افغانی‌ها به دنبال احیای سنت کهن قصه‌گویی

جنگ‌های طولانی در کشور افغانستان باعث شده است تا قصه‌گویی به عنوان یک سنت کهن و ارزشمند به فراموشی سپرده شود.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سحر میرزایی قصه‌گوی جوان افغانی که رنج سفر را تحمل کرده است و از شهر تاریخی مزار شریف به اصفهان  پایتخت فرهنگی ایران آمده تا در چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی شرکت کند از این دل‌مشغولی‌ها و نگرانی‌ها سخن می‌گوید و یادآور می‌شود که مردم افغانستان مردمی با نشاط و زنده‌دل هستند اما مشکلاتی که در این چندین ساله گریبان‌گیر مردم افغانستان بوده است باعث شده که سنت کهن قصه‌گویی به جایگاه مناسب خود در این کشور دست پیدا نکند.
این قصه‌گوی افغان در عین حال خاطر نشان کرد: علی‌رغم این‌که موسسه‌های فرهنگی در شهرهای بزرگ افغانستان مانند هرات و مزار شریف راه‌اندازی شده است که به طور خاص به فعالیت قصه‌گویی می‌پردازند، اما عدم آشنایی و شناخت دقیق استانداردها و فنون تخصصی این فعالیت، به عدم جذابیت قصه‌گویی در بین جوانان و نوجوانان منجر شده است.
پیشنهاد وی برای رفع این مشکل، همکاری بیشتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی اصلی ترویج قصه‌گویی در ایران، با موسسه‌های فرهنگی افغانستان است تا از این راه تجربه و تخصص قصه‌گویان ایرانی  به علاقه‌مندان در افغانستان منتقل شود.
میرزایی در همین زمینه تاکید کرد که قصه‌گویی بر اساس فنون تخصصی و استانداردها شرط اصلی موفقیت در این فعالیت است و انتقال تجربه‌‌های قصه‌گویان ایرانی به رشد کمی و کیفی این فعالیت در افغانستان کمک می‌کند.
وی که برای نخستین بار در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی شرکت کرده است، با بیان این‌که قصه‌گویی بهترین ابزار برای انتقال آموزه‌ها به مخاطب است گفت: زندگی هر فردی قصه‌ای سرشار از تجربه‌هاست که می‌تواند به دیگران نیز انتقال یابد.
میرزایی که قصه‌ی "بند تبرک شده" را در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی رضوی در اصفهان روایت می‌کند درباره دلیل انتخاب قصه‌اش گفت: این قصه در واقع برگرفته از خاطره‌ی یکی از دوستانم در سفر به مشهد مقدس است و بسیار خوشحالم که فرصتی ایجاد شد این خاطره را در یک جشنواره بین‌المللی بیان کنم.
وی با بیان این‌که جشنواره قصه‌گویی رضوی حرکتی شایسته برای آشنایی کودکان و نوجوانان با سیره اخلاقی امام رضا(علیه‌السلام) است یادآور شد: کودکان و نوجوانان افغانی نیز در مدارس با سیره و زندگی اهل بیت (علیهم‌السلام) آشنا می‌شوند اما تاثیر بیان این ارزش‌ها در قالب قصه‌گویی چندین برابر خواهد بود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر با سازمان‌ها و موسسه‌های فرهنگی کشور افغانستان همکاری‌های مشترکی انجام داده است و مربیان و کارشناسان کانون به تدریس قصه‌گویی برای معلمان مدارس برخی از شهرهای آن کشور پرداخته‌اند.
در همین حال قصه‌گویان افغانی نیز در همین سال‌ها پای ثابت جشنواره‌های قصه‌گویی کانون بوده‌اند و به صورت پی‌درپی در این رویداد‌ها شرکت کرده‌اند.
سال گذشته نیز دبیرخانه فرعی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون نیز در شهر هرات راه‌اندازی شد.
به اعتقاد کارشناسان، زبان و دایره‌ی تمدنی مشترک میان ایران و افغانستان باعث شده است تا این همکاری‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار شود.