اولین نشست انجمن شاعران نوجوان در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

انجمن شعر نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با حضور کرامت بلالی شاعر، منتقد و عضو پیشین مکاتبه ای و پستی کانون هرمزگان به صورت حضوری و مجازی دوشنبه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، نشست انجمن شعر نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان شامگاه دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه با حضور کرامت بلالی از شاعران و منتقدان ادبی هرمزگان در سالن اداره‌کل برگزار شد و به ۵ اصول ساختار و ساختمان یک اثر شعری پرداخته شد.
در هر بخش از این نشست اعضای انجمن، اشعار خود را خواندن و این آثار توسط شاعر و منتقد هرمزگانی و دیگر اعضای انجمن نقد و بررسی شد.
در ادامه بلالی ضمن بیان اینکه هر اثری عنصری دارد بیان کرد: هر چیزی عنصری دارد. عناصر است که اگر با دقت انتخاب شود همیشه اثر ماندگار خواهد شد. مثل اشعار حافظ، صائب، رودکی، مولانا و.... بنابراین نخستین عنصر، شناخت کلمه است. برای شاعر شدن نیاز است که حداقل برای هر واژه، ۵ مترادف بدانیم. اولین واژه ها مهم نیست بلکه استفاده از بهترین واژه مهم است. دایره واژگان وسیع تر، امکان وسیع تری به شما خواهد داد. دقیقاً مثل هنر آشپزی است که هر چه ادویه و متریال بیشتری در اختیار داشته باشید می‌توانید خوراک خوشمزه‌تری تدارک ببینید.
اشعار خیام، با تاکید بر زمان سروده شده است.

اولین نشست انجمن شاعران نوجوان در سال ۱۴۰۳ برگزار شد
وی افزود: دومین مقوله‌ای که در سرودن شعر اهمیت قابل توجهی دارد. دی ان ای اثر است. یعنی شاعر چه می خواهد بگوید؟ مثلاً: همه اشعار خیام، با تاکید بر زمان سروده شده است، او می‌خواهد بگوید که لحظه را دریابید. به درستی اشعاری که منسوب به او می‌باشد ۶۵ اثر است ولیکن همواره دغدغه زمان دارد. در همین راستا نیز خیام، تقویم جلالی را نوشت، پس طبیعی است که درک کنیم که چقدر زمان برایش مهم است. اروپایی ها هم بواسطه وقت شناسی بیشتر از اشعار خیام خوششان می‌آید. زیرا عمر خیام می‌گوید: دم را دریاب، و این عصاره تفکر است.
شعر می‌شود چند بار نوشته شود و بعد عرضه شود
این هنرمند هرمزگانی با اذعان به ویراستاری شعر گفت: مسئله بعدی، حساسیت و ظرافت شما در اثر است. بعد از اندام وارگی، رنگ آمیزی است. به اعتقاد من، شعر می شود چند بار نوشته شود و بعد عرضه شود. مثلاً در این شعر حافظ: کشتی شکستگانیم یا کشتی نشستگانیم، محصول دوباره نویسی او است.
در رباعی ضربه آخر خیلی مهم است
این منتقد هرمزگانی با برشمردن ویژگی‌های رباعی اضافه کرد: در رباعی ضربه آخر خیلی مهم است و با توجه به آثار اعضا در رباعی نمایشی بودن در اثر هست و نوید بخش آثار بهتری است و این انتظار دور از باوری نیست که در آینده ای نزدیک درخت شعر هرمزگان را بارور تر کنند.
طاهره مسافری تختی کارشناس ادبی کانون هرمزگان و مهرنوش ایزد پرست از شاعران صاحب اثر نیز در پایان این نشست ادبی به شعرخوانی پرداختند.
در این نشست معصومه پودات،سنا قنبری نسب، فاطمه شهرکی، بی نظیر مرادی، مرتضی کناری زاده ریحانه ملایی ،آناهید دهقانی پور، ملیکا فهرستی، هانیه حسن زاده ، تبسم مرادی ، اسماعیل دلشادی و فاطمه شهرکی از شاعران نوجوان کانون حضور داشتند.

لازم به ذکر است، کرامت بلالی عضو پیشین کتابخانه پستی و مکاتبه ای کانون در دهه ۶۰ می باشد. وی شاعر و منتقد هرمزگانی است و سابقه چندین مدیریت در سازمان های مختلف استانی را دارد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =