ورود نشریه‌های کودک به کتاب‌خانه‌ها مقدمه‌ای برای  ترویج فرهنگ مطالعه

سردبیران دو نشریه «عروسک سخن‌گو» و «دوچرخه» خواستار ایجاد زمینه‌ای برای ورود نشریات کودک و نوجوان به کتاب‌خانه‌ها و مراکز فرهنگی‌هنری کشور به منظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی شدند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، زری نعیمی سردبیر مجله عروسک‌ سخن‌گو در این نشست که با موضوع «مجله‌های کودک و نوجوان و خواندن» برگزار شد در این باره گفت: اگر بخواهیم خواندن در جامعه به صورت یک فرهنگ و نیاز جایگاهی داشته باشد و بتوانیم آن را آسیب‌شناسی و نقد و بررسی کنیم ابتدا باید شرایط اولیه آن فراهم شود.
وی با انتقاد از مراکز فرهنگی متولی کودک و نوجوان مانند کانون، فرهنگ‌سراها و کتاب‌خانه‌های عمومی افزود: نشریه‌ای که تمامی مراحل قانونی را طی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده و هیچ منع قانونی برای انتشار آن وجود ندارد هرگز موفق به توزیع در این مراکز نمی‌شود و پیوسته با مقاومت از سوی مسوولان در این زمینه مواجه است.
نعیمی یادآور شد: به اعتقاد ما تا زمانی که این نشریات و برخی کتاب‌هایی که با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شوند از چرخه‌ی توزیع در کتاب‌خانه‌ها حذف شود، حق انتخاب از کودکان و نوجوانان گرفته شده و موجب بی‌اعتمادی آن‌ها و در واقع آسیب به ترویج  فرهنگ کتاب‌خوانی می‌شود.
سردبیر مجله عروسک سخن‌گو در ادامه یکی دیگر از آسیب‌های سر راه ترویج کتاب‌خوانی را مطالعه و تحقیق و پژوهش کم نویسندگان و نبود جایگاه نقد عنوان و تصریح کرد: مهم‌ترین تکیه‌گاه یک نویسنده باید بر پژوهش و مطالعه زیاد قرار گیرد تا بتواند با حساسیت‌های بیشتری ایده‌ها و اهداف خود را بیان کند.

مناف یحیی‌پور: نقش غیر مستقیم نشریات می‌تواند به فرهنگ‌پذیری مخاطب کمک کند‌
مدیر مسوول هفته‌نامه دوچرخه در این نشست گفت: مشکل کم‌خوانی یا نخواندن درد کهنه‌ای است که در ایرانی‌ها ریشه کرده و تنها منحصر به کتاب نیست آن‌ها روزنامه، مجله و نشریه‌ها را هم کم مطالعه می‌کنند که در این مورد حرف برای گفتن بسیار است.
یحیی‌پور اضافه‌ کرد: باید تدبیری اندیشیده تا شاید از طریق نشریات و مجله‌ها بتوان تغییراتی را به صورت نرم و آهسته در زمینه ترویج فرهنگ خواندن ایجاد کرد چرا که تجربه نشان داده برنامه‌های کوتاه مدت  اگرچه گاهی به صورت مقطعی تاثیراتی داشته ولی به راحتی با تغییرات مدیریتی در کشور تصمیم‌های گذشته نقض می‌شود اما اگر این تغییرات به صورت نرم و جزیی ایجاد شود ماندگاری بیشتری خواهد داشت و به فرهنگ‌سازی کمک می‌کند.
وی معرفی کتاب‌ها، دعوت از نویسندگان و برپایی نشست‌های نقد و بررسی را در ترویج خواندن مهم دانست و اضافه کرد: پرهیز از برخی تنگ‌نظری‌ها، گرایش‌ها و دخالت‌ندادن دوستی و دشمنی‌های شخصی در این زمینه می‌تواند از کمرنگ شدن این تاثیرات جلوگیری کند.
عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان یادآور شد: نشریات نیز در این بخش می‌توانند با نقش غیر مستقیم خود به فرهنگ‌پذیری، سرگرمی و لذت‌بخشی مطالعه کمک کنند و یک مرحله مخاطب را ارتقا دهند.
وی خاطر نشان کرد: اگر نشریه‌ها بخواهند به خوبی نقش خود را ایفا کنند باید مخاطب معمولی را به مخاطب فعال، پرسش‌گر، انتخاب‌گر و منتقد تبدیل کنند در صورتی که این هدف تحقق پیدا کند علاوه بر افزایش مخاطب موجب تغییرات خوبی نیز ترویج کتاب‌خوانی می‌شود.
یحیی‌پور گفت: اگر خواستار دارا‌بودن شهروندانی  فهیم و متمدن در آینده هستیم باید در هر جایگاهی چه پدر یا مادر و معلم و مسوول بخشی از باورها و عادت‌های قدیمی خود را رها کنیم و انتظار نداشته باشیم بچه‌ها  تنها مطیع،  فرمانبردار و شنونده باشند.
وی حوزه نشریات را بهترین جایی دانست که می‌تواند آغازگر  تغییرات باشد و افزود: باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تحمل خود را بالا ببریم و مخاطب را به رسمیت بشناسیم تا قدم‌هایی هر چند کوتاه در این زمینه برداریم در غیر این‌صورت نباید انتظار داشت که در آینده شاهد جامعه‌ای قوی و قدرتمند با توانایی علمی و فرهنگی باشیم.
یحیی‌پور در پاسخ یکی از میهمانان مبنی بر رشد فن‌آوری و وجود نشریه‌های الکترونیکی در این زمینه گفت: برخی تغییرات خود را به جامعه تحمیل می‌کنند و ما مجبور به ارتباط با آن هستیم اما اگر بخواهیم این درها را به روی کودکان و نوجوانان ببندیم در آینده نه چندان دور به انسان‌های عقب‌مانده‌ای تبدیل خواهیم شد که توانایی هیچ حرکتی را نداریم بر همین اساس باید هم‌پای تغییرات حرکت کنیم چرا که با این رشد فن‌آوری اگر نتوانیم محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان تولید کنیم دیگران با اهداف خود این کار را خواهند کرد.
بیست و ششمین نشست ترویج کتاب‌خوانی با موضوع مجله‌های کودک و نوجوان و خواندن روز دوشنبه 30 دی در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.