خلاقیت مهم‌ترین عنصر بازآفرینی افسانه‌ها

نویسنده و پژوهشگر بوشهری استفاده از خلاقیت برای ایجاد جذابیت بیشتر در قصه و داستان را از مهم‌ترین ویژگی‌های یک اثر بازآفرینی شده عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ناهید جهازی در نشست تخصصی بازنویسی و بازآفرینی متون کهن و افسانه‌ها گفت: برای ارایه یک قصه خوب به مخاطب لازم است داستان بر اساس یک شیوه اصولی، خلق یا بازآفرینی شود.
وی افزود: در اولین گام باید گروه سنی مخاطب در نظر گرفته شود و بازآفرینی متناسب با آن انجام شود. به‌عنوان مثال: گروه سنی الف بیشتر قصه‌های زنجیره‌ای که در آن‌ها تکرار دیالوگ‌ها زیاد باشد دوست دارند اما نوجوانان بیشتر به داستان‌های حماسی، اسطوره‌ای و عاطفی علاقه‌مند هستند.
محقق و نویسنده پژوهش "فرهنگ ناموران" انتخاب موضوع را گام دوم در خلق یک قصه بیان کرد و افزود بازآفرینی باید به شیوه‌ای صورت بگیرد که پیام داستان به بهترین شکل به مخاطب ارایه شود.
جهازی پیروزی خیر بر شر و باطن بر ظاهر را اصلی‌‌ترین بن‌مایه اخلاقی در افسانه‌های کهن ایرانی دانست و گفت هنرمند کسی است که با خلاقیت، افسانه‌های جدیدی با مضمون پندآموز تولید کند تا کودکان و نوجوانان از شنیدن آن لذت ببرند.
این نویسنده هیجان، رخدادهای جالب، کشمکش، گره‌گشایی و استفاده از ادبیات مناسب را به عنوان عناصر ایجاد جذابیت در قصه نام برد و یادآور شد ساختار در باز نویسی و بازآفرینی افسانه‌ها با یک‌دیگر متفاوت است چرا که در بازآفرینی، داستان فعل به فعل به اثر نمایشی تبدیل می‌شود اما در بازآفرینی، باید خلاقیت وجود داشته باشد تا قصه مخاطب را همراه خود نگه دارد.
نشت تخصصی بازنویسی و بازآفرینی افسانه‌ها در حاشیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه‌ای با حضور 41 قصه‌گو در بوشهر برگزار شد.
جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ی 3 کانون که در سینما شهید آوینی بوشهر در حال برگزاری است روز 27 دی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.