شرکت بیش از ۴هزار و ۳۰۰ نوجوان در جشنواره هنرهای نمایشی کانون

بیش از ۴هزار و ۳۰۰ نوجوان در نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شرکت کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، با بیان این مطلب در مورد برگزاری این رویداد هنری گفت: نمایش به عنوان واسطه تربیتی اثرگذار در تربیت مخاطب‌، از فعالیت‌های مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شمار می‌آید. بی‌گمان برگزاری جشنواره‌ی هنرهای نمایشی می‌تواند نقشی تاثیرگذار در این فرآیند داشته باشد. علاوه بر این، باید توجه داشت که فراگرفتن ارزش‌های اخلاقی، تعامل مناسب با همسالان، افزایش اعتماد به نفس و افزایش انگیزه، تمرین کار گروهی و رشد مهارت‌های فردی در بین مخاطبان، از دستاوردهای جشنواره‌ی هنرهای نمایشی‌ است.

مجتبی حاذق در مورد شعار و موضوع‌های این جشنواره گفت: پس از مشورت و تعامل با کارشناسان این حوزه، شعار این دوره از جشنواره «این صحنه، خانه ماست» انتخاب شد. موضوع‌های جشنواره عبارتند از: توجه به نامداران، امیدآفرینی، پرداختن به آیین‌های بومی، سنتی و مذهبی، طنز، محیط زیست و بخش آزاد.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در باره برگزاری «نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی» و ویژگی این دوره عنوان کرد: این جشنواره مختص نوجوانان است و تنها جشنواره در سطح ملی است که بازیگران و عروسک‌گردان‌­های آن نوجوانان هستند.

شرکت بیش از ۴هزار و ۳۰۰ نوجوان در جشنواره هنرهای نمایشی کانون

حاذق یادآور شد: این جشنواره دو بخش دارد. بخش‌ اصلی شامل؛ نمایشنامه‌نویسی، نمایش خلاق، نمایش صحنه و نمایش عروسکی و بخش جنبی آن شامل؛ عکاسیِ نمایش، ساخت عروسک غول‌پیکر بومی استان‌ها و برگزاری کارگاه‌های تخصصی‌آموزشی‌ است.

وی همچنین در مورد متن نمایش‌نامه‌ها بیان کرد: ما در داشتن نمایش‌نامه‌هایی که مطابق با فرهنگ ایرانی‌اسلامی باشد، با کمبود مواجه هستیم. برای تامین منابع نمایش‌نامه، محتوای نمایش‌نامه­‌های برگزیده هجدهمین جشنواره نمایش در اختیار همه استان‌­ها قرار گرفت تا آن‌ها با بهره‌مندی از محتوای نمایش‌های خوب، بتوانند الگوی مناسبی در انتخاب متن‌ها، داشته باشند. در ادامه نمایش‌نامه‌های برگزیده این دوره هم در اختیار اهالی هنرهای نمایشی قرار خواهد گرفت تا بتوانند برای دوره‌های بعد از این متن‌ها استفاده کنند.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون، در مورد حضور عروسک‌های غول‌پیکر در این جشنواره و ضرورت این امر توضیح داد: با توجه به خلاء شخصیتِ عروسکی در کانون و در امتداد جریان‌سازی فرهنگی در «نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی» ساخت عروسک غول‌پیکر از سوی استان‌ها برنامه‌ریزی شده ‌است. هدف این طرح، خلق و طراحی شخصیت‌های عروسکی هر استان با عنوان «سفیر کانون استان» است. در طراحی این عروسک‌ها پشتوانه فرهنگی آن استان مورد نظر قرار گرفته و دست هنرمندان برای خلق شخصیت‌های انسانی، حیوانی و گیاهی باز بوده است تا هر استانی شخصیت قصه‌ها و داستان‌های خودشان را به نمایش بگذارند.

حاذق در مورد روند اجرایی و نحوه مشارکت استان‌ها در این جشنواره بیان کرد: ۳۱ استان با حضور اعضای نوجوان (۱۲ تا ۲۲ ساله) تا ۲۵ اردیبهشت اقدام به برگزاری جشنواره‌های استانی می‌کنند و در پایان، ۳ اثر برگزیده به دبیرخانه جشنواره معرفی می‌شود. پس از داوری پایانی ۱۵ اثر به مرحله کشوری راه پیدا می‌کند.

وی افزود: حدود ۴هزار و ۷۷۸ نوجوان در این جشنواره شرکت کرده‌اند. حدود ۲۵۳ متن نمایش‌نامه، ۱۸۵ طرح نمایش خلاق و۴۷۰ نمایش صحنه به دبیرخانه جشنواره رسیده است و تاکنون ۱۶۰ گروه آزاد و ۳۱۰ گروه کانون در جشنواره شرکت کرده‌اند.

مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون در ادامه بیان کرد: برنامه‌ریزی شده است تا پس از اجرای عمومی نمایش‌های منتخب در هر استان، بتوانیم امکان اجرای ۳ نمایش برگزیده را در تهران و در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری، داشته باشیم.

جشنواره‌ی هنرهای نمایشی در استان‌ها از اول اسفند ۱۴۰۲ آغاز شده است و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه دارد. بخش کشوری این جشنواره نیز در شهریور سال ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =