کد خبر: 256438
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
بازدید 2639
معرفی برگزیدگان جشنواره «قصه‌گویی رضوی»

هیات داوران چهاردهمین جشنواره «قصه‌گویی رضوی» کانون استان تهران اسامی برگزیدگان را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان تهران، داوری چهاردهمین جشنواره «قصه‌گویی رضوی» استان 22 تا 24 خرداد در سالن غدیر مرکز آفرینش‌ها انجام شد.
هیات داوران این دوره، متشکل از سودابه فلاحیان، الهام دارابی و صادق کیانی‌مقدم با صدور بیانیه اسامی برگزیدگان را اعلام کرد.
در بیانیه هیات داوران آمده است: «اکنون مرا به پرواز بدل کن همین اکنون دلتنگی
که دلم دور دست را می‌خواهد
دلم آسمان خانه تو را
گنبد طلا
حوض حیاط
پنجره‌های مشرقی تو را ...
سلام بر شما که با شنیدن قصه‌هاتان زائرخانه دوست شدیم.
شما که به کودکان پر پرواز در آسمان خیال و تجربه‌ها را هدیه می‌دهید و کمک می‌کنید تا زیبایی‌ها را ببینند و ندیده‌ها را در کلام شما تجربه کنند.
خوشحالیم که چهاردهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی رضوی با حضور مربیان وعلاقه‌مندان برگزار شد.
از آنجایی که قصه‌گویی فعالیتی است که بار اجرایی آن بر کلام و کتاب استوار است، هیات داوران مرحله استانی چهاردهمین جشنواره‌ی قصه‌گویی رضوی، ضمن تقدیر از همه‌ی قصه‌گویان که با عشق به امام رضا (ع) خاطره‌ای خوش را در این جشنواره رقم زده‌اند بر خود لازم می‌داند نکاتی را به استحضار قصه‌گویان برساند.
1- لازم است قصه های انتخابی از قابلیت روایی و زبان تصویری قوی برخوردار باشند و با داشتن جذابیت و انسجام، شرایط مناسبی را برای روایت داشته باشند.  
2- استفاده از فضاهای مجازی و اینترنتی اگرچه می تواند یکی از منابع باشد اما لزوما دلیل بر موثق بودن نیست لذا، استفاده از متون  مکتوب و مستند مورد تاکید است.
3- منابع قصه‌های مذهبی و تاریخی باید مشخص و معتبر باشد و این مهم به لحاظ تربیتی بایستی همواره مد نظر همکاران محترم قرار داشته باشد.
4- در انتخاب قصه‌های رضوی لازم است به تمامی زوایای زندگی حضرت (اجتماعی- فرهنگی- اقتصادی و غیره) دقت شود.
5- تنوع در شیوه‌های اجرای قصه‌گویی یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما در طی چهارده سال برگزاری جشنواره‌ها بوده است. امسال این اصل چندان مورد توجه قصه‌گویان عزیز قرار نگرفته پس توصیه می‌شود، قصه‌گویان با خلاقیت متناسب با قصه و گروه سنی مخاطب، شیوه‌های مختلف قصه‌گویی را تجربه کنند.
6- قصه‌گو با بهره از زبان بدن به قصه جان می بخشد، لذا تسلط بر بیان و زبان بدن چالشی جدی برای قصه‌گو است.
7- قصه‌هایی که روایت می‌شوند نیاز به فضای پیش از روایت شدن دارند. قصه‌گو باید با ایجاد فضای مناسب قبل از اجرای قصه‌گویی خود، زمینه‌ی لازم را جهت شنیدن یک قصه برای مخاطب ایجاد کند. این فضا سازی امری جدا از مراودات روزمره است و این مراودات در قصه جایی ندارد.
8- قصه‌گو زمانی موفق است که بتواند ارتباط چشمی، دلی و کلامی مناسبی با مخاطب برقرار کند و این ارتباط را تا پایان قصه‌گویی حفظ کند. قصه‌گویان، مجریان برنامه یا گردانندگان فعالیت‌های تلویزیونی نیستند و با توجه به مخاطب زنده و تأثیرگذاری که در اختیار دارند بایستی حضور مخاطب را ببینند و جدی بگیرند.
9- ضمن قدردانی از همه‌ی عزیزانی که تلاش کرده و نویسنده‌ی قصه‌های خود بودند و در بازنویسی قصه‌های دیگر قصه‌گویان کمک کردند و تشکر از کلیه مراکز فرهنگی استان که در بخش قصه‌گویان آزاد همکاری داشته‌اند. ضروری است قصه‌ها قبل از اجرا در محیط جشنواره، شنیده شده و علاقه‌مندان در زمینه انتخاب قصه و شیوه‌ی اجرا از کمک و راهنمایی لازم بهره‌مند شوند».
هیات داوران ضمن آرزوی توفیق برای کلیه‌ی شرکت‌کنندگان چهاردهمین جشنواره استانی قصه‌گویی رضوی با استعانت از درگاه امام مهربانی و آرزوی توفیقات روزافزون شرکت‌کنندگان، اسامی قصه‌گویان را در دو بخش برگزیدگان و تقدیری به شرح زیر اعلام کرد:
 
برگزیدگان:
1ـ مریم خاکسار تهرانی
2- فاطمه روحی رحیم
3- مهتاب شهیدی
4- مهری روحی رحیم
5- مریم اسدی
6- ساغر لطفی‌نژاد
7- محمدمصطفی فتحی
8- مهرناز قربانعلی
9- سارا مستغنی
10- شهناز دالوند
 
تقدیرشدگان:
1- یونس بنامولایی
2- اقدس جمشیدی
3- عالیه ولدخانی