قصه‌گویی برای بچه‌های تهرانی ادامه دارد

قصه‌گویان ایرانی این روزها بچه‌های تهرانی را به شنیدن قصه‌های ایرانی با لهجه‌های محلی دعوت کردند.

به گزارش اداره‌‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با آغاز رسمی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، کودکان و نوجوانان تهرانی در نقاط مختلف شهر و در مراکز فرهنگی‌هنری شنونده قصه‌هایی هستند که از زبان برترین قصه‌گویان ایرانی و خارجی روایت می‌شود.
عصر روز 27 بهمن 1394 و در نخستین روز آغاز جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مرکز شماره 42 کانون تهران در خیابان دماوند و در یکی از شرقی‌ترین نقاط پایتخت میزبان قصه‌های خدیجه میرزایی قصه‌گوی اهل البرز، یاسمن رحیمی نیکو از استان زنجان و آرزو حقیقی از استان فارس به لهجه محلی نیریزی بود.
این مرکز کانون اگرچه هنوز رنگ و بوی دهه فجر داشت، اما پوستر جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی زینت بخش فضای بیرونی این آن بود.
«نشاط عسکرزاده» عضو 11 ساله این مرکز با لباسی زیبا و محلی با  اهدای یک شاخه گل و نشان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران به استقبال قصه‌گویان آمد.
همچنین بیش از 80 نفر از اعضای کانون در کنار مادرانشان منتظر روایت قصه‌ها بودند و با حضور خدیجه میرزایی از استان البرز این انتظار به پایان رسید.
قصه‌گوی البرزی، قصه‌ای مذهبی به نام «عشق تنها» را روایت کرد و از ساخته شدن مسجد گوهرشاد در جوار حرم امام رضا (ع) سخن گفت.
«یاسمن رحیمی نیکو» دومین راوی قصه‌های ایرانی بود که در ابتدای قصه‌اش گفت: من هم مثل شما روزی عضو کانون بودم و امروز به عنوان یک عضو قدیمی کانون می‌خواهم حکایت تکه یخی را روایت کنم که عاشق خورشید شده بود.
در ادامه بچه‌های تهرانی، قصه‌ی « افسانه‌ی روباه حیله‌گر» را به لهجه شیرین محلی «نیریز» از زبان آرزو حقیقی شنیدند.
یکی از مادران حاضر در سالن هم که شنونده قصه‌ها بود، با قدردانی از این اقدام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حضور قصه‌گویان دیگر اقوام ایرانی در تهران گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی در مراکز فرهنگی هنری کانون با حضور اساتید فن قصه‌گویی برای مادران  و کسب مهارت قصه گفتن ضروری است.
هم‌چنین یکی دیگر از مادران گفت: قصه‌های قدیمی که شب‌ها کنار کرسی‌های زمستان از زبان مادربزرگ‌ها روایت می‌شد، سرشار از هیجانی است که امروز هم برای کودکان ما جذابیت دارد.
در همین حال به اعتقاد مادران حاضر در سالن آمفی تئاتر کانون شماره 42 تهران قصه‌گویی قبل از خواب برای کودکان نه تنها مایه آرامش است بلکه راهی برای رفع نقاط ضعف کودکان به شمار می‌رود.
بچه‌های تهرانی با اهدای هدیه به قصه‌گویانی که به میهمانی کانون آمده بودند و گرفتن عکس یادگاری، از قصه‌گویان استان‌های البرز، زنجان و فارس دعوت کردند باز هم با قصه‌هایشان به دیدن بچه‌های تهرانی بیایند.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که با حضور قصه‌گویان ایرانی و خارجی صبح 27 بهمن 1394 در تهران آغاز شده است،  شامگاه 30 بهمن به کار خود پایان خواهد داد.