اهدای 5 مینی‌بوس برای کتاب‌خانه‌ی سیار کانون از سوی بانک ملت

در مراسم «جشن ملت کتاب‌خوان» که تولد آن با تجهیز 1000 کتاب‌خانه به 40هزار کتاب و تولد «جایزه‌ی ملت کتاب‌خوان» و نیز اهدای پنج مینی‌بوس کتاب‌خانه‌ی سیار به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتج شد، مدیرعامل کانون از اهتمام موسسه‌ی متبوعش در توسعه‌ی کتاب‌خوانی و سواد خواندن خبر داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا حاجیان‌زاده در مراسم جشن ملت کتاب‌خوان که در همکاری «بنیاد ملت» وابسته به بانک ملت برگزار شد، ضمن تشکر از این حرکت فرهنگی و آرزوی تداوم فعالیت‌های مشابه در دیگر نهادها و دستگاه‌ها در زمینه‌ی توسعه‌ی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی به تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری در این حوزه پرداخت.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری خیابان حجاب تهران سخن می‌گفت تصریح کرد: از اهم مسایلی که کانون نسبت به آن اهتمام جدی دارد توسعه‌ی سواد خواندن و فرهنگ مطالعه است. بنابراین علی‌رغم فعالیت 50 ساله‌ی خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری پیوسته، برای ترویج فرهنگ مطالعه، کتاب، محور اصلی این فعالیت‌ها بوده و هست و با برخورداری از 920 مرکز در سراسر کشور کانون با کتاب‌خانه‌هایش شناخته شده و موضوع اصلی ما کتاب‌خوانی است.
وی با تاکید بر این‌که متد و روش ما برای کتاب‌خوان کردن بچه‌ها، علاقه‌مند کردن آنان به مطالعه با روش‌های مختلف و درونی‌کردن لذت مطالعه در آنان است افزود: یکی از روش‌های علاقه‌مند کردن بچه‌ها به کتاب‌ و مطالعه، قصه‌گویی است. درحالی‌که همه‌ی بچه‌ها از قصه‌ها لذت می‌برند، مربیان ما ضمن قصه‌گویی و قصه‌خوانی برای آن‌ها، رفرنس قصه‌ها را در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهند یا اگر بناست بچه‌ها به اجرای تئاتری در مراکز بپردازند قطعا نمایش‌نامه‌ی آن بر اساس کتابی خواهد بود و یا نقاشی بچه‌ها بعد از قصه‌گویی مربیان و بر اساس فهم بچه‌ها از قصه‌ها خواهد بود و مثال‌های دیگر؛ پس به این ترتیب 42 فعالیت کانون بر پایه و محوریت کتاب و کتاب‌خوانی بنا شده است.
حاجیان‌زاده گفت: مهارت خواندن و توسعه‌ی سواد خواندن در بچه‌ها سبب می‌شود که آنان با توجه به مهارت‌هایی که از رهگذر خوب دیدن، خوب فهمیدن و خوب تجزیه و تحلیل کردن بتوانند در حل مسایل شخصی و اجتماعی خود موفق‌تر باشند. بنابراین در شرایطی که امروز انشانویسی در مدارس ما به معضلی بدل شده، اعضای کتاب‌خانه‌های ما به راحتی از پس این کار برمی‌آیند و حتی برخی از آنان خود کتاب می‌نویسند و جسارت خلق آثار نو دارند.
در همین حال مدیرعامل کانون تصریح کرد که اگرچه نقد و نقادی در ذهن مفهومی تلخ متبادر می‌کند اما آنان به مدد فهمی که به آن رسیده‌اند می‌توانند با توانی ویژه و با رعایت لحنی دلپذیر و مودبانه، واقعیت‌ها را تحلیل نقد کنند.
در ابتدای این مراسم غلامرضا کاظم دینان عضو هیات‌مدیره‌ی بانک ملت در سخنانی، مطالعه را عامل شادابی و نشاط یک جامعه ارزیابی و از پایین بودن سرانه‌ی مطالعه در جامعه ابراز ناخرسندی کرد و گفت: متاسفانه استقبالی از کتاب‌ها در جامعه نمی‌شود و اگر بناست کتابی خریداری شود اغلب فارغ از محتوا به دنبال کتاب‌های ارزان قیمت هستیم. درحالی‌که کتاب می‌تواند یک جامعه را نجات دهد.
عضو هیات‌مدیره‌ی بانک تصریح کرد: مشکل ما این است که دانشجویان‌مان به جای سوالاتی که برگرفته از علم و علاقه‌شان به کتاب و دانستن باشد، اولین سوال‌شان این است که استاد چگونه نمره می‌دهد؟ سوال‌ها سخت است یا آسان؟ مشخص نیست ما کی می‌خواهیم شروع کنیم. شمارگان کتاب‌های ما از 3هزار به 700 نسخه رسیده است. بچه‌هایمان از صبح تا غروب در فضاهای مجازی سیر می‌کنند و علی‌رغم معدود جمعیت 5/2 کتاب‌خانه‌ها سیل قلیان‌هایی که در کافی‌شاپ‌ها استفاده می‌شود تاسف‌آور است. نگاهی به نوجوانان سیگاری در پارک‌ها بکنید وضعیت گریه‌آور است. چرا سرانه‌ی کتاب‌خوان‌ها در جامعه روزبه‌روز کم‌تر و سیگاری‌ها بیش‌تر می‌شود؟
او بر نقش مادران در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه تاکید کرد و گفت: ما چه‌طور می‌توانیم بچه‌هایمان را به کتاب‌خواندن توصیه کنیم درحالی‌که خودمان اصلا کتاب نمی‌خوانیم. مادران مقش مهمی در توسعه‌ی کتاب‌خوانی دارند. اگر قرار است اتفاقی در بحث کتاب‌خوانی رخ دهد این اتفاق باید از ما شروع شود. پس بیایید به هم قول بدهیم از این پس نه تنها خودمان کتاب بخوانیم بلکه دیگران را هم به این امر تشویق کنیم.
همچنین قاضی سیدقاسم نقی‌زاده موسوی، رییس شعبه‌ی دوم دادگاه کیفری شهرستان گنبد طاووس نیز در این مراسم که با قدردانی از مراکز مردم‌نهاد و مربیان کانون به عنوان طلایه‌داران کتاب و اعضای کتاب‌خوان کتاب‌خانه‌های کانون پایان یافت، گفت: کتاب‌خانه‌های زندان‌های ما به لحاظ تعداد و تنوع کتاب‌ها بسیار فقیرند، درحالی‌که مطابق قانون مجازات‌های جایگزین مصوب 72 می‌توان کتاب‌خوانی را جایگزین مجازات‌های تنبیهی و تادیبی کرد و به این طریق بازداشتگاه‌ها را به جوی خوب برای مطالعه تبدیل کرد.
در پایان این مراسم همچنین اعلام شد که 5 دستگاه مینی‌بوس برای راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های سیار کودکان به کانون پرورش فکری اهدا شد که به طور نمادین یکی از این دستگاه‌ها نیز وارد مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب شد.
این برنامه در هفته‌ی ملی کودک که از 15 تا 21 مهرماه در سراسر ایران درحال برگزاری است، اجرا شد.