نقد آثار کانون را به کودکان و نوجوانان ایرانی بسپارید

مدیرعامل پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بر نقد و بررسی آثار کانون در جامعه به‌ویژه از سوی مخاطبان کودک و نوجوان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراسم رونمایی از 15 نمایش‌نامه کودک و نوجوان با حضور سید صادق رضایی، مدیرعامل کانون عصر یکشنبه (9تیر) در سالن غدیر این مرکز برگزار شد.
وی در این آیین انتشار نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان را نتیجه همت هنرمندان تئاتر دانست و گفت: کانون باید محل نقد و بررسی آثار کودک و نوجوان در حوزه‌های مختلف باشد و اگر غیر از این اتفاق افتد، دیگر کانون پرورش فکری نخواهد بود.
رضایی با اشاره به اجرای قصه‌گویی، معرفی کتاب، بحث آزاد، نمایش خلاق، عروسکی و دیگر برنامه‌های فرهنگی هنری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نقد و بررسی این فعالیت‌ها را راهی برای پیشرفت و ارتقای کیفیت برشمرد.
وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارای 1هزار مرکز فرهنگی، هنری و آموزشی است و برای آن‌ها دست به تولید می‌زند و نظرات منتقدان می‌تواند ما را هر چه بیشتر به مخاطب اصلی‌مان نزدیک کند.
رضایی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌مان جنبه علمی داشته باشد باید هر چه بیشتر مخاطبان اصلی یعنی گروه کودکان و نوجوانان را در نقد و بررسی آثار سهیم کنیم.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین با اشاره به اجرای نمایش‌نامه‌خوانی «مهمان جامانده»، ابراز کرد: اگر همین نمایش‌نامه را برای قرائت به نوجوانان می‌سپردیم متوجه می‌شدیم که چه‌طور با اجرای ساده و راحت، نمایش‌نامه را از آن خود می‌کنند و شگفتی می‌آفرینند.
وی از مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور خواست هم‌زمان با اجرا و تولید آثار فرهنگی و هنری نقد و بررسی را نیز جدی بگیرند چراکه مهم‌ترین و شایسته‌ترین منتقدان نسبت به فعالیت در این زمینه، مخاطبان کودک و نوجوان هستند.
رضایی همچنین با اشاره به آمار و ارقام پروژه تولید نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان، افزود: ما چندان در قید و بند ارقام نیستیم بلکه بر اساس کیفیت، هر تعداد اثری که شایسته انتشار باشد را به بازار عرضه خواهیم کرد و به این که ممکن است رقم بالا شائبه کمی‌گرایی در کانون را به وجود بیاورد، اهمیت نمی‌دهیم. از نظر کانون ممکن است از میان 150 کار رسیده، 140 اثر قابل چاپ باشد و یا در شرایطی دیگر از میان 200 نمایش‌نامه، تنها 2 اثر ارزش انتشار را داشته باشد.
در ابتدای این مراسم، نمایش‌نامه «مهمان جامانده» یکی از آثار منتشر شده در مجموعه نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان خوانده شد و پس از آن معاون تولید کانون به ارایه گزارشی درباره این آثار پرداخت.
در ادامه، علی گنج‌کریمی، معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضیح داد: براساس مصوبه کانون رونمایی از نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان با برپایی بازار تئاتر هم‌زمان شد تا حضور هنرمندان و بررسی این آثار به رشد و بالندگی فعالیت‌های بعدی کمک کند.
وی سیاست اصلی کانون را توجه به متن دانست و گفت: این پروژه پس از بررسی‌های بسیار با دعوت از 80 نمایشنامه‌نویس فعال آغاز شد. روال کار به این‌صورت بود که شورای ارزیابی، آثار رسیده را بررسی و به شورای سیاست‌گذاری ارجاع می‌دادند و در نهایت آثار نمایشی در این شورا به تصویب نهایی می‌رسید.
گنج‌کریمی با اشاره به استقبال نمایش‌نامه‌نویسان از پروژه نمایش‌نامه نویسی کودکان و نوجوانان کانون، افزود: این استقبال ما را به ادامه راه دلگرم می‌کرد و امروز نیز منتظر نقدهای سازنده به متون نمایشی برای ادامه بهتر این مسیر هستیم تا هر چه بیشتر به جامعه هدف نزدیک شویم.
به گفته معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی این پروژه از میان 167 اثر رسیده، 47 اثر برای انتشار انتخاب شدند که 15 نمایش‌نامه از این تعداد در حال حاضر به چاپ رسیده است.
وی تاکید اصلی کانون را در انتخاب آثار داشتن یک تالیف برای نویسنده دانست و تصریح کرد: البته اگر از میان آثار رسیده اثری کیفیت لازم را داشت از این پیش شرط صرف نظر کردیم. زمان 45 تا 75 دقیقه‌ای و امکان اجرای تماشاخانه‌ای نیز از اولویت‌های بعدی کانون در انتخاب نمایش‌نامه‌ها بود.
گنج‌کریمی از تلاش‌های احمد شهدادی دبیر پروژه نمایش‌نامه برای نوجوان امروز هم قدردانی کرد.
این برنامه هم‌زمان با بازار تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد.
 این بازار با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12 تیرماه در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.