اعلام آمادگی یونسکو و بهزیستی برای حمایت از مراکز فراگیر کانون

مسوولان یونسکو و بهزیستی از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای پوشش دادن بچه‌های دارای نیازهای ویژه حمایت می‌کنند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «بر بال پروانه‌ها» که روز 29 آذر 1394 در یکی از مراکز فراگیر کانون برگزار شد؛ مرکزی که به کودکان، نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی در کنار سایر اعضای خود خدمات فرهنگی هنری ارایه می‌دهد رییس دپارتمان علوم اجتماعی و انسانی یونسکو در ایران با تجلیل از فعالیت‌های کانون در این عرصه، گفت: در 70 سال گذشته که از تاسیس یونسکو می‌گذرد ایران - علی‌رغم همه افت و خیزها - همواره عضو فعالی بوده است.
شیدا مهنام با اشاره به این که یونسکو در حوزه علوم اجتماعی برنامه‌های مختلفی را برای افراد با نیازهای ویژه و این کودکان در دست اجرا دارد، خاطرنشان کرد: ما دوست داریم در کنار شما سهمی از این فعالیت‌ها را بر عهده بگیریم.
این مسوول یونسکو که شاهد برنامه‌هایی بود که کودکان دارای نیازهای ویژه در مرکز شماره 40 کانون تهران اجرا می‌کردند، تاکید کرد: فعالیت‌های کانون در این عرصه بسیار ارزشمند است و یونسکو از آن و هر نگاه یا حرکت و فعالیت جدید در این زمینه حمایت می‌کند.
وی ادامه داد: یونسکو به عنوان یک سازمان تسهیل‌گر و ارتباط‌گستر در فضای داخلی و بین‌المللی، در کنار شما مربیان، اولیا، مسوولان، پژوهش‌گران و دانشجویان است و تلاش می‌کنیم داشته‌های دیگر کشورهای جهان را در اختیار شما قرار دهیم و داشته‌های شما را تقویت کنیم.
مهنام تاکید کرد سیاست ما ترغیبی و تشویقی است و در عین حال می‌توانیم کمپین‌ها و جشنواره‌هایی با کانون و سایر سازمان‌ها برگزار و به توانمند شدن آن‌ها کمک کنیم.
رییس دپارتمان علوم اجتماعی و انسانی یونسکو در ایران، سلامت و بهداشت، آموزش و پرورش، محیط زیست سالم و امنیت و صلح را چند خواسته و نیاز اصلی کودکان در سراسر دنیا دانست و یادآور شد که فرصت‌سازی برای شکوفایی استعدادها و تعامل و مشارکت اجتماعی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه هم از جمله این نیازها و خواسته‌هاست.
او توضیح داد که در گذشته برای نام بردن از افراد معلول در سراسر جهان از واژه‌های نامناسبی استفاده می‌شد اما اکنون این نگاه تغییر کرده است و آن‌ها را افراد یا کودکان دارای نیازهای ویژه می‌دانند؛ اکنون آموزش و پرورش ایران هم از این واژه استفاده می‌کند و این‌ها نشانگر تغییر در نگاه مردم سراسر جهان به این افراد است و قدم مهمی تلقی می‌شود.
مهنام در پایان تاکید کرد باید فرصت‌هایی را فراهم کنیم که این کودکان و نوجوانان در کنار و دوشادوش ما باشند.

بازبودن درهای بهزیستی به روی خیران و سازمان‌های متولی
در برنامه «بر بال پروانه‌ها» یک تفاهم‌نامه همکاری برای تجهیز و گسترش فعالیت‌های مراکز کانون بین دو اداره کل کانون و بهزیستی استان تهران امضا شد.
احمد دلبری مدیرکل بهزیستی استان در این آیین تاکید کرد که حدود 14 درصد از مردم جامعه دارای نیازهای ویژه هستند و این طور نیست که همه آن‌ها به صد درصد حمایت نیاز داشته باشند آنان ممکن است محدودیت‌هایی در کالبد خود داشته باشند اما از توانایی‌های فراوانی نیز برخوردارند.
 وی گفت: بهزیستی برنامه‌هایی هم برای پیشگیری از معلولیت‌های اکتسابی دارد و تلاش می‌کند با انجام آزمایش‌های متعدد و غربالگری، از برخی معلولیت‌ها پیشگیری کند.
مدیرکل بهزیستی استان تهران تصریح کرد: توانایی و ساختار این سازمان برای ساماندهی این حجم از مشکلات با محدودیت‌هایی روبروست اما قصد داریم نهضتی مردمی سازماندهی کنیم و با بازکردن درهای سازمان و فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم، از ظرفیت‌های خیران نیک‌اندیش و سازمان‌های متولی امور فرهنگی و اجتماعی در این راه استفاده کنیم.
 ممنون که پیش ما می‌آیید
رضا قمرزاده مشاور مدیرعامل و مدیرکل کانون استان تهران نیز در این برنامه تاکید کرد: ما تصور می‌کنیم کودکان دارای نیازهای ویژه به ما نیاز دارند در حالی که این ما هستیم که به وجود آن‌ها نیازمندیم.
وی تصریح کرد: چرا باید با جداکردن این بچه‌ها از هم‌سالانشان خودمان را از نعمت و برکت حضور آن‌ها  محروم کنیم؟ در کانون معتقدیم اگر می‌خواهیم برکتی از ناحیه آن‌ها وارد زندگی ما شود، باید در کنارشان باشیم.
مدیرکل کانون استان تهران تصریح کرد: کسی ما را مجبور نکرده است مرکز فراگیر راه‌اندازی کنیم اما این مربیان کانون‌اند که عاشقانه این بچه‌ها را دوست دارند و سرشار از انگیزه‌اند و به این بچه‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند.
مشاور مدیرعامل کانون بچه‌های دارای نیازهای ویژه را خطاب قرار داد و گفت: از شما ممنونیم که پیش ما می‌آیید همچنین از پدر و مادرهای‌ شما قدردانی می‌کنیم که امکان حضورتان را در مراکز کانون فراهم می‌کنند.
قمرزاده در پایان گفت: این نشست‌ها و همکاری‌های مشترک بین دستگاه‌ها باید سبب افزایش توانایی‌ها و هم‌افزایی شود.
در ویژه‌برنامه «بر بال پروانه‌ها» برنامه‌های متعددی نیز از سوی کودکان دارای نیازهای ویژه اجرا شد.