کتاب خواندن باید به عادت تبدیل شود

در دنیای امروز رسانه‌های جدید رقبای جدی کتاب هستند. تلویزیون بزرگترین رقیب کتاب محسوب می‌شود. کتاب خواندن باید به صورت عادت تبدیل شود.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، وحید طوفانی اصل مشاور مدیرعامل و رییس کتاب‌خانه مرجع در اولین نشست تخصصی تاثیر کتاب‌خانه‌های کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن، با اعلام این مطلب افزود: هدف ما از برگزاری این ‌نشست‌ها ترویج کتاب‌خوانی در کتاب‌خانه‌ها و بین کودکان و نوجوانان است.
       وی یادآور شد: قرار است دوشنبه آخر هرماه با محوریت ترویج ‌کتاب‌خوانی در کتاب‌خانه مرجع کانون، نشست‌هایی برگزار و این بحث‌ها و گفت و گو‌ها به صورت فصلنامه منتشرشود.
       بهمن کاظمی مدیر آموزش و پژوهش کانون نیز با اشاره به ضروری بودن وجود کتاب‌خانه‌ها برای کودکان و نوجوانان گفت: هر قدر این کتاب‌خانه‌ها افزایش پیدا کند ما به هدفمان نزدیک‌تر می‌شویم.
       مدیر آموزش و پژوهش کانون توضیح داد: خیلی از خانواده‌ها توان خرید کتاب را ندارند. و وظیفه کتاب‌خانه‌ها است که این نیاز را برطرف کنند.
       وی با اشاره به این که در کتاب‌خانه‌ها نیاز به آموزش‌هایی برای مربیان است تا بتوانند کودکان را به کتاب‌خوانی علاقمند کنند، تصریح کرد: کتاب‌خانه یک محیط تربیتی است که باید نیازهای کودکان را برطرف کند.
       کمال پولادی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد چالوس نیز تاکید کرد فرهنگ کتاب‌خوانی باید به صورت یک عادت برای کودکان تبدیل شود و برای این کار باید برنامه‌ریزی کنیم. 
       وی افزود: دسترسی به کتاب در مناسب‌ترین شرایط باید برای همگان فراهم شود تا کودکان بتوانند ضمن دسترسی به کتاب در کتاب‌خانه‌های گوناگون، عادت خواندن را کسب کنند.
       این محقق و نویسنده و مترجم ادبیات کودک در عین حال توجه به تولید کتاب با فرهنگ هر کشور را مهم دانست و اعلام داشت: جنبه‌های فرهنگی در تولید کتاب باید رعایت شود زیرا کودکان نیاز به خواندن کتاب‌های مناسب دارند و ضمناً باید کتاب‌ها با قیمت مناسب تولید شود.
       شایان ذکر است در پایان این نشست کاظمی و پولادی به پرسش‌‌های حاضران در جلسه با موضوع ترویج خواندن پاسخ دادند.
       این نشست، روز بیست و هشتم شهریور در کتاب‌خانه مرجع کانون  تشکیل شد.