از برگزیدگان سومین جشنواره یک تصویر از یک حدیث رضوی در سنندج تقدیر شد

از برگزیدگان سومین جشنواره سراسری «یک تصویر از یک حدیث رضوی» در چهارچوب یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) در کردستان تجلیل شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در مراسم گشایش این جشنواره مدیر کانون استان کردستان با اعلام این‌که یکی از وظایف اصلی کانون، پرورش حس دین‌داری و خداباوری در کودکان و نوجوانان است، گفت: برگزاری این جشنواره یکی از هزاران راه برای رسیدن به این مهم است.
سهیلا شیخی با اشاره به این‌که در مجموع 4هزار و 868 اثر نقاشی از 900 مرکز کانون در سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، گفت: در این بین استان کردستان با 742 اثر، بیشترین اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرد.
مدیر کانون استان کردستان در ادامه افزود: استان خوزستان با ارسال 389 اثر رتبه دوم و استان آذربایجان غربی با ارسال 283 اثر رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
وی با بیان این‌که این جشنواره در سه گروه سنی 7 تا 9 سال، 10 تا 12 سال و 13 تا 17 سال برگزار ‌شد، ادامه داد: کودکان و نوجوانان ذهن آماده‌ای برای الگوپذیری دارند، بنابراین باید با الهام از احادیث و سخنان امام رضا(علیه‌السلام) در جهت خلق آثار هنری در تقویت بصیرت فرهنگی و هنری آنان تلاش کرد.
شیخی فراهم کردن زمینه‌های لازم برای پرورش خلاقیت تصویری کودکان و نوجوانان، توجه به جنبه‌های تصویری احادیث امام رضا(‌علیه‌السلام)، گسترش ارزش‌های انسانی و معنوی به‌عنوان بخش مهمی از فرهنگ ایران اسلامی، ترغیب کودکان و نوجوانان به خلق آثاری بدیع و زیبا با موضوع‌های دینی و اخلاقی به‌ویژه کلام و احادیث امام رضا(علیه‌السلام) و اشاعه‌ و ترویج فرهنگ و معارف رضوی را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان در پایان با اشاره به این‌که آثار ارسالی به دبیرخانه توسط داورانی از استان‌های گلستان، قزوین و کردستان قضاوت شده است، خاطرنشان کرد: در هر بخش 3 نفر و در مجموع 9 نفر از صاحبان آثار مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
شیخی افزود: دهه کرامت بهترین فرصت برای تبیین اندیشه‌های رضوی در جامعه است و فضای معنوی این دهه در جامعه باید گسترش یابد.
وی خاطرنشان کرد: سخنان امام رضا(علیه‌السلام) محتوای اصلی این جشنواره است و هدف از برگزاری آن، ترویج فرهنگ رضوی در بین کودکان و نوجوانان بوده است.
مدیرکل کانون استان کردستان در پایان عنوان کرد: نمایشگاهی از یک‌هزار و 500 اثر نقاشی برگزیده کودکان و نوجوانان برای بازدید عموم تا پایان دهه کرامت دایر شده است.
تقدیر از برگزیدگان جشنواره و برگزاری مراسم دف نوازی، مولودی‌خوانی، سرود و همچنین پخش نماهنگ از جمله برنامه‌های این جشنواره بود.
این آیین با حضور جمعی از مسوولان استانی و کشوری در سنندج صبح روز 16 شهریور برگزار شد.
بر اساس این گزارش برای برگزاری این جشنواره 24 حدیث از امام رضا(علیه‌السلام) با موضوع‌های مختلف از جمله صدقه دادن، خواندن قرآن کریم، پاکیزه نگه‌ داشتن دهان و دندان، خواندن نماز، فواید افطار کردن، فواید اذان و... انتخاب و به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های مختلف کشور ارسال شده بود.
در این میان کودکان ونوجوانان شرکت‌کننده در جشنواره با الهام از این احادیث اقدام به ترسیم نقاشی کردند.
 
هیات داوران: دست‌های کوچک، یادگار خلاقیت خدا بر روی زمین است
هیات داوران سومین جشنواره یک تصویر از یک حدیث رضوی متشکل از مارال صیادچی، فیروزه ولدآبادی و فردین صادق ایوبی در بیانیه خود تأکید کرد: این دست‌های کوچک معصوم، یادگار خلاقیت خدا بر روی زمین است که به باران و ابر و خورشید و رنگین کمان پیوند خورده است و آسمان را به زمین آورده و احساس را به مرز ناپیدای تعالی دعا و حدیث و کلام قدسی و روایت نور کشانده است.
در عین حال هیأت داوری در بخش دیگری از این بیانیه آورده است: خوشبختی در این نقاشی‌ها موج می‌زند پنداری تمامی آنچه که روزی براین خاک فاجعه بوده تمام شده و انسان در مسکنت خویش آرام گرفته و می‌داند که آواز رنگ و فراز و فرود خط و حدود این کاغذ که گاه جهانی کوچک است و گاه کاغذی که جهان را کوچک می‌کند همه جا می‌پیچد، یاد روضه رضوان را تذکری دوباره می‌بخشد.
بر همین اساس اعضای داوری در بیانیه خود کودکی را معصومیت تاریخ بشر عنوان کرد و افزود: بیایید به کودکان بیاموزیم که خود را سرور این جهان و وارث همه‌ی چیزهای خوب آن بدانند آنان باید از خانواده، جامعه، میهن خود، زمین خود و سراسر کره زمین آگاه گردند. زمین به کودک، آری همیشه به کودکان تعلق دارد ما خسته می‌شویم و این جهان را ترک می‌گوییم و آنان هستند که به جای ما باید مشعل‌ها را برافروزند، مشعل‌هایی که در پرتو آن‌ها شعله جاودان زندگی هرگز خاموش نمی‌شود. بیایید اعتراف کنیم که تنها کودکان جاویدانند بیایید راه را برای کودکان که وارثان کارهای حماسی بشریت‌اند باز کنیم و با آموختن و احترام گذاشتن به گذشته، آنان را به سوی آینده برانیم. بدین‌گونه یک جریان خلاق بین نسل‌ها پدید آوریم.
هیأت داوری در پایان بیانیه خود تصریح کرد: به کودکان بیاموزیم به دردها و رنج‌هایی که انسان‌ها در جریان تاریخ متحمل شده‌اند با احساس هم‌دردی بنگرند. انحراف‌های آن‌ها را بفهمند و آنان را ببخشایند و به کودکان بیاموزیم به کار، به قانون، به عشق و دلسوزی متقابل بین انسان‌ها و همه‌ی ارزش‌های دینی و متعالی وفادار بمانند.