گرامی‌داشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در کانون خراسان جنوبی

هم‌زمان با 18 تیر ماه 93 روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و سالروز درگذشت مهدی آذریزدی، اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون خراسان جنوبی با اجرای برنامه‌های متنوع این روز را گرامی داشتند.

 
به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی،  با فرا رسیدن روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، بر اساس برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون استان با زندگی 4 نفر از شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان  با نام‌های «شکوه قاسم نیا»، «افسانه شعبان نژاد»، «کلر ژوبرت» و «جعفر ابراهیمی متخلص به شاهد » بیشتر آشنا شدندو در راستای همین معرفی به اجرای برنامه‌های مختلف پرداختند.
 
مرکز فرهنگی هنری فردوس:
هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان اعضای مرکز فرهنگی هنری فردوس، ضمن آشنایی با زندگی پدر ادبیات کودک و نوجوان با «شکوه قاسم نیا»، «افسانه شعبان نژاد»، «کلر ژوبرت» و «جعفر ابراهیمی متخلص به شاهد » آشنا شدند.
روایت قصه «شغال خرسوار» با استفاده از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب داستان‌های مرزبان نامه» ، اجرای طرح مسابقه طرح کتاب‌خوانی « مسیر زندگی من با کتاب» و برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های شاعران معرفی شده از دیگر برنامه‌های گرامی‌داشت روز ادبیات کودک در مرکز فرهنگی هنری فردوس بود.
 
مرکز فرهنگی هنری شماره 2 طبس:
روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در کانون شماره 2 طبس با معرفی مهدی آذر یزدی و 4 شاعر و نویسنده معرفی شده به شیوه حضوری و طرح‌های رومیزی آغاز شد .
در ادامه اعضا با حضور در کارگاه کاردستی و معرفی کتاب «قلب مترسک» به ساخت عروسک‌های کاغذی پرداختند و برنامه‌ها را با اجرای نمایش خلاق و بهره‌گیری از شخصیت‌های مختلف کتاب‌های شاعران  و نویسندگان ادامه دادند.
 
مرکز فرهنگی هنری بشرویه:
در هجدهمین روز از تابستان که مصادف با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان بود، اعضای مرکز فرهنگی هنری بشرویه به معرفی شاعران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان پرداختند و کتلب‌های چهار شاعر _ «شکوه قاسم نیا»، «افسانه شعبان نژاد»، «کلر ژوبرت» و «جعفر ابراهیمی متخلص به شاهد » - از میان هزاران جلد کتاب موجود در کانون جدا شد و در قالب نمایشگاه چیده شد.
در ادامه اعضا در کارگاه شعرخوانی به زیبا‌خوانی اشعار پرداختند و 2 کتاب« دعای موش کوچولو » و «کلوچه خدا» از جمله آثار کلر ژوبرت» در کارگاه نمایش‌نامه خوانی روایت شد.
برپایی کارگاه کتاب‌سازی و تشکیل گروه برای ساخت کتاب، با استفاده از کتاب‌های خوانده شده توسط اعضا نیز از فعالیت‌های مورد علاقع اعضا در این روز بود.
18 تیرماه اعضا در حالی کانون بشرویه را ترک کردند که کتاب‌های این 4 نویسنده را برای مطالعه و امانت انتخاب کرده بودند.
 
مرکز فرهنگی هنری سرایان:
اعضای مرکز فرهنگی هنری سرایان در روز ادبیات کودک و نوجوان با اصول صحیح زیبا خوانی داستان و شعر آشنا شدند و از مجموعه آثار شاعران و نویسندگان معرفی شده که در کانون موجود بود دیدن کردند و با شخصیت آنان آشنا شدند.
 
مرکز فرهنگی هنری سربیشه:
هم‌زمان با روز ادبیات کودک و نوجوان اعضا و مربیان مرکز فرهنگی هنری سربیشه،  یک روز متفاوت را تجربه کردند، روزی که با ادبیات، هنر، شعر و قصه همراه بود.
بر همین اساس اعضا با شرکت در کارگاه کتاب‌سازی پس از معرفی کتاب« کلاغه به خونش نرسید»، کتاب‌های ساده و زیبایی ساختند.
زیبا خوانی اشعار، معرفی شخصیت، برپایی نمایشگاه، شرکت در مسابقه« ببین و بگو» بخشی از برنامه های کانون سربیشه در این روز بود.
 
مرکز فرهنگی هنری شماره 3 بیرجند:
مربیان و اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره 3 بیرجند نیز مانند دیگر اعضای کانون در گرامی داشت روز ادبیات کودک و نوجوان، به اجرای برنامه های مختلف مانند: معرفی شخصیت، شعر خوانی ، روان خوانی آثار داستانی و کتا‌ب‌سازی پرداختند.
 
مرکز فرهنگی هنری قاین :
مرکز فرهنگی هنری قاین با هدف گرامی‌داشت 18 تیر و تقویت توانمندی‌های ادبی اعضا نشست ادبی «رویش اندیشه‌ها» را برگزار کرد.
 در نشست صمیمی «رویش اندیشه‌ها» اعضای کارگاه ادبی اشعار زیبای خود را قرائت کردند و علی اسداللهی شاعر و دبیر آموزش وپرورش قاین به نقد بررسی اشعارآنان پرداخت.
این شاعر شهرستان قاین گفت : ادبیات با لالایی وبیان افسانه‌ها و داستان‌ها شروع شد و شعر  یکی از مصادیقی که باعث زیبایی زبان می‌شود.
این شاعر تخیل، ساده‌گی و داشتن موسیقی قوی را از خصوصیات شعر کودک عنوان کرد.
 وی تصریح کرد : کسی می‌تواند شعر کودک بگوید که دایره لغات گسترده‌ای داشته باشد، روان حرف بزند و اشعار شاعران بزرگ، در همه‌ی رده سنی‌های کودک، نوجوان و بزرگسال را مطالعه داشته باشد.
اسدالهی در ادامه از اعضاخواست: با مطالعه‌ی ‌کتاب‌های مختلف به شناخت دقیق‌تری از  شعر و داستان  برسند.
اسداللهی اشعار زیبایی برای بزرگسالان، کودکان ونوجوانان سروده است که بیشتر جنبه‌ی اجتماعی و آیینی دارد، برخی از سروده‌های  وی در کتاب‌های « در سایه سار ادب » و «شاعران خراسان جنوبی » به چاپ رسیده است .
در پایان ازسوی مرکز  و  اعضای کارگاه ادبی هدایایی به این شاعر بومی اهدا شد.
معرفی برخی از شاعران و نویسندگان حوزه‌ی کودک ونوجوان مانند: افسانه شعبان نژاد ، کلر ژوبرت ، جعفر ابراهیمی (شاهد) و شکوه قاسم نیا، برپایی نمایشگاهی از آثار این شاعران، روخوانی کتاب‌های مهدی آذر یزدی و شعرخوانی از دیگر برنامه‌های این مرکز در گرامی داشت 18 تیر روز ملی ادبیات کودک و نوجوان بود.
 
 مرکز فرهنگی هنری درمیان:
معرفی کتاب، قصه گویی، کتابسازی، روانخوانی کتاب و معرفی 4 شاعر معرفی شده( افسانه شعبان نژاد ، کلر ژوبرت ، جعفر ابراهیمی (شاهد) و شکوه قاسم نیا ) و امانت گرفتن آثار اعضا در این روز از جمله برنامه های مرکز فرهنگی هنری درمیان در 18 تیر روز گرامیداشت ادبیات کودک و نوجوان بود. 
 
مرکز فرهنگی هنری شماره یک بیرجند:
اعضای مرکز فرهنگی هنری شماره 1 بیرجند همان با روز ادبیات کودک و نوجوان، با زندگی مهدی آذر یزدی و 4 شاعر معرفی شده در حوزه کودک و نوجوان آشنا شدند و 10 نفر از اعضای دختر نیز در نشست تخصصی ادبیات کودکان و نوجوانان نیز حضوری فعال داشتند.
در همین حال مسابقه حضوری برگزار شد و از اعضا خواسته شد، آثار شاعران معرفی شده را در لا به لای کتاب‌های کانون پیدا کنند.
 
مرکز فرهنگی هنری نهبندان
 هم‌زمان با روز ادبیات کودک و نوجوان در کانون نهبندان اعضا با شخصیت مصطفی رحماندوست و افسانه شعبان نژاد آشنا شدند .
روخوانی کتاب‌های «خداحافظ راکون پیر»، «رستم و سهراب ، رستم و اکوان دیو»، کتاب‌سازی کتاب‌هایی هم‌چون « دست کوچولو، پا کوچولو»، «قصه دو لاک پشت تنها» ، برپایی نمایشگاهی از کتاب‌های 4 شاعر معرفی شده از جمله برنامه‌های مرکز فرهنگی هنری نهبندان در این روز بود.