ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف انرژی و آب در قالب یک تفاهم‌نامه

وزارت نیرو و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفاهم‌نامه‌ای دو ساله امضا کردند تا بر اساس آن بستری مناسب برای ترویج فرهنگ‌ صرفه‌جویی در منابع آب و انرژی فراهم شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این تفاهم‌نامه را ناصر شفق مشاور وزیر نیرو در امور اجتماعی و فرهنگ عمومی و علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون با هدف پیگیری تحقق سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی درباره‌ی اصلاح الگوی مصرف و مشارکت و بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های فرهنگی اثربخش جمعیت پرشمار کودکان و نوجوانان در ایفای نقش و تحقق اهداف مدیریت مصرف آب و برق و هم‌افزایی در فعالیت‌ها و برنامه‌های مشترک امضا کردند.
بر اساس این تفاهم‌نامه که روز یک‌شنبه 19 مهر 1394 و هم‌زمان با هفته ملی کودک به امضا دو طرف رسید، استفاده از تمامی ظرفیت‌های کانون در جهت نهادینه کردن فرهنگ مصرف بهینه آب و برق، همکاری و مشارکت در برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و برگزاری برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی حوزه کودک و نوجوان با اطلاع‌رسانی و توزیع فراخوان برنامه‌ها در مراکز فرهنگی و ‌هنری (کتابخانه‌های) کانون کشور پیش‌بینی شده است.
همچنین معرفی کارشناسان و هنرمندان کانون برای داوری آثار و معرفی برگزیدگان جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های برگزار شده توسط وزارت نیرو، ایجاد بستری مناسب به منظور ترویج فرهنگ‌سازی در حوزه صرفه‌جویی در منابع آب و انرژی در مراکز فرهنگی‌ و هنری (کتابخانه‌ها) با همکاری و مشارکت کارشناسان وزارت نیرو، ارایه مشاوره و مشارکت در تولید محصولات فرهنگی حوزه کودک و نوجوان مانند کتاب، فیلم، تئاتر و... و همکاری در برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان (اعضای مراکز فرهنگی و ‌‌هنری) و مربیان کانون با موضوع آموزش صرفه‌جویی در مصرف آب و برق مورد توافق قرار گرفت.
در همین حال مشارکت در برگزاری جشنواره‌های کتاب و مطبوعات، هفته کتاب و کتاب‌خوانی، جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، نمایش عروسکی، روز جهانی کودک، دهه فجر، جشنواره بین‌المللی پویانمایی و... و در نهایت استفاده از ظرفیت فضاهای محیطی و تاسیسات صنعت آب و برق و مشارکت در انجام بازدید اعضای مراکز  فرهنگی و ‌هنری کانون و برگزاری اردوهای تفریحی و آموزشی اعضای مراکز کانون با موضوع صرفه‌جویی در منابع و انرژی از دیگر بندهای این تفاهم نامه است.
در مراسم امضای این تفاهم‌نامه ناصر شفق مشاور وزیر نیرو در امور اجتماعی و فرهنگ عمومی به تمجید از فعالیت‌های کانون و سابقه درخشان آن به ویژه در حوزه‌ی ‌تولید فیلم‌های فاخر برای کودکان و نوجوانان پرداخت و با بیان این که مرغک کانون مانند نشان استانداردی است که بر روی محصولات فرهنگی و سینمایی ثبت می‌شود، اظهار امیدواری کرد که کانون بتواند در دوره‌ی جدید فعالیت‌هایش جایگاه سابق خود را به دست آورد و بار دیگر به عنوان پرچم‌دار سینما، ‌تئاتر و موسیقی کودک در کشور و متولی برگزاری جشنواره‌های بزرگ این حوزه شناخته شود.

مرغک کانون نشان استاندارد محصولات فرهنگی است
وی با اشاره به اهمیت رویکردهای فرهنگی اجتماعی وزارت نیرو از همکاری با نهادهای فرهنگی استقبال کرد و گفت مصرف آب و انرژی با تک‌تک مردم گره خورده است و توجه ما و همه وزارت‌خانه‌ها و آحاد مردم باید به کانون‌های فرهنگی به و.یژه کانون پرورش فکری بیشتر شود یکی از دلایلی که کانون در گذشته فیلم‌های خوبی می‌ساخت این بود که تمامی ارگان‌ها از آن حمایت می‌کردند من به کار کانون خیلی اعتماد دارم و آمادگی داریم جلساتی پی‌در‌پی با مسوولان کانون برای پیگیری این همکاری‌ها برگزار کنیم.

کانون به مسایل اجتماعی توجه دارد
علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در این نشست یادآور شد که کانون همیشه مکانی برای جذب و تربیت نیروهای توانمند بوده است و با بچه‌ها و مربیانی سروکار دارد که به مسایل اجتماعی و کارهای گروهی علاقه‌مند هستند.
وی تاکید کرد: مربیان کانون به کار خود عشق می‌ورزند و علاوه بر تخصص به این کار علاقه‌مند اند و در عین حال برای بالابردن تخصص‌های خود تلاش می کنند، ما به این مربیان می‌توانیم تکیه کنیم.

همکاری در برپایی دوسالانه بین‌المللی نقاشی تهران
محمد‌علی شامانی معاون فرهنگی کانون نیز از آمادگی کانون برای همکاری با وزارت نیرو در برپایی دوسالانه بین‌المللی نقاشی تهران در سال آینده با موضوع آب خبر داد و گفت: آینده‌ی جهان عطش‌ناکی است و ما باید با فعالیت‌های خود مانند نقاشی، تئاتر، قصه‌گویی و... دنیا را متوجه بحران کم آبی کنیم و از مربیان‌مان بخواهیم به شدت مراقب این حیطه باشند.
وی تاکید کرد آب مساله‌ی ملی ماست و تنها به وزارت نیرو ارتباط ندارد ما برای این فرهنگ‌سازی برنامه داریم و در جشنواره‌ها و فعالیت‌های مراکزمان مدام این مساله را یادآور می‌شویم و حواس‌مان به منابع سرزمین‌مان جمع است.
معاون فرهنگی کانون اضافه کرد ما به خود و فرا نسل‌مان  تعهد داده‌ایم که به این موضوع با اهمیت وفادار باشیم چرا که آب متعلق به آیندگان هم هست.
تفاهم‌نامه همکاری‌‌های مشترک وزارت نیرو و کانون در روزی امضا شد که کنسرت موسیقی نمایش اعضا و مربیان کانون استان البرز با عنوان «صدای آب نمی‌آید» در مرکز آفرینش های فرهنگی‌هنری کانون تهران در حال اجرا بود و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و ناصر شفق مشاور وی نیز به تماشای این اثر در سالن مرکز نشستند.