معاون فرهنگی کانون: فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن را تقویت می‌کنیم

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بازدید از سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمانمایی تهران گفت: فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن را در کانون تقویت می‌کنیم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد فلاح درباره فعالیت‌های معاونت فرهنگی کانون در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و همچنین برنامه‌های پیش‌رو بیان کرد: در دو سال گذشته، اولویت فعالیت ما در ترمیم فعالیت‌ها و حضور اجتماعی کودکان و نوجوانان در مراکز کانون پس از سال‌های کم‌فروغ و کم‌مخاطب مراکز در زمان کرونا است. در این راستا سال ۱۴۰۲ را به تجهیز کتابخانه‌ها و ارسال کتاب‌ اختصاص دادیم، زیرا که ارسال کتاب‌های جدید به مراکز یا متوقف یا کاهش پیدا کرده بود به همین منظور طرح ارسال ۳میلیون کتاب را در سطح کشور اجرایی کردیم و پس از سال‌ها خون جدید به مراکز تزریق شد.

وی با اشاره به اینکه در ۱۴۰۳ ارسال یک کتاب در هر سه روز به مراکز سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است، مطرح کرد: در تعاملی که با انتشارات و نظارت بر چاپ و انتشارات کشور داریم، مقرر شده که همکاری دقیقی در شناسایی موضوع‌ها و چاپ ارائه کتاب‌های متنوع در حوزه‌های ادبی، فرهنگی، هنری و حتی علمی داشته باشیم و تقویت کتاب‌های علمی برنامه اصلی ما در سال پیش‌رو خواهد بود.

معاون فرهنگی کانون: فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن را تقویت می‌کنیم

فلاح با بیان این نکته که ۳میلیون کتاب‌ ارسال شده شامل کتاب‌های منتخب ۵۰ انتشارات فعال کشور بوده است، درباره سیاست‌ کانون در حوزه کتاب تصریح کرد: سیاست کانون خروج از جایگاه تصدی‌گری است و کانون قصد دارد متولی حوزه توزیع کتاب‌های کودک و نوجان در سراسر کشور باشد. این مساله به این منظور است که کانون در مقابل انتشارات خصوصی و تخصصی حوزه کودک و نوجوان قرار نگیرد و در مقام حامی ظاهر شود.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به فعالیت‌های ادبی کانون در سطح استان‌ها گفت: کانون به سمت کادرسازی و احیای فعالیت‌های ادبی حرکت کرده و کادر و تربیت نیروی انسانی و نویسنده آینده حوزه کودک و نوجوان اولویت معاونت فرهنگی قرار گرفته است و برنامه‌ریزی ما کشف و پرورش استعداد نوجوانانی است که در حوزه شعر و داستان‌نویسی فعالیت کنند که سهمیه حمایت و پرورش این استعدادها برای هر استان، یک نفر در سال خواهد بود که در سه سال آینده بالغ بر ۱۰۰ استعداد کشف شده در حوزه ادبی به ایران معرفی خواهند شد.

وی در توضیح فرآیند استعدادیابی شاعران جوان زیر نظر باشگاه ادبی «قاف» که بخش داستان‌نویسی آن هم به‌زودی فعال می‌شود، مطرح کرد: در باشگاه «قاف» استعدادهای ادبی در یک بازه سه ساله، یک برنامه آموزشی خواهند داشت که هر پنج نفر از دانشجویان، همراه با یک مربی برجسته ادبی مانند افشین اعلا، دوره‌های آموزشی مجازی و حضوری خود را سپری می‌کنند.

فلاح با اشاره به اینکه آثار انیمیشن کانون و به صورت کلی سینمای انیمیشن ایران از نظر فیلم‌نامه و داستان با ضعف‌هایی برخلاف قوت‌های فنی و تکنیکی روبه‌رو است، درباره برنامه‌های کانون در این زمینه توضیح داد: کانون از بدو ورود دانش‌آموزان به کانون، قالب‌های نوشتاری و اصول اولیه نگارش را به آن‌ها آموزش می‌دهد و با مشورت‌های مربیان کانون، استعدادها فارغ از حوزه شعر و داستان‌نویسی در حوزه‌هایی چون فیلم‌نامه هم کشف می‌شوند و نوع روایت قصه و داستان به آن‌ها آموزش داده می‌شود که این جنبه آموزشی فعلا عمومیت ندارد و در مراکز استان‌ها در قالب کارگاه‌های خاص پیگیری می‌شود.

معاون فرهنگی کانون: فیلم‌نامه‌نویسی انیمیشن را تقویت می‌کنیم

وی درباره یک طرح دیگر کانون با عنوان «سیمرغ» اشاره کرد که این طرح پُلی بین دانش‌آموزانی است که با کانون ارتباطی ندارند و نیاز دارند استعدادهای آن‌ها دیده و شکوفا شود. او همچنین درباره مفاد این طرح توضیح داد: با صحبت‌هایی که با آموزش و پرورش انجام داده‌ایم، قرار شد مدارس، استعدادهای خود در حوزه شهر و داستان‌ را به کانون معرفی کنند تا این دانش‌آموزان از ظرفیت‌های آموزشی کانون در قالب طرح «سیمرغ» بهره‌مند شوند.

این مدیر فرهنگی در پایان به طرح «کانون-مدرسه» هم اشاره کرد و گفت: این طرح به شکل ساده بدین شرح است که در هر اجتماع دانش‌آموزی که در سطح کشور وجود دارد و دانش‌آموزانی دارد که عضو کانون نیستند، تلاش خواهیم کرد به امکانات کانون دسترسی پیدا کنند.

سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران از ۱۳ تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =