به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل کانون، حسنزاده توضیح داد: به دلیل رسالت و نقش مرکز ملی اسیتژ به عنوان نماینده سازمان بینالمللی در ایران یکی از وظایف این سازمان ایجاد شبکه ارتباطی تخصصی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان است. شبکهای متشکل از فعالان تئاتر کودک و نوجوان تا از طریق این شبکه آخرین دستآوردهای حوزه تولیدات پژوهشی و مباحث نظری با دیگر فعالان این حوزه به اشتراک گذاشته شود.
وی با بیان این که در کشور به بهانههای مختلف جشنوارههای نمایشی برگزار میشود، اظهار داشت: در بررسیهای خود به این نتیجه رسیدیم که تئاتر به عنوان یک محصول فرهنگی که دستآورد فعالیت فرهنگی در کشور است میتواند ماندگاری خود را حتی بعد از پایان اجراهای رسمی سالنها داشته باشد و این محصول فرهنگی در قالبهای مختلف برای مخاطبان مختلف در سراسر کشور قابلیت عرضه دارد.
وی با این توضیح که از اهداف اسیتژ است که در بحث تولیدات نمایشی برای کودک و نوجوان در پی شناسایی و پرورش مخاطبان تئاتری باشد، تصریح کرد: شناسایی مخاطبانی که از تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یک محصول تاثیرگذار و کاربردی بهرهمند شوند از مهمترین رویکردهای این حوزه است.
نویسنده مجموعه تلویزیونی «فرزند سیمرغ» ادامه داد: در مباحث مدیریت فرهنگی این مخاطبان به عنوان سرمایه اجتماعی از حوزه تخصصی محسوب میشوند که برای آنها فعالیت داریم. در نتیجه تزریق یک جشنواره جدید به بدنه تئاتر کودک و نوجوان شاید چندان کاربردی به نظر نمیرسید. تصمیم بر این شد که در راستای تثبیت جایگاه کودک و نوجوان به عنوان یک شاخه تخصصی و توجه به اقتصاد در بدنه تئاتر کودک و نوجوان ظهور دستاوردهای نمایشی برپایه مبانی علمی و نظری فراهم شود.
این پژوهشگر با این توضیح که لازم است دستاندرکاران کودک و نوجوان در ابتدا اندوختههای خود را در این حوزه بشناسند سپس آنها را عرضه کنند، گفت: این شناسایی و عرضه متقابل نقش کاربردی برای تئاتر کودک و نوجوان ایجاد می کند. با این هدف بازار تئاتر کودک و نوجوان نباید رویکرد مسابقه و جشنواره بلکه با رویکرد کاملا علمی و بر پایه مشارکت و تعامل اعضا پیش بینی شود.
وی افزود: سیاست کلی بازار تئاتر کودک و نوجوان این است که فعالیت این حوزه تخصصی بتواند ظرفیتهای موجود در میان عناصر اصلی چرخه تئاتر کودک و نوجوان را با هم پیوند بزند. این عناصر اصلی شامل سیاستگذاران حوزه تئاتر کودک و نوجوان، مخاطبان، متولیان تولید و فعالان این حوزه میشود.
حسنزاده با بیان این که تئاتر به عنوان یک واسطه تربیتی ظرفیتهای بالقوهای در تبدیل جنبههای نمایشی به مفاهیم کاربردی دارد، اظهار داشت: تولید یک نمایشنامه تولید نمایش لوح فشرده و نمایش رادیویی عروسک و غیره اتفاقی است که نه تنها در خلال اجرای نمایش که قبل و بعد از آن قابل تامل است و باید به آن توجه کرد به دلیل این که کودک عادت دارد آنچه را که از طریق جنبهای نمایشی میآموزد در ناخودآگاه ذهن خود نهادینه کند. تئاتر به عنوان یک محصول میتواند وامدار چنین رسالتی باشد.
نویسنده داستان «بهترین بابای دنیا» با تاکید بر این که بازار تئاتر کودک و نوجوان رقابتی نیست، اضافه کرد: آثار به فراخور اهداف بازار، توجه به وجه اقتصادی، جنبههای خلاقه و نوآوری انتخاب شدند. بنابراین گروههای نمایشی با آرامش میتوانند در این فضا به تعامل بپردازند شاید رقابت مانع از این تعامل میشد.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» از 8 تا 12 تیر ماه در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار میشود.