الهام از افسانه‌های کهن، ویژگی عروسک سازی ایرانی است

رئیس اسیتژ ملی هند، الهام از قصه‌های قدیمی و افسانه‌های کهن را از مهم‌ترین ویژگی‌های عروسک‌سازی هنرمندان ایرانی دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آشیش کومار گاش رئیس اسیتژ ملی هند اظهار کرد: تصور پرواز، الهام از داستان های قدیمی و افسانه های کهن و شیوه شخصیت پردازی حیوانات مهم ترین ویژگی آثار ایرانی به نمایش در آمده در بازار تئاتر بود.
وی با تاکید بر افسانه‌های ارزشمند کهن ایران، گفت: هنرمندان ایرانی در طراحی عروسک‌های خود از این افسانه ها الهام گرفته اند.
آشیش کومار گاش معتقد است، افسانه‌های کهن و قصه‌های قدیمی هر فرهنگ بسیار ارزشمند است که باید آن‌ها را با ابزار مختلف از جمله نمایش به نسل آینده انتقال داد ولی شیوه این انتقال نیز اهمیت بسیاری دارد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات تمام کشورها از جمله هند و ایران، این است که بزرگ‌ترها آن گونه که خود می‌خواهند افسانه و سنت را به کودکان انتقال می‌دهند و در واقع تمایل خود را به بچه‌ها تحمیل می‌کنند. این در حالی است که ما باید ببینیم بچه‌ها چه می‌خواهند و میان نیاز کودکان و آن چه می‌خواهیم انتقال دهیم، ارتباط برقرار کنیم.
این هنرمند درباره موضوع کارگاه خود در بازار تئاتر کودک و نوجوان یعنی «کاربرد فانتزی»، توضیح داد: مساله اصلی امروز در تمامی فرهنگ‌ها تعیین مرز بین واقعیت و فانتزی است و در ایران و هند نیز گاهی واقعیت را به سوی فانتزی و فانتزی را به سوی واقعیت حرکت می‌دهیم.
آشیش کومار گاش با اشاره به فعالیت‌های مرکز ملی اسیتژ ایران، تصریح کرد: در هندوستان چنین فضایی به فعالیت مرکز استیژ اختصاص داده نمی‌شود و اقدامات بسیار کمی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان انجام شده است. برای من جالب بود که ایران از چنین فضایی برای فعالیت مرکز اسیتژ خود استفاده می‌کند.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12 تیرماه در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.