مراکز فراگیر کانون تهران تجهیز می‌شود

اداره‌های کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی استان تهران تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند تا بر اساس آن و با تجهیز مراکز فراگیر، امکان بهره‌مندی تعداد بیشتری از بچه‌های دارای نیازهای ویژه از فعالیت‌های کانون فراهم شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، احمد دلبری مدیرکل بهزیستی و رضا قمرزاده مشاور مدیرعامل و مدیرکل کانون استان تهران روز 29 آذر این تفاهم‌نامه را در 7 ماده و چهار نسخه امضا کردند و قرار است همکاری‌هایشان بر اساس آن تا دو سال ادامه پیدا کند.
موضوع این تفاهم‌نامه همکاری بــرای ارایه خدمات آمــوزشی، فــرهنگی، هنری، ادبی، مشاوره، روان‌شناختی،
آموزش مهارت‌های زندگی و جلب مشارکت گروه‌های داوطلب برای کودکان با نیازهای ویژه و استفاده از ظرفیت‌های سازمانی طرفین به‌منظور رشد و توانمندسازی این کودکان تعیین شده است.
در این میان کانون تعهد کرده است تا امکان حضور کــودکان بــا نیازهــای ویــژه و مربیان و کارشناسان بهزیستی را در جشنواره قــامت دوست، مسابقه‌های کانونی، اقدام پژوهی، پروژه‌های فرهنگی، هنری و ادبی، جشنواره‌ها و طرح توسعه سواد خواندن فراهم کند.
فراهم کردن امکان عضویت کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه در مراکز فراگیر، آموزش مربیان بهزیستی و آشنا کردن آنان با فعالیت‌های فرهنگی، هنری‌، ادبی مناسب‌سازی شده کانون برای این کودکان، تهیه و آموزش بازی و اسباب‌بازی‌های خلاق با عقد قرارداد، مشارکت در برگزاری کارگاه‌های شهریه‌ای هنری، فرهنگی، ادبی برای کودکان و نوجوانان شبه خانواده بهزیستی، برگزاری اردوهای مشترک و تلاش برای فراگیر کردن حضور کودکان دارای نیازهای ویژه در تصاویر و محتوای تولیدات کانون از طریق توصیه به معاونت تولید و نویسندگان و هنرمندان این عرصه‌ها ازجمله تعهد‌های کانون برشمرده شده است.
بهزیستی استان تهران نیز بر اساس این تفاهم‌نامه تعهد کرده است علاوه بر همکاری در آموزش مهارت‌های زندگی به مربیان و اعضا مراکز کانون در قالب کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های مشاوره‌ای، در تکمیل، تعمیم و بازنگری فعالیت‌های مناسب‌سازی شده کودکان با نیازهای ویژه در قالب‌ کارگروه‌های مشترک و حضور کارشناسان بهزیستی نیز مشارکت کند.
 همکاری و مشارکت در تجهیز مراکز فراگیر کانون در تهران و شهرستان‌های استان باهدف افزایش تعداد و سطح دسترسی مخاطبان به مراکز کانون اعم از تجهیزات آموزشی و کمک‌آموزشی، منابع آموزشی و عمرانی و کمک به تقویت حضور این کودکان و معلولان جسمی، حرکتی در مراکز کانون به‌ویژه در بخش تأمین هزینه‌های ایاب و ذهاب، ازجمله مهم‌ترین تعهد‌های سازمان بهزیستی است.
تشکیل کارگروه تخصصی و مشترک به‌منظور به‌روزرسانی و تولید فعالیت‌های جدید مناسب‌سازی شده برای کودکان با نیازهای ویژه در بخش‌های ادبی، فرهنگی و هنری، ارتباط و شناسایی سازمان‌هــا و نهادهای مردمی همچنین امکانات و تجهیزات آن‌ها در جهت تقویت امکانات و تجهیزات مراکز فراگیر از طریق سازمان بهزیستی با توجه به تعامل و شناختی که این سازمان از دیگر نهادهای مردمی و دولتی دارد، مشارکت در برگزاری جشن‌های ویژه این کودکان و کمک به تولید و تهیه کتاب‌های مناسب برای کودکان با نیازهای ویژه از طریق کارگروه مشترک جهت انتخاب کتاب و محتوای موردنیاز از دیگر تعهدهای سازمان بهزیستی به شمار می‌رود.
بر اساس این گزارش امضای تفاهم نامه بین کانون و بهزیستی استان تهران در حاشیه برنامه‌ای با عنوان «بر بال پروانه‌ها» در مرکز شماره 40 کانون تهران صورت گرفت.
در این برنامه دو مدیرکل کانون و بهزیستی همچنین شیدا مهنام، رییس دپارتمان علوم اجتماعی و انسانی یونسکو در ایران سخنرانی کردند و اجرای دو سرود رضا رضا(ع) و ای ایران، خوانش دکلمه‌ای از سوی یک دختر نوجوان نابینا و انتقاد او از وضعیت نامناسب خیابان‌ها و محل‌های رفت و آمد نابینایان و مشاعره اعضای مراکز فراگیر کانون بخشی از این برنامه بود.
از میهمانان این برنامه با شیوه سنت کهن و ماندگار شب یلدا پذیرایی شد.
نخستین مرکز فراگیر کانون سال 1380 با بهسازی و مناسب‌سازی ساختمان و امکانات مرکز شماره 21 کانون تهران و با هدف ایجاد امکان بهره‌مندی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه از برنامه‌های کانون در کنار دیگر اعضای آن راه‌اندازی و پس از آن مراکز شماره 11 در پارک شفق، 20 در میدان راه‌آهن، 24 در شهرری و 40 در بلوار پیامبر تهران به مرکز فراگیر تبدیل شد.
علاوه بر این پنج مرکز شش مرکز دیگر فراگیر نیز از سوی کانون در شهرهای اصفهان، بندرعباس، زنجان، زاهدان، گرگان و شهرکرد در حال فعالیت است و توسعه این مراکز نیز در دستور کار مسوولان کانون قرار گرفته است.