نقش قصه‌گویی در شکل‌گیری شخصیت اجتماعی کودکان

قصه‌گویی باعث شکل گیری شخصیت ادبی و اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان می‌شود و به بارور شدن استعدا‌دهای آنان کمک می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، لیلا نظمی قصه‌گوی اردبیلی با بیان این مطلب قصه‌گویی را ترفندی برای پرورش خلاقیت‌های ذهنی کودکان، بهره‌گیری از نیروی فکری و کمک به رشد ایده‌‌های جدید آنان دانست و گفت:همه‌ی این تاثیرات از ارتباط مفید بین کودک و قصه‌گو شکل ‌می‌گیرد.
وی در مرحله‌ی منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در بوشهر قصه‌ی شهیدی از سال‌های حماسه‌ی دفاع مقدس را روایت می‌کند که در وصیت‌نامه‌اش آرزو کرده بود که بتواند به زیارت حرم مطهر امام رضا(علیه‌السلام) مشرف شود و در نهایت پیکر پاک این شهید به اشتباه راهی مشهد مقدس شده و همراه شهدای این شهر در حرم مطهر آن امام طواف می‌شود. ‌
 این قصه‌گوی بخش آزاد جشنواره که برای مضمون قصه هم متانت و شخصیت قایل است در این باره گفت: اگر چه در قصه‌ها زبان و بیان کودکانه مهم است اما در برخی از داستان‌ها این شخصیت واقعی و درونی قصه‌ می‌تواند توجه کودکان را به خود جلب کند و روی شخصیت آن‌ها تاثیر بگذارد همیشه البته قرار نیست همه‌ی قصه‌هایی را که برای کودکان بیان می‌کنیم دارای درون مایه‌ی طنز باشد.
            او که قصه‌اش را چندین بار در اردبیل و در جشنواره بوشهر بازگو کرده است ارزیابی مثبتی از برخورد مخاطبان با قصه‌اش دارد و احساس می‌کند که کودکان با این داستان ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند.
"نظمی" در این گفت‌و‌گو به تاثیر برگزاری جشنواره در احیای فرهنگ اصیل ملی نیز پرداخت و گفت همین جشنواره باعث افزایش علاقه‌ی من به شعر و ادبیات شد و به نحوی به برخی از علایق قلبی خودم پی بردم و اکنون از این که در چنین مسیری قرار گرفته‌ام احساس رضایت می‌کنم و از قصه‌گویی برای کودکان لذت می‌برم.
این قصه‌گوی 24 ساله که در رشته‌ی کاردانی گرافیک تحصیل کرده است همچنین افزود: تلاش قصه‌گویان برای تحقیق و پیدا کردن متون مناسب و رفتن به دنبال داستان‌های کهن و به دنبال آن بازگویی این روایت‌ها برای کودکان نشان‌دهنده‌ی اهمیتی است که برای ادبیات و فرهنگ اصیل کشور قایل می‌شویم.
وی معتقد است که کیفیت قصه های بازگو شده در جشنواره خیلی مناسب است اما تکراردر مضمون قصه‌ها به چشم می‌خورد به نظر باید کسانی با خلاقیت‌های خود دست به ایجاد و آفرینش قصه‌های جدید بزنند و در عین حال قصه‌های کهن را با نوآوری بازنویسی و بازآفرینی کنند.
این قصه‌گوی اردبیلی در پایان از طراحی مناسب صحنه‌ی محل اجرای قصه‌گویی در شانزدهمین جشنواره‌ی منطقه‌ای قصه‌گویی قدردانی کرد و گفت: این طراحی و مدیریت خوب هنری باعث شد تا قصه‌گویان با اعتماد به نفس بیشتر و صمیمانه‌تر بتوانند قصه‌های خود را برای مخاطبان روایت کنند و من در این زمینه اصلا احساس غربت نکردم