اعضای کانون را به نیروهایی مولد تبدیل کنیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از تغییر رویکرد کانون به مراکز فرهنگی‌هنری خبر داد و گفت که اعضای مراکز نباید تنها مصرف کننده تولیدات ما باشند بلکه باید تلاش کنیم تا آن‌ها به نیروهای مولد تبدیل شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در آیین معارفه معاون تولید، مدیرکل کانون استان تهران و مشاور مدیرعامل، در سه بخش جداگانه دیدگاه‌های خود را بازگو کرد و گفت که دو عنصر اصلی بدنه‌ی کانون، اعضا و مربیان آن هستند و باید برای کشف و پرورش استعدادهای اعضا تلاش کنیم. به واقع بچه‌ها تولید کننده و اجرا کننده باشند.
وی در عین حال یادآور شد که این تولید در معیارهای ارزیابی تولید حرفه‌ای قرار نمی‌گیرد بلکه هدف از آن استعدادیابی و ایجاد علاقه در آنان است در ادامه، مربیان باید هدایت‌گر باشند و بچه‌ها را به سمتی ببرند که نیروهای کانون در آینده از میان همین اعضا انتخاب شوند.
مدیرعامل کانون در این بخش تاکید کرد که این الگو‌سازی می‌تواند از تهران آغاز شود و به تمامی کشور تعمیم پیدا کند.
در این آیین مهدی باقری به عنوان معاون تولید، علی گنج کریمی به عنوان مدیرکل استان تهران و محسن فضلی به عنوان مشاور مدیرعامل معرفی شد.
حاجیان‌زاده در این آیین در عین حال به مشکل اساسی عدم تربیت نیروی انسانی برای رسیدن به جایگاه‌های مدیریتی در نظام اشاره کرد و گفت: تربیت نیروهای جوان برای ورود به عرصه مدیریت باعث می‌شود تا از نیروهای پیشکسوت در جایگاه‌های مشورتی و فکری استفاده شود.
وی در همین حال با اشاره به ارتقای جایگاه مدیریت‌های استانی به مدیرکلی، تصریح کرد که در هر جایگاهی که باشیم باید تلاش کنیم فضای عاطفی، دوست داشتنی و کودکانه‌ی کانون حفظ شود به اعتقاد من مدیرعامل ‌و همه‌ی مدیران باید مربی باشند و با اخلاق و رفتار و منش خود فضای عاطفی کانون را حفظ کنند.
مدیرعامل کانون در بخشی که به مساله معاونت تولید می‌پرداخت، یادآور شد که این مجموعه را تنها به عنوان یک معاونت نمی‌بیند و انتظارهایی فراتر از این، از مجموعه دارد.
وی توجه به تولید فاخر و ارزشمند را در کانون بسیار با اهمیت دانست و تاکید کرد اگرچه اکنون در حوزه‌ی تولید، بخش‌های دولتی و خصوصی بسیار فعال شده‌اند و این شرایط با زمان تاسیس کانون تفاوت دارد اما اگر بخواهیم کانون مثل گذشته بدرخشد باید آثاری در سطح عالی، فاخر و بسیار متفاوت با تولیدات بخش‌های بیرونی عرضه کنیم و تولیدات ما در جامعه موج‌آفرینی کند.
توجه به رعایت توازن و تعادل در تولیدات به لحاظ سطح پوشش و نیازها و خواسته‌های مخاطبان و پرهیز از تمرکز بر تولید یک محصول و فربه‌شدن یک بخش، ایجاد ارتباط معنی‌دار بین تولیدات از طریق طراحی یک نقشه‌ی جامع فرهنگی ضمن احترام به سلیقه‌ی هنرمندان و توجه به رویکرد های دینی و انقلابی از دیگر مواردی بود که حاجیان‌زاده دورنمای آن را برای معاون جدید تولید و البته شوراهای سیاست‌گذاری و نظارت بر تولیدات ترسیم کرد.
وی همچنین بار دیگر به تبیین این موضوع که درهای کانون به روی هنرمندان باز خواهد شد، پرداخت و یادآور شد که این مساله بدان معنی نیست که درها بسته بوده، بلکه بر این نکته تاکید دارم که درهای ذهن ما نیز باید بر روی دیدگاه‌های صاحب‌نظران و هنرمندان باز شود و با شکستن محدودیت‌های ذهنی اجازه دهیم بازنگری در فعالیت‌ها و تولیدات با حضور آنان صورت پذیرد و حرف‌های تازه‌ای زده شود.
حاجیان‌زاده در همین بخش به سراغ محور سوم یعنی بحث شوراها و مشاوران خود رفت و به صراحت گفت که به دنبال «طرحی نو در انداختن است»، تا جایگاه رفیعی برای مشاوران قایل شود و این مفهوم را نهادینه کند که کار اصلی در حوزه‌ی مشاوره صورت می‌گیرد.
 مدیرعامل کانون تاکید کرد که کانون باید از این طریق دارای پشتوانه‌های فکری و تحلیلی باشد و مدیران آن نیز از این پشتوانه‌ها بهره‌مند شود و از آن حمایت کنند به همین دلیل در حال تشکیل شوراهایی در کانون هستیم تا همه‌تصمیم‌ها بر اساس تکیه بر خرد جمعی گرفته شود.
وی از محسن فضلی مشاور جدید خود خواست که توانمندی‌ها و ابتکارات مراکز کانون در استان ها را رصد کرده و قابلیت‌‌ها بررسی و پالایش شود تا این تجربه‌ها به دیگر استان‌ها تعمیم پیدا کند همچنین ارتباط با آموزش و پرورش نیز با تعاملی منطقی و با ظرافت صورت بگیرد.
 
تولید با تکیه بر پژوهش، رویکرد معاون جدید
در این آیین مهدی باقری معاون جدید تولید کانون در سخنان خود این معاونت را آیینه‌ی تمام رخ کانون در روبرو شدن با خانواده‌ها دانست و اظهار امیدواری کرد در بازگشت دوباره به کانون، بتواند از تجربه‌های گذشته خود به خوبی استفاده کند.
وی گفت پیوند دادن حوزه‌ی تولید و پژوهش از مهم‌ترین رویکرد‌های وی است و خاطر نشان کرد که تفاوت‌های میان کودکان دیروز و امروز بسیار چشمگیر است و باید برای شناخت نیازهای بچه‌ها، ابزارهای پژوهشی به کمک بخش تولید بیاید.
باقری با یادآوری این نکته که نیروهای فرهیخته سرمایه‌ی کانون هستند تاکید کرد که از این سرمایه‌ها به خوبی باید مراقبت کرد در عین حال باید امکانی را فراهم کنیم که اندیشه‌ها و ایده‌های نو وارد مجموعه شود.
 
تهران پایتخت فرهنگی هنری کانون
علی گنج کریمی مشاور مدیرعامل و مدیرکل جدید کانون استان تهران که پیش از این معاون تولید کانون بود نیز در سخنان کوتاهی تاکید کرد که برای بچه‌ها مهم نیست که چه کسی می‌آید و چه کسی می‌رود بلکه آن‌ها می‌خواهند شاد باشند و از بهترین و به‌روزترین برنامه‌ها استفاده کنند.
وی گفت که با حمایت همکاران می‌توانیم مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران را به پایتخت فرهنگی‌هنری کانون تبدیل کنیم.
گنج کریمی همچنین در حوزه‌ی تولید نیز خواستار بها دادن به استعداهای متنوع و جوان شد و خاطر نشان کرد که تولید انحصاری می‌تواند آفت بخش تولید کانون باشد.
 
مربیان درخت بخشنده‌اند
در این مراسم محسن فضلی که نزدیک به 20 سال مدیریت کانون استان تهران را بر عهده داشت در جمع همکاران خود اذعان کرد که کانون بدون مربیان بی معنی است و پایه و اساس نظام تربیت در کانون مربیان هستند.
وی با الهام گرفتن از کتابی از شل سیلور استاین مربیان را به «درخت بخشنده» تشبیه کرد و گفت آنان همه چیز را فدای رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان این کشور کرده‌اند.
مشاور مدیرعامل کانون حرکت‌های جدید کانون را باعث ایجاد بارقه‌های امید در مربیان و کارکنان دانست و گفت: توجه به انسجام فکری و اخلاق‌مداری در سازمان، سرمایه‌ی بزرگی است که امروز مدیرعامل به آن بسیار اهمیت می‌دهد و به اعتقاد من با این رویکرد، روزهای شیرین و درخشانی پیش روی سازمان قرار دارد.
در این مراسم که روز 21 بهمن در تهران برگزار شد، با اهدای لوح تقدیر از معاون و مدیرکل سابق تقدیر و احکام جدید به آنان اعطا شد.