قالی‌بافی و ساخت وسایل با پشم گوسفند در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک

کودکانی که در روز نخست هفته‌ی ملی کودک میهمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودند با پشم واقعی گوسفند اسباب‌بازی و اشکال دل‌خواهشان را ساختند.

بافتن قطعه‌ای بر روی دار قالی، قسمت دیگری از فعالیت‌های کودکان در غرفه‌ی موسسه‌‌ی آموزشی «آوند» در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک بود.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فعالیت‌های موسسه‌ی آموزشی و فرهنگی آوند، محیط زیست محور است که در سال 92 موفق به دریافت جایزه‌ی تشکل مردم‌نهاد(NGO) برتر از طرف پژوهشکده‌ی محیط زیست و دانشگاه تهران شده است.
این موسسه که فعالیت اصلی آن آموزش به کودکان است در هفته‌ی ملی کودک برنامه‌های متنوعی را برای این گروه سنی تدارک دیده است. کودکانی که در روز نخست میهمان نمایشگاه بودند به مناسبت روز دامپزشک و حیوانات در غرفه‌ی این موسسه با پشم واقعی گوسفندان اسباب‌بازی‌های مورد علاقه‌شان را ساختند و آن‌ها را رنگ کردند، مربیان این موسسه نیز به طور هم‌زمان آموزش‌هایی درباره‌ی حیوانات و محیط زیست به آن‌ها ارایه دادند.
این موسسه هم‌چنین تعدادی بازی گروهی و مشارکتی را نیز در این ایام برای کودکان تدارک دیده است، بازی‌هایی که به گفته‌ی مشاوران متخصص این موسسه باعث افزایش روحیه‌ی مشارکت در کودکان می‌شود.
این موسسه همین‌طور به مناسبت روز نابینایان (24 مهرماه) بازی‌هایی با چشم بسته برای کودکان در نظر گرفته است که آن‌ها را با موقعیت روشندلان آشنا کند. در این بازی‌ها کودکان با چشمان بسته اشکالی را لمس می‌کنند که بعد باید با چشمان باز آن را تشخیص بدهند.
به گفته‌ی مسوولان این موسسه، هدف اصلی آموزش غیرمستقیم موضوع‌های محیط زیستی برای گروه هدف کودکان، به کمک سرگرمی و بازی است.
در غرفه‌ی موسسه‌ی آوند هم‌چنین یک دار قالی ساده و بزرگ نصب شده و کودکان می‌توانند با استفاده از نخ‌های موجود، این قالی رنگارنگ را ببافند و کامل‌تر کنند.
این غرفه در روزهای آینده تا 21 مهر، از ساعت 8:30 صبح تا 6 غروب بازی‌ها و سرگرمی‌هایی را با توجه به موضوع‌های مختلف، شامل جشن مهرگان، ورزش معلولین و راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته است. در همین حال در این غرفه برای کودکان زیر سه سالی که به همراه والدین‌شان در نمایشگاه حضور یافته‌اند، سرگرمی‌های مناسبی تدارک دیده شده است.
هفته‌ی ملی کودک با حرکت قطار کودکی از تهران به مقصد البرز با حضور هنرمندان و دانش‌آموزان آغاز شد، و بعد از عیادت مسوولان از بیمارستان‌های کودک، به مدت هفت روز با موضوع‌هایی چون کودک و محیط زیست، کودک و میراث فرهنگی، کودک و کتاب‌خوانی، کودک و ایمنی، کودک و زندگی ایرانی‌اسلامی و... برنامه‌هایی در قالب‌های نمایشگاهی و غرفه‌های نقاشی و فعالیت‌های ادبی و هنری برگزار می‌کند.
در هفته‌ی ملی کودک در تهران مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون میزبان علاقه‌مندان است و در شهرستان‌ها نیز مراکز استانی کانون و نیز کتاب‌خانه‌های این نهاد در بیش از چهارصد شهر و روستا میزبان خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان خواهد بود.