بر اساس این گزارش وحید طوفانی رییس کتابخانه مرجع در این آیین از این که پس از 14 سال دوری دوباره به کانون بازگشته است اظهار خوشحالی کرد و گفت: کتاب‌خانه مرجع دارای تشکیلات اداری، منابع انسانی و مکانی مناسب است و این نشان می‌دهد که کانون از گذشته تا به امروز به مربیان و کتاب‌خانه‌های خود بها می‌دهد و دارا بودن بیش از 800 مرکز فرهنگی، هنری در سراسر کشور نیز موید این نکته است.
وی یادآور شد که کتاب‌خانه‌ها نه تنها در ایران بلکه در جهان در موقعیت فراموش شدن قرار دارند و بخشی از این، به ساختار و ذات عملکرد آن‌ها باز می‌گردد چرا که فعالیت‌هایشان باید در سکوت انجام پذیرد.
طوفانی در عین حال با اشاره به وجود بیش از 50هزار عنوان کتاب فارسی و تعداد زیادی کتاب لاتین به زبان‌های مختلف دنیا در این کتاب‌خانه افزود: این کتابخانه دارای مخازن و منابع بسیار غنی برای انجام کارهای بزرگ است و امیدوارم همکاران این کتابخانه نیز قدردان این سرمایه بزرگ باشند.
وحید طوفانی متولد سال 1337 دارای لیسانس علوم تربیتی با گرایش تکنولوژی آموزشی و فوق لیسانس کتاب‌داری و علوم اطلاع‌رسانی از دانشگاه تهران است.
مدیریت گروه کودک شبکه 1 سیما، معاون فرهنگی و امور بین‌الملل انجمن سینمای جوان، نماینده وزیر آموزش و پرورش در شورای برنامه‌ریزی سازمان دانش‌آموزی، دبیری و عضویت در هیات داوری و انتخاب جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان، مدیر پشتیبانی تامین برنامه در اداره کل تامین برنامه‌های خارجی سیمای جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل خبرگزاری کانون دانش‌آموزی (پانا)، ریاست مرکز فرهنگی، هنری نوجوانان در تهران و تدریس در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی از جمله سوابق اجرایی و علمی وی به شمار می‌رود.
طوفانی در کانون نیز از سال 1360 تا 1374 مسوولیت‌های مختلفی را مانند دبیری نمایشگاه کتاب تهران ‌-‌ بولونیا، مدیریت مرکز آفرینش‌های ادبی و مدیریت کانون دو استان خوزستان و تهران و معاونت پژوهشی و آموزشی کانون را بر عهده داشته است.