گزارشی از برنامه های مراکز کانون پرورش فکری استان اردبیل در تابستان 92

گزارش زیر نگاهی دارد به فعالیت کارگاه های تابستان 92 در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل و برنامه های ویژه این مراکز در سه ماه تابستان.

 
مرکز 1 اردبیل
مرکز یک اردبیل در تابستان92 بیش از 500 نفر دختر و پسر کودک و نوجوان را تحت پوشش کارگاه های تابستانی خود قرار داد. این کارگاه ها عبارت بودند از نقاشی، خوشنویسی، ادبی، طراحی، پویانمایی، سفالگری، زبان انگلیسی، عکاسی، قران، رباتیک، شطرنج، نمایش خلاق، نمایشنامه خوانی، کاردستی، پرسشگری.
در کنار این کارگاه ها خدمات به روز کتابداری و اجرای فعالیت های کتاب محور از دیگر برنامه های اجرایی در این فصل بود، تعداد کتاب های امانتی این مرکز در نیمه اول سال بیشتر از تعداد کتاب های امانت برده شده در طول سال 91 بوده است.
 تابستان سال 92 با اولین جلسه اولیا و مربیان در سالن کتابخانه مرکز یک شروع شد. در این جلسه اولیا با روند کاری کانون و برنامه ها از نزدیک آشنا شدند. این ارتباط فعال و پویای اولیا و مربیان با حضور کارشناسان امر در قالب جلسات در طول مدت برگزاری فصل از قدم های مثبت در این دوره بود. تا جایی که برای ارتباط بیشتر با اولیا ساعاتی برای حضور اولیا در طول هفته و استفاده از کتابخانه اختصاص داده شد.
همچنین حضور موفق و پر رنگ اعضا و مربیان در جشنواره ها و مسابقات سراسری از دیگر افتخارات این مرکز بود. این افتخارات عبارت بودند از کسب رتبه دوم در بخش طراحی و اجرایی آفیش و بروشور، عروسک‌گردانی مشترک توسط فاطمه برمال و کسب عنوان کار برگزیده گروه نمایش عروسکی پرنده های قالی به کارگردانی فاطمه برمال در سطح کشوری - کسب رتبه دوم در جشنواره ادبیات رضوی توسط مربی ادبی مرکز پری ناز ستونه در بخش شعر رده سنی بزرگسال جشنواره، رتبه دوم همین جشنواره در بخش اعضا نوجوان توسط سودا خیرخواه و همچنین کسب رتبه اول اولین جشنواره شعر رضوی در گروه سنی 10 تا 11 سال، توسط هستی مرتضوی.
فصل تابستان در مرکز یک اردبیل با برگزاری اردو برای اعضا فعال و مسابقه مشاعره برای اعضا ادبی و جشن کتاب برای اعضا کتابخوان به پایان رسید.
مرکز 2 اردبیل
نقاشی، خوشنویسی، رباتیک، کاردستی،ادبی، سفال، قرآن و انیمیشن از جمله کارگاه های مرکز 2 اردبیل در تابستان بود.
ثبت نام کلاسهای تابستانی از اول خرداد تا 15 تیر ماه انجام گرفت.
تعداد اعضا شرکت کننده در کل کلاسها  260 عضو بود. تعداد اعضا شرکت کننده در هر کلاس 12 15 نفر بودند. تعداد جلسات کلاسها 18 جلسه که دوبار در هفته برگزار می شد.
اجرای برنامه های روزمره مرکز، اجرای برنامه های طراحی شده در نرم افزار کتابداری مرکز با برنامه ریزی روزانه، برگزاری نشست با والدین اعضا، برگزاری نمایشگاه، برگزاری جشنواره ادبی یک ماه به رنگ خدا، برگزاری برنامه های متناسب با ایام و وقایع( رحلت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران،برگزاری برنامه به مناسبت روز مبعث، برگزاری جشن به مناسبت نیمه شعبان، برگزاری مراسم به مناسبت شهادت حضرت علی (ع) و شبهای قدر، برگزاری راهپیمایی به صورت نمادین در محوطه مرکز به مناسبت روز قدس)، برگزاری برنامه به مناسبت روز ملی اردبیل، اجرای برنامه به مناسبت دهه ی کرامت و ولادت امام رضا (ع)، روز شعر و ادب بزرگداشت استاد محمد حسین شهریار و در آخر تابستان اجرای برنامه های ویژه به مناسبت هفته دفاع مقدس از جمله برنامه های مرکز 2 اردبیل در تابستان بود.
مرکز شماره 3 اردبیل
مرکز فرهنگی هنری شماره سه اردبیل تابستان 92، با برگزاری 16 کلاس متنوع فرهنگی ادبی و هنری در قالب کارگاه های نقاشی، سفال، ادبی، قرآن، زبان انگلیسی و خوشنویسی در خدمت کودکان و نوجوانان بود. مربیان این کارگاه ها، 18 جلسه تشکیل داده و به کشف و شناسایی و پرورش استعدادهای بالقوه کودکان و نوجوانان پرداختند.
در این مرکز علاوه بر تشکیل کلاسهای تابستانی فعالیت های عام فرهنگی نیز به صورت گسترده انجام گرفت. عناوین اهم فعالیت ها عبارتند از:
بازدید از بقعه شیخ کلخوران، گرامیداشت مهدی آذر یزدی با حضور نویسنده اردبیلی در مرکز، تهیه نشریات الکترونیکی معرفی برای کتاب های علمی، اجرای طرح میزهای کتابخوان، اجرای برنامه های ویژه گرامیداشت روز ملی اردبیل، گرامیداشت دهه کرامت، گرامیداشت ایام هفته دولت، شرکت در مسابقات و فراخوان های کشوری و استانی و 15 فراخوان رضوی، برگزاری جلسه اولیا و مربیان جهت همسویی هرچه بیشتر کانون و خانواده ها با یکدیگر، اجرای فعالیتهای علمی و نجوم، اجرای برنامه های ویژه طرح توسعه کتابخوانی و افزایش قابل توجه آمار کتابخوانی در مرکز، اجرای طرح اقدام پژوهی سالانه در مرکز، معرفی ایام و رویدادهای ویژه، شخصیتهای علمی و دینی، مشاغل، سرزمین و ....، حضور اعضای فعال ادبی در نشست انجمن ادبی استان، شرکت اعضای فعال نوجوان دختر در اردوی منطقه ای شمالغرب، برگزیده شدن عضو ادبی مرکز در فراخوان استانی"یک ماه به رنگ خدا"و برگزاری جشن سلام تابستان و جشن سلام مدرسه در مرکز.
مرکز شماره 4 اردبیل
کانون پرورش فکری مرکز 4 اردبیل با شور و اشتیاق بسیار به استقبال تابستان رفت، تابستانی که با هر قدم کودکان و نوجوانان گرم تر شد این گرما با صمیمت اعضا و مربیان همراه بود و یک تابستان پر خاطره رقم خورد.
 کانون مرکز 4 اردبیل همزمان با آغاز تابستان و ثبت نام کلاسهای تابستان، جشنی با عنوان شروع تابستان با حضور اعضا و اولیا آنها برگزار کرد. در این جشن برنامه های ویژه ای جهت آشنایی خانواده ها و اعضای جدید با فعالیتهای کانون اجرا و با خانواده ها نشستی در خصوص کلاسهای تابستان برگزار شد.
 مرکز 4 اردبیل 21 کلاس ویژه تابستان در زمینه های مختلف هنری، ادبی، فرهنگی و مذهبی دایر کرد، تعداد کلاس های تابستان نسبت به سالهای گذشته افزایش داشت، اعضا با اشتیاق در کلاسها حضور داشتند.
در تابستان 92 مرکز 4 اردبیل، برنامه هایی با عناوین روز ادبیات کودک و نوجوان برای معرفی زندگینامه نویسندگان بزرگ به شیوه های مختلف. ویژه برنامه غروب آفتاب به مناسبت رحلت امام خمینی(ره)، ویژه برنامه گسترش امر به معروف و نهی از منکر در میان کودکان و نوجوانان، ویژه برنامه هفته دفاع مقدس، برپایی جشن قرانی با پایان یافتن کلاس های قرآن، برپایی نمایشگاه فعایتهای فرهنگی و هنری از جمله برنامه هایی بود که در طول تابستان انجام شد.
 اعضای مرکز 4 اردبیل در تابستان 92 موفق به دریافت لوح های برگزیده کشوری و استانی در زمینه های مختلف هم بودند. سارا ستوده عضو نوجوان مرکز در هشتمین جشنواره کودک و نوجوان رضوی شهر کرد برگزیده کشوری در رشته داستان نویسی، رضا جوادزاده برگزیده در سومین جشنواره موضوعی یک تصویر از یک حدیث رضوی، سعیده هاشمی برگزیده در جشنواره یک ماه به رنگ خدا و مهسا معرفت عضو کتابخوان در سطح کشوری معرفی شدند.
مرکز یک مشگین شهر
تابستان فصل جنب و جوش و تلاش مضاعف برای کانونی ها است. امسال نیز مربیان مرکز یک مشگین شهر با برنامه های متنوع به استقبال تابستان رفتند. چند هفته پیش از شروع تابستان تبلیغات مرکز جهت جذب اعضای بیشتر آغاز شد. مرکز یک مشگین شهر امسال برای جذب بیشتر عضو اقدام به برگزاری کارگاههای رایگان فرهنگی و هنری کرد. تعداد کارگاههای تابستانی این مرکز در مقایسه با سال قبل رشد خوبی داشت. همچنین با توجه به رشد کارگاهها، در بخش درآمد نیز افزایش 30 درصدی اتفاق افتاد.
دو کارگاه نقاشی در سطح کودک و نوجوان، تشکیل شد، مربیگری این کارگاهها بر عهده ی پورعلی(مربی هنری) بود. در این کارگاهها، همچون سالهای قبل تکنیک و شیوه های متنوع نقاشی از جمله: کار با پاستل، کار با آبرنگ و ...، همراه با موضوعات متفاوت کار شد.
2 کارگاه سفالگری در سطح کودک برگزار شد. مربیگری این کارگاهها بر عهده ی پورعلی بود. با توجه به اینکه کارگاه سفالگری در طول سال به صورت رایگان برگزار می گردد، ثبت نام دراین کارگاهها در سطح قابل قبولی بود. تکنیکهای متنوع کار با گل، از جمله: فیتیله، انگشتی، نقش برجسته، کار با اشیا و تکنیکهای ترکیبی در این کارگاهها آموزش داده شد.
یک کارگاه ادبی در تابستان تشکیل شد. در این کارگاه، نوشتن خلاق، کارگاه شعر، بحث کتاب، پرورش حواس  به صورت مدون و برنامه ریزی شده، برای اعضای کودک و نوجوان اجرا شد. مربیگری این کارگاه را راضیه قربانزاده بر عهده داشت.
امسال برای اولین بار شاهد برگزاری کارگاه آموزش قرآن در این مرکز بودیم. این کارگاه در سطح کودک برگزار گردید طی آن روشهای متنوعی برای آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن به کار رفت. مربیگری این کارگاه را فتح اللهی بر عهده داشت.
آموزش زبان انگلیسی به تعداد 4 کلاس، در سطح کودک و نوجوان برگزار شد. تعداد این کلاسها نسبت به سال قبل دو برابر شده بود مربی این کارگاهها، با استفاده از کتابی که مورد تایید آموزش و پرورش بود و با استفاده از شیوه هایی همچون کار با نرم افزار آموزش زبان، استفاده از فلش کارت و ... به آموزش می پرداخت. مربیگری این کارگاه بر عهده ی ناصری بود.
کارگاههای رایگان برای اولین بار در مرکز برپا شد، کارگاه کاردستی، پویانمایی، نجوم ، سرود، نمایش خلاق و قصه گویی به صورت رایگان برای اعضای فعال و بی بضاعت دایر گردید. این کارگاهها توسط مربیان فرهنگی و در طول هفته طبق برنامه های پیش بینی شده، برگزار شد.
ویژه برنامه های تابستان بر اساس پیش بینی های انجام گرفته در کتاب کار 92 اجرا شد، گرامیداشت روز اردبیل، حیدر بابایه سلام(روز شعر و ادب و فارسی)، گرامیداشت مهدی آذریزدی(روز ادبیات کودک و نوجوان)، گرامیداشت لیالی قدر و وفات حضرت علی (ع)، روز جهانی قدس و شرکت در راهپیمایی، جشن پایان تابستان، شرکت در اردوی فرهنگی و تفریحی و ویژه برنامه های هفته ی دفاع مقدس. از آن جمله بود.
مرکز 2 مشگین شهر
تابستان92 با تبلیغ کلاسهای تابستانی و شور ثبت نام دراین کلاسها شروع شد. 9 کارگاه نقاشی، یک کارگاه خوشنویسی، 5 کارگاه سفالگری، 4 کلاس زبان، یک کارگاه ادبی، و 2 کلاس آموزش قرآن بود فعالیت های تابستان 92 را در مرکز 2 مشگین شهر تشکیل می داد.
 بقیه فعالیتها در راستای جشنواره های رضوی پیش رفت. در کنار فعالیتهای کلاسی در هر زمینه ی هنری و ادبی با اعضا ثابت کار شد اعضا در جشنواره ها شرکت کردند نتیجه ی آن کسب عنوان نفر اول جشنواره ی خاطره نویسی بود.
به دلیل ازدحام جشنواره ها و فراخوانها و محدودیت مربی برای انجام فعالیتها به صورت متنوع و انجام فعالیتها با موضوعات مختلف، بسیاری از فعالیتها در راستای شرکت در جشنواره ها انجام شد، از جمله فعالیت کاردستی در قالب کتابسازی انجام گرفت تا اعضا با کتابسازی با این موضوع آشنا شده و بهترین آثار برای شرکت در جشنواره انتخاب شوند.
فعالیت قصه گویی نیز در سطح اعضا کار شد تا برای قصه گویی رضوی آماده شوند، مربی فرهنگی با قصه گویی های مختلف برای شرکت در جشنواره آماده شد. فعالیت شعرخوانی، نیز بصورت مستمر و هدفمند انجام گرفت و مربی در انجام این فعالیت اعضا را آماده کرد تا در جشنواره ی شعرخوانی رضوی شرکت کنند.
دو گروه سرود از اعضا کودک و نوجوان دختر و پسر، برای مرکز تشکیل شد، سرود این گروه ها با موضوع رضوی و دفاع مقدس کار شد. این دو گروه سه سرود به نامهای: کبوتر حرم، بابام شده ستاره و من خلبانم، خلبان، را تا پایان تابستان به مرحله ی اجرا درآوردند.
نشریه دیواریهایی که برای مرکز کار شد نشریه هایی با موضوعات رضوی و امر به معروف و نهی از منکر بودند.
انیمیشن معجزه ی مداد برای اعضا پسر با امکانات کتابخانه ای کار شد و با ارسال به جشنواره ی انیمیشن رضوی، موفق به کسب مقام برگزیده ی کشوری شد.
پژوهشها و تحقیقاتی که در تابستان 92 انجام شد با موضوع رضوی و علوم زیستی و نجوم بود که در حوزه ی پژوهشهای رضوی از بین 3 اثر کار شده یک اثر انتخاب شده و به جشنواره ارسال شد. بقیه ی پژوهشها جهت شرکت در جشنواره ی پژوهش ارسال خواهند شد.
در کنار تمام این فعالیتها، فعالیت اصلی مرکز از اول تابستان، اقدام پژوهی با موضوع سطح مطالعه ی اعضا نوجوان بود، که بعضی فعالیتها در جذب و پایدارسازی و افزایش سطح مطالعه ی اعضا نوجوان مرکز بود. که خوشبختانه نتیجه ی مورد نظر بدست آمد که بطور مفصل در اقدام پژوهی آمده است.
فعالیت فرآیند محور نمایش عروسکی نیز در تابستان92 کار شد، و از دوریختنیها در ساخت دکور و عروسک استفاده شد.
فعالیت بحث کتاب، فعالیتهای علمی، بحث آزاد و پخش فیلم و.... نیز از فعالیتهای روتین مرکز در تابستان 92 بود.
ویژه برنامه های تابستان92، شامل جشن شروع تابستان، اردوی فرهنگی- تفریحی پایان تابستان، برنامه ی روز اردبیل، روز پزشک، برنامه های هفته ی امر به معروف و نهی از منکر و... و همچنین ویژه ی برنامه ی بزرگ هفته ی دفاع مقدس بود.
مرکز شماره 3 مشگین شهر
تابستان 92 در مرکز شماره 3 مشگین شهر با نصب پلاکارد در محوطه بیرونی مرکز کلید خورد، کلاسهای ویژه نیز با حضور والدین اعضا طی جشنی آغاز گردید.
برگزاری دو کلاس زبان انگلیسی برای نوجوانان دختر و پسر، یک کلاس آموزش طراحی برای نوجوانان دختر، یک کلاس ادبی برای اعضای کودک، دو کلاس نقاشی(یک کلاس برای اعضای نوجوان دختر و یک کلاس برای کودک دختر و پسر)، یک کلاس قرآن برای اعضای کودک دختر و پسر و یک کلاس سفال برای اعضای کودک و نوجوان به صورت مختلط با 4 مربی پاره وقت و تمام وقت با حضور 80 عضو، برگزار شد.
مربیان در کنار برگزاری کلاسهای ویژه تابستان، برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی نیز برای اعضا اجرا کردند، اعضا همزمان در فراخوان های هنری و ادبی(داخلی و بین المللی) حضور داشتند.
برگزاری جشن پایان تابستان و اردوی فرهنگی، تفریحی برای اعضای دختر و اعضای پسر پایان بخش برنامه های ویژه تابستان بود.
مرکز کتابخانه پستی مشگین شهر
مرکز پستی مشگین شهر در تابستان 92 به طور اساسی حول تهیه مطالب خواندنی در حوزه های معرفی سرزمین، معرفی شخصیت، معرفی کتاب، معرفی وقایع و ایام، آشنایی با حدیث، آشنایی با قرآن، تدارک فعالیتهای فر هنگی، مطالعه فعالیت داشت.
مکاتبه با اعضا از برنامه های جاری مرکز بود که در جریان آن برخی اعضای فعال به تبادل نظر با مرکز کتابخانه پستی پرداختند.
ارسال کتاب مناسب گروههای سنی مختلف از جمله فعالیت های جاری مرکز بود که به طور زمان بندی شده صورت گرفت.
از مهرماه سال 92 فعالیتهای جاری و ویژه برنامه های فرهنگی هنری نیز به فراخور حال و زمان اجرا شد.
مرکز 1 پارس آباد
مرکز 1 پارس آباد تابستان با فعالیتهای فرهنگی، ادبی و هنری در خدمت کودکان و نوجوانان شهرستان و اعضای فعال مرکز بود.
کارگاه های ویژه تابستان با عنوان نقاشی، سفالگری، طرح های ادبی، کاردستی، آموزش کامپیوتر، زبان انگلیسی، خوشنویسی، عکاسی و نمایش عروسکی با استقبال پرشور اعضا مواجه شد. کارگاه ویژه در این مرکز، 15 کارگاه بود امسال یک کلاس ویژه رایگان برای اعضای فعال دختر برای آموزش نمایش عروسکی نیز در نظر گرفته شده بود.
بیش از 250 عضو در کارگاه های ویژه و سایر فعالیتهای روزانه کانون از جمله قصه گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب، پخش فیلم، بازی و فعالیتهای علمی حضور داشتند. اعضای مرکز در تمامی مسابقات بین المللی، سراسری و استانی شرکت کردند.
اعضای مرکز یک پارس آباد همچون سال های گذشته، در تابستان امسال در مسابقات استانی و کشوری و بین المللی خوش درخشیدند این موفقیتها مرهون زحمت های بی دریغ مربیان مرکز بود.
موفقیت گروه نمایش آفتابگردان در مرحله استانی و راهیابی به مرحله منطقه ای، کسب دیپلم افتخار مسابقه نقاشی بلاروس توسط محیا اکبرنیا، کسب دیپلم افتخا مسابقه نقاشی لویی فرانسوا از کشور فرانسه توسط احمد هژبری، کسب رتبه برگزیده در مسابقه شعر رضوی توسط پریناز آسا، کسب مقام برگزیده کشوری در رشته عکاسی توسط سنا زارعی، کسب مقام برگزیده از مسابقه عکس تهران توسط نیلوفر جعفری، کسب مقام برگزیده کشوری با عنوان کارگاه برتر سفال توسط مهناز زارعی، کسب مقام برگزیده استانی در جشنواره به رنگ خدا توسط مریم قربانی
 مربیان مرکز شماره یک پارس آباد در تاریخ 16 شهریور همزمان با ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر با برگزاری جشنی بزرگ به همراه اعضا و والدین محترمشان، سفره رنگین کلاسهای تابستانی را جمع کرده و با سلامی نو به استقبال پاییز رفتند.
مرکز شماره 2 پارس آباد
تابستان 92 کانون شماره 2 پارس آباد میزبان  169نفرشرکت کننده دختر و پسر در  کلاسهای طرح اوقات فراغت بود. این 12 کلاس شامل نقاشی، طراحی، سفالگری، زبان انگلیسی، آموزش حفظ قرآن، آموزش روخوانی و روانخوانی، کارگاه ادبی بوده است.
شناسایی و شکوفایی استعدادها، پرورش و تقویت مهارت های فرهنگی، هنری و ادبی کودکان و نوجوانان، یادگیری فرهنگ کار گروهی و ایجاد رقابتی سازنده در جهت پیشرفت فردی و گروهی، ارایه ی الگوهای دینی و قرآنی بهکودکان، حفظ سوره های کوتاه قرآن و آموزش قواعد روخوانی و روان خوانی، آمادگی اعضا جهت شرکت در جشنواره ها و فراخوان های مختلف رضوی از اهداف برگزاری این کلاس ها بود.
مرکز شماره 2  پارس آباد دارای 426 عضو دختر و پسر است که با تحت پوشش قرار دادن 90 دختر و 79 پسر کودک و نوجوان، سهم بسزایی در پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجواناندر تابستان داشت. کلاس های زبان، قرآن و نقاشی بیشترین تعداد شرکت کننده را در کارگاه های تابستانی به خود اختصاص داده بود.
در کنار کارگاه های فرهنگی، هنری، ادبی و دینی، اهم فعالیتهای برگزار شده تابستان مرکز شماره 2 پارس آباد عبارتند از: جشن سلام تابستان، ویژه برنامه روز ملی اردبیل، ویژه برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان در سوگ علی(ع)، فعالیت های علمی، جشن عروسک های بومی و محلی با محوریت عفاف و حجاب، روز بزرگداشت ادبیات کودک و نوجوان، شرکت در فراخوانهای رضوی (پژوهش، شعر رضوی، خاطرات زیارت، نمایشنامه خوانی، یک تصویر از یک حدیث، آفرینش های عاشورایی، نمادها و نشانه های رضوی، قصه گویی، شعرخوانی، کتابخوانی الکترونیکی، کتاب سازی، داستان کوتاه، نشریه نگاری دیواری و الکترونیکی) توسعه کتابخوانی، ویژه برنامه بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی، ویژه برنامه ولادت حضرت معصومه(س)، جشن خداحافظ تابستان و اهدای گواهینامه پایان دوره و گرامیداشت هفته دفاع مقدس.
پروین بهرو برگزیده مرحله اول پرده خوانی رضوی، حسین محمدی و زهرا صدری برگزیده استانی در بخش یک تصویر یک حدیث رضوی و میلاد بهادری برگزیده استانی یک ماه به رنگ خدا نتیجه تلاش اعضای کانون 2 پارس آباد بود در جریان فعالیت های تابستان 92.
مرکز کوثر 1
مرکز یک کوثر در سه ماهه ی تابستان 1392 هفت کارگاه در رشته های کامپیوتر، طراحی، نقاشی، ادبی، کاردستی و قرآن با حدود 100 نفر از اعضای کودک و نوجوان دختر و پسر کانون برگزار کرد.
در مناسبتهای ویژه نیز برنامه های زیر اجرا شد.
اعضای مرکز یک کوثر در هفته قوه قضائیه از دادگستری شهرستان کوثر بازدید کردند.
جشن شروع برنامه های تابستانه مرکز یک کوثر در باغ های سرسبز گیوی برگزار شد.
در روز ادبیات کودک و نوجوان اعضای فعال ادبی  و مربیان مرکز یک کوثر با فرماندار شهرستان کوثر دیدار کردند.
ایستگاه نقاشی « کودکان بیدار» با چهل نفر از اعضای کودک و نوجوان مرکز یک کوثر برگزار شد.
جاذبه های گردشگری استان اردبیل برای اعضای مرکز یک کوثر معرفی شد.
مرکز یک کوثر در روز قدس نمایشگاهی از آثار نقاشی مسابقه« کودکان بیدار» در مسجد جامع شهرستان کوثر برگزار کرد.
اعضای نوجوان مرکز یک کوثر میهمان اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل شدند.
جشن دهه ی کرامت  با همکاری مرکز یک کوثر و کمیته بانوان فرمانداری در سالن اندیشه برگزار شد.
به مناسبت روز جهانی گردشگری در مرکز یک کوثر ایستگاه نقاشی برگزار شد.
مرکز یک کوثر به مناسبت گرامیداست هفته دفاع مقدس برنامه های فرهنگی و هنری متنوعی برگزار کرد.
اعضای مرکز در کلیه ی جشنواره های رضوی و فراخوان هایی که از طریق دفتر استان ارسال شده بود حضور فعال داشتند.
مرکز 2 کوثر
مرکز دو کوثر در تابستان 92 با برپایی 9 کلاس تابستانی شامل؛ نقاشی، خوشنویسی، سفالگری، ادبی، زبان، کاردستی، کامپیوتر و قرآن با ثبت نام بیش از 150 عضو تابستان پرشوری داشت.
 در جلسه اول اعضا به همراه والدینشان در یک جلسه توجیهی حضور یافتند، پس از آشنایی با شیوه برگزاری کارگاه ها و رفع ابهام برخی سئوالات به مدت 18 جلسه به طور منظم در کلاسها حضور یافتند. حضور و بازدید والدین از فعالیت کارگاه ها در طی جلسات انجام می گرفت.
در کنار کلاسهای ویژه، فعالیتهای متنوع فرهنگی نیز هر روز به تفکیک کودک و نوجوان دختر و پسر برگزار شد، همچنین برنامه های کتاب کار به طور منظم و برنامه ریزی شده پیش رفت از آن جمله؛ شرکت فعالانه درفراخوانهای رضوی، مراسم روز ادبیات کودک و نوجوان (بزرگداشت مهدی آذریزدی) جشن شعبانیه به همراه سلام تابستان، روز ملی اردبیل، ویژه برنامه های رمضانیه، مسابقه کتابخوانی، اردو و جشن پایان تابستان از دیگر فعالیتهای تابستان بود.
مرکز اصلاندوز
کانون پرورش فکری مرکز اصلاندوز چون سال های گذشته با شور بیشتر کلاس های تابستان را از اول تیر ماه آغاز کرد، در طول فصل مربیان مرکز برای اعضا کودک و نوجوان ویژه برنامه هایی تدارک دیده بودند، برنامه های سلام تابستان، روز ادبیات کودک و نوجوان و  روز اردبیل از جمله برنامه های بزرگ مرکز بود.
اعضا و مربیان مرکز اصلاندوز در جشنواره های پرده خوانی، نام ها و نشانه ها، یک تصویر از یک حدیث، پژوهش، قصه گویی، خاطرات زیارت، شعر رضوی، نمایشنامه خوانی، انیمیشن، کتابخوانی الکترونیکی و نشریه نگاری کاغذی و الکترونیکی رضوی شرکت کردند، دو نفر از اعضا مرکز به نام های محدثه جمال پور در جشنواره نمادها و نشانه های رضوی و رقیه پرستار در جشنواره یک تصویر از یک حدیث رضوی حایز رتبه دوم شدند.
شرکت در چند جشنواره هنری بین المللی نیز در کارنامه تابستان مرکز درج شد. هم چنین در طول تابستان کلاس های زبان انگلیسی، کامپیوتر، نقاشی، ادبی و قرآن نیز در مرکز برپا بود.
گروه نمایش عروسکی مرکز با نمایش دوستی با ارزش است، ضمن کسب رتبه برتر در جشنواره نمایش عروسکی استانی، به جشنواره منطقه ای اردبیل راه یافت، در طول تابستان این نمایش برای سایر اعضای مرکز هم به اجرا در آمد.
مرکز بیله سوار
    کانون پرورش فکری بیله سوار فعالیت های تابستانی خود را با برگزاری 15 کارگاه فرهنگی، ادبی، هنری از اول تیرماه آغاز کرد این کلاس ها شامل 2 کلاس نقاشی دختر، 1 کلاس نقاشی پسر، 1 کلاس سفالگری دختر، 2 کلاس سفالگری پسر، 2 کلاس طراحی دختر، 1 کلاس قرآن دختر، 2 کلاس قرآن پسر، 1 کلاس زبان دختر، 1 کلاس طراحی دختر، 1 کلاس نمایش دختر و 1 کلاس نمایش پسر، با ظرفیت هر کلاس 12 نفر، بود.
180 عضو دوره آموزش خود را کارگاه ها آغاز کردند. اعضا و هنرآموزان کارگاه ها در کنار گذراندن دوره آموزشی خود در فراخوان جشنواره های رضوی هم حضور یافتند و در جشنواره های پرده خوانی رضوی استان خراسان رضوی و ادبیات رضوی شهر کرد و... رتبه برتر و برگزیده کشوری را به دست آوردند.
اعضای مرکز بیله سوار در مناسبت های مختلف در فعالیت های جاری مرکز شرکت کرده و اوقات فراغت خود را با فعالیت های فرهنگی و هنری سپری کردند. این مرکز در روز 18 تیرماه به مناسبت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان که به نام نامی استاد مهدی آذریزدی نام گذاری شده است، برنامه ای تدارک دیده و با همکاری اداره کتابخانه عمومی این روز را گرامی داشت.
از دیگر برنامه های این مرکز گرامیداشت روز ملی اردبیل بود که در مرداد ماه سال جاری با برگزاری مسابقه بازی های بومی- محلی از جمله قایش گوتدی، چیلینگ آغاج، گیزیلین پاچ گلدیم قاچ و... با شادابی خاصی برگزار شد.
برنامه های شب قدر و رمضانیه از فعالیت های مرداد ماه امسال بود در شهریورماه هم با اتمام جشنواره های رضوی و پایان کلاس های تابستانی اعضا خود را برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده کرده و در روزهای آخر شهریور ماه با اجرا برنامه های هفته دفاع مقدس ثابت کردند که فرزندان خلف انقلاب اسلامی هستند. اردوی جشن پایان تابستان در کناز مزار شهدای گمنام در پارک جنگلی و تاریخی نرگس تپه سی پایان بخش برنامه های تابستانی سال جاری بود.
مرکز جعفرآباد
مرکز فرهنگی هنری جعفرآباد در تابستان 92 با حضور بیش از 150 عضو و دانش آموز 15 کارگاه برای کودک و نوجوان در زمینه های مختلف دینی، ادبی، هنری و فرهنگی برگزار کرد.
یک کلاس قرآن با حضور 12 نفر از اعضای کودک که به آموزش حفظ و مفاهیم قرآن اختصاص داشت.
دو کلاس نقاشی با حضور24 عضو، یک کلاس برای اعضای کودک دختر و یک کلاس برای اعضای کودک پسر.
پنج کلاس ادبی با حضور60 عضو، دو کلاس برای اعضای کودک و نوجوان پسر، دو کلاس برای اعضای کودک و نوجوان دختر و یک کلاس مربوط به اعضای کلاس ادبی، که برای اعضای نوجوان کارگاه داستان نویسی دایر گردید.
یک کلاس انیمیشن با حضور8 عضو نوجوان، با استفاده از میز استند و دوربین فیلمبرداری با شیوه های مختلف نحوه ساخت انیمیشن و صداگذاری با اعضا کار شد.
یک کلاس خوشنویسی با حضور12 عضو کودک، مربی به آموزش نوشتن حروف الفبا و حاشیه نویسی با استفاده از ابزار پرداخت.
یک کلاس کاردستی با حضور12 عضو کودک، اعضا به کمک مربی، با استفاده از کاغذ، مقوا، وسایل دوریختنی، پارچه و سنگ و کتابهای موجود در زمینه کاردستی، فعالیت کردند.
یک کلاس سفالگری با حضور12 عضو کودک، اعضا به کمک مربی با استفاده از کتاب کار سفالگری هر جلسه با یک روش آشنا شده، به این فعالیت پرداختند.
سه کلاس زبان با حضور36 عضو، یک کلاس برای اعضای کودک، دو کلاس برای اعضای نوجوان.
مرکز دولت آباد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز دولت آباد از ابتدای تابستان 92 میزبان بیش از 100 کودک و نوجوان در  کارگاه های تابستان بود. نقاشی، زبان انگلیسی، آموزش قرآن، کاردستی، کارگاه آموزش شعر و داستان و آموزش تحقیق و پژوهش از جمله کارگاه های کانون دولت آباد بود.
اجرای ویژه برنامه های جانبی از قبیل گرامیداشت روز چهارم مرداد ماه (روز ملی اردبیل) مقارن با سالروز تاسیس سلسله صفویه، جشن بزرگ میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج)، شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس، بازدید از موزه تاریخی فرهنگی بقعه ی شیخ صفی الدین اردبیلی و موزه تاریخ طبیعی و اردوی یک روز با طبیعت اعضای پسر و دختر مرکز در دو روز جداگانه، اعزام 5 نفر از اعضای فعال به اردوی فرا استانی(ارومیه)، اجرای ویژه برنامه های رمضان با هدف ترویج فعالیتهای اسلامی و بالا بردن اطلاعات دینی اعضا در طول ماه مبارک رمضان در قالب کلاسهای آموزش روخوانی قرآن، احکام، جلسات پرسش و پاسخ و آشنایی با حدیث با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا آدینی از جمله برنامه های مرکز دولت آباد در تابستان 92 بود.
شرکت درفراخوانهای استانی، سراسری و بین المللی از جمله شرکت در چهارمین جشنواره قصه گویی رضوی، شرکت در جشنواره نشریه کاغذی رضوی، نمادها و نشانه های رضوی، پژوهش های رضوی، کتابخوانی الکترونیکی رضوی، کتابسازی رضوی، خاطرات زیارت، یک تصویر از یک حدیث رضوی، شعر رضوی، داستان کوتاه رضوی، شعر خوانی رضوی و سرود رضوی و سایر فراخوانهای استانی و کشوری از دیگر فعالیت های کانون دولت آباد در کنار کارگاه های مختلف بود.
علاوه بر فعالیت های خاص تابستان فعالیت های روزانه از قبیل: قصه گویی، روخوانی کتاب، نمایش فیلم، نمایش خلاق، شعر خوانی، نشریه دیواری، بحث آزاد، بحث کتاب، معرفی شخصیت، معرفی وقایع و ایام، معرفی کتاب و ... با هدف تقویت فکری و کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان  برای بیش از 200 عضو مرکز اجرا شد.
مرکز گرمی
کانون پرورش فکری گرمی در تابستان 92 میزبان بیش از 200 کودک و نوجوان در کارگاه های تابستانی بود این کارگاه ها شامل نقاشی کودک و نقاشی نوجوان، زبان انگلیسی، خوشنویسی، سفال، قرآن، کارگاه ادبی(آموزش شعر و داستان و متن ادبی) بوده است.
تقویت مهارتهای فرهنگی، هنری و ادبی کودکان و نوجوانان، ایجاد خلاقیت در آنان و شکوفایی استعدادها، یادگیری فرهنگ کار گروهی و ایجاد رقابتی سازنده در جهت پیشرفت فردی و گروهی، پر کردن اوقات فراغت و آمادگی جهت شرکت در جشنواره ها و فراخوانهای مختلف هنری، فرهنگی و ادبی از اهداف برگزاری این کارگاه ها بود.
 علاوه بر اجرای این فعالیت ها، برنامه های روزانه از قبیل: قصه گویی، روخوانی کتاب، نمایش فیلم، نمایش عروسکی، آشنایی با حدیث و احکام، شعرخوانی، نشریه دیواری، بحث آزاد و بحث کتاب، معرفی شخصیت، همچنین مسابقات رضوی در قالب هنری ادبی، پژوهش، نشریه کاغذی و الکترونیکی، کتابسازی، نمایشنامه خوانی، سرود و قصه گویی اجرا شد.
سه نفر از اعضای مرکز گرمی به همراه مربی خود در اردوی منطقه ای استان آذربایجان غربی شرکت کردند.
همچنین در تابستان از سه عضو ادبی که در جشنواره دستهای کوچک دعا برگزیده کشوری بودند در استان آذربایجان شرقی با اهدای جایزه نقدی تقدیر بعمل آمد.
مرکز موران
کانون پرورش فکری مرکز موران از ابتدای تابستان با ارسال تراکت و دعوتنامه ثبت نام از اعضا را آغاز نمود و میزبان 33 عضو در کارگاه های تابستان بود. این کلاسها شامل نقاشی کودک، آموزش قرآن و کارگاه ادبی بود.
آموزش تکنیکهای نقاشی با پرداختن به موضوع های مختلف از جمله درختان، خانواده، سفره افطاری، گل و گیاه و جانوران در کارگاه نقاشی در بیش از 18 جلسه برای اعضا شکل گرفت.
آموزش روخوانی صحیح و روان خوانی سوره های جزء سی ام قران در طول 19 جلسه آموزش قرآن با 13 جلسه آموزش احکام اسلامی و آشنایی با احادیث در قالب کلاس آموزش قران برای اعضا ارایه شد.
کارگاه ادبی نیز با محوریت آشنایی اعضا با این فعالیت و در قالب طرح های ادبی و داستان نویسی برای اعضا تشکیل گردید.
علاوه بر اجرای این فعالیت های ویژه تابستان، فعالیت های روزانه از قبیل: قصه گویی، روخوانی کتاب، نمایش فیلم، نمایش خلاق، آشنایی با قرآن و احادیث و احکام، شعرخوانی، نشریه دیواری، بحث آزاد، بحث کتاب، معرفی شخصیت، معرفی وقایع و ایام، معرفی کتاب در کنار مسابقات بین المللی نقاشی، مسابقات ادبی و فرهنگی و همچنین به ویژه مسابقات کشوری رضوی در قالب تصویرگری، ادبی، نشریه نگاری، کتابخوانی الکترونیکی، پرده خوانی و قصه گویی انجام شد.
مرکز نمین
    مربیان مرکز نمین، برای غنی سازی و گذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، در مرکز و شرکت در فعالیتهای متنوع آن، با نصب پلاکارد و بروشور و همچنین تزئین در و دیوار مرکز و اعلام روز جشنواره ی بادبادکها و همچنین اجرای برنامه های فرهنگی، ادبی و هنری تابستان را آغاز کردند.
20 اردیبهشت سال92، مربیان مرکز نمین، با اعلام جشنواره ی بادبادکها به مناسبت آغاز فعالیتهای تابستانی که هر ساله در اول تیرماه به همراه اعضای مرکز و والدین آنها برگزار می شود، فعالیت های تابستان را کلید زدند.
مرکز با نصب پلاکارد و اطلاعیه در سطح شهر برای اعلام آغاز کارگاه های تابستان، با حضور پر شور و استقبال زیاد کودکان و نوجوانان شهرستان روبه رو شد.
با برگزاری جشنواره ی بادبادکها زمان و تاریخ کلاسهای تابستان اعلام شد، مربیان جلسه ی توجیهی در همین روز بعد از اجرای جشنواره ی بادبادکها در سالن مرکز، با حضور والدین اعضا برگزار کردند و به معرفی کلاسها و مربیان مرکز پرداختند.
مربیان بازدید از مرکز و کم و کیف کلاس های فرزندانشان را در طول سه ماهه ی تابستان از سوی والدین اعضا را خواستار شدند و از زحمات آنها قدردانی کردند.
ثبت نام کلاس ها نیز تا مورخه ی 10 تیر ادامه داشت مربیان موفق شدند 9 کلاس، با عناوین: کاردستی، قرآن، ادبی، سفالگری دستی و چرخی، نقاشی، خوشنویسی، کامپیوتر و طراحی، از اعضای کودک و نوجوان پسر و دختر، تشکیل دهند. علاوه بر کلاس های ویژه ی تابستان، اعضا در فعالیتهای دیگر مرکز از جمله: پخش فیلم، بازی و سرگرمی، معرفی کتاب، شعرخوانی، قصه گویی، روخوانی کتاب، بحث آزاد و نمایش عروسکی، ساخت انیمیشن، فعالیتهای علمی و اسلامی و همچنین در جشنواره های رضوی... شرکت کردند.
اعضا در کلاس های تابستانی به مدت شانزده جلسه، با همکاری صمیمانه ی والدینشان شرکت کردند. با اتمام کلاس های ویژه تابستان، نمایشگاهی از آثار اعضا به مدت یک هفته جهت بازدید والدین و خود اعضا در سالن مرکز برپا شد. جشن پایان کلاس های تابستانی نیز با حضور بچه ها و خانواده هایشان از برنامه های دیگری بود که در روزهای پایانی تابستان در سالن آمفی تئاتر مرکز با اجرای برنامه ی متنوع فرهنگی و هنری و ادبی برگزار شد.
مرکز نیر
امسال نیز در فصل تابستان مرکز نیر علاوه بر اجرای فعالیتهای فرهنگی هنری و ویژه برنامه ها، کارگاههای نقاشی، سفال و قرآن را برای اعضای کودک و نوجوان برگزار کرد.
دو کارگاه نقاشی کودک و نوجوان دختر با مربیگری شهره جمالی برگزار شد. برنامه ریزی ساعات برگزاری کلاسها، تقسیم بندی اعضا برحسب گروه سنی و جنسی، اجرای تکنیک های متنوع، تهیه آلبوم های کاری از جمله کارهایی بود که باعث رضایتمندی اعضا و اولیا شد.
تکنیکهای اجرایی در این کارگاه عبارت بود از پاستل، گواش، خراش ، آبرنگ، چاپ با دست و اسفنج و با موضوعات آزاد، طبیعت، خانواده، سفر، امام رضا(ع) نماز، حشرات، اجسام.
کارگاه نقاشی کودک طی 16 جلسه، هرجلسه 90 دقیقه و هر هفته دو روز برگزار گردید، کارگاه نقاشی نوجوان نیز 16 جلسه ، هر جلسه 120 دقیقه، هر هفته دو روز برگزار شد.
دو کارگاه نقاشی پسر و دختر با مربیگری کبری اصلانی از دیگر کارگاه برگزار شده در فصل تابستان بود. در این کارگاه آبرنگ، پاستل و مدادرنگی و چاپ از تکنیک به کار رفته در نقاشیهای اعضا بود. و موضوع طبیعت، گل، حیوان از موضوعهای غالب بر کارگاههای نقاشی به شمار می رفت که با استقبال والدین اعضای کودک روبرو شد. تعداد جلسات اعضای کودک در 16 جلسه 90 دقیقه ای به صورت مجزا برای برگزار گردید.
کارگاه قرآن از دیگر کارگاه فعال مرکز در فصل تابستان بود. این کارگاه با مربیگری خدیجه تیزپری برای 32 جلسه90 دقیقه ای برای دو کارگاه از اعضای دختر و پسر برگزار شد. اعضا در این کارگاه با حفظ جز سی ام و روخوانی و روانخوانی این جز آشنا شدند. قصه گویی قصه های قرآنی و مراجعه به سوره های مربوطه از دیگر کارهای صورت گرفته در این کارگاه بود.
دو کارگاه سفالگری با مربیگری اصلانی برای اعضای نوجوان برگزار شد. در این کارگاه اعضا آثاری خلاق مانند مشک، بشقاب، مرغ، خروس و گلدانهای فتیله ای درست کردند، در جلسات پایانی اعضای بزرگتر با روش کار با دستگاه نیز آشنا شده و چند کوزه گلی ساختند.
علاوه بر برگزاری کارگاههای ذکر شده اجرای فعالیتهای فرهنگی هنری نظیر قصه گویی، روخوانی کتاب، شعرخوانی، معرفی ایام و وقایع، معرفی سرزمین و پخش فیلم و اجرای نمایش عروسکی بصورت منظم، شرکت در ده فراخوان مربوط به جشنواره رضوی مانند قصه گویی رضوی، شعرخوانی رضوی، پویانمایی رضوی، سرود رضوی، کتابسازی رضوی و....، از فعالیتهای مرکز نیر در فصل تابستان بود.
نمایشگاه نقاشی از آثار اعضای مرکز نیر در سه ماهه فصل بهار با موضوع آثار باستانی کشورمان ایران در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان نیر افتتاح شد. این نمایشگاه بدست زاهد فرماندار محترم شهرستان و معاون ایشان منیری و هیئت همراه افتتاح گردید. در این نمایشگاه آثار اعضا به همراه عکس اسکن شده آثار باستانی به نمایش درآمد، و اعضای ثابت کارگاه نقاشی، توضیحاتی در رابطه با اثر و تاریخچه آثار خود ارایه دادند و از طرف فرماندار شهرستان و هیئت همراه مورد تشویق قرار گرفتند.
جشن "سلام تابستان با حضور 120 نفر از اعضای کانون در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان و با هدف افتتاح کلاسهای تابستان مرکز و ایجاد شور و نشاط در کودکان و نوجوانان و آشنا کردن مسئولین شهرستان با برنامه ها و کلاسهای  کانون در تابستان برگزار گردید.
قرائت قرآن، پخش سرود جمهوری اسلامی، خوش آمد گویی و ارایه توضیح مختصر در رابطه با کلاسهای تابستان توسط مسئول مرکز، سخنرانی توسط زاهد فرماندار شهرستان، خواندن سرود " نور حمد" توسط اعضای نوجوان، دکلمه، قصه گویی توسط اعضا، پخش دو انیمیشن، قصه گویی، شعرخوانی، معرفی کتاب، آموزش کاردستی به اعضا، اجرای مسابقه ی فرهنگی، پذیرایی، اهدای جایزه به گروه سرود و اعضای فعال کانون از دست معاون فرماندار و روسای ادارات، از برنامه های جشن بود. در پایان برنامه اعضا و مسئولین حاضر در مرکز از نمایشگاه نقاشی دیدن کردند.
به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعضای کودک کانون نیر در حرکتی نمادین و در اعتراض به بزرگترهایی که سیگار می کشند به راهپیمایی پرداختند سپس در محل تجمع خود در حالی که پلاکارد و تابلوهایی با مضمون نفی کشیدن سیگار در دست داشتند با شعار "اعتیاد دشمن ما بچه ها" و خواندن سرود از همه خواستند تا برای داشتن ایرانی آباد و آزاد از مصرف مواد مخدر پرهیز کنند.
در این مراسم، یکی از کارشناسان هلال احمر درباره مضرات مصرف مواد مخدر توضیحاتی داد و از بچه ها خواست تا بزرگترها را از این کار منع کنند و در پایان جوایزی به رسم یادبود به اعضای شرکت کننده از سوی هلال احمرشهرستان اهدا گردید.
اردوی فرهنگی، تفریحی شورابیل و بازدید از موزه مردم شناسی، باتفاق مربیان مرکز نیــر و 20 نفر از اعضای نوجوان و فعال برگزار شد.
در این اردو پس از انتقال اعضا به شهر اردبیل و بازدید از موزه مردم شناسی و صرف نهار، اعضا به دریاچه شورابیل منتقل و ساعاتی را در فضای آرام و سبز آن سپری کردند و از دریاچه و وسایل بازی آن لذت بردند. در ادامه اعضا به همراه مربیان در ساحل دریاچه پیاده روی و از نمایشگاه کتاب دیدن کردند. برنامه های فرهنگی نظیر شعرخوانی، قصه گویی، بحث آزاد توسط مربیان مرکز نیز در این اردو اجرا شد.
بزرگداشت روز ملی اردبیل، گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان، حضور در جشنواره آش های سنتی در محل تفرجگاه بولاغلار شهرستان از جمله برنامه های تابستان مرکز نیر بود.
مرکز خلخال
  تابستان امسال 25 کارگاه تابستان در مرکز خلخال برگزار شد.
 دو کلاس قرآن برای اعضای مرکز در نظر گرفته شده بود. راه اصلی انس با کتاب خدا، خواندن مستمر، درک معنای آیات و اندیشه و تدبر در آن هاست و سعی ما در این کلاس ها بر آن بود تا کودکان سوره ها را به شیوه ی ایما و اشاره همراه با معنا و مفهوم آنها حفظ نمایند تا به مدت طولانی در حافظه شان ماندگار باشد اعضا در این کلاسها توانستند 20 سوره از 114 سوره کتاب الهی را حفظ کنند.
کلاس پویا نمایی با تشکیل 2 کلاس برای نوجوانان دختر در مرکز خلخال با تکنیکهای کات اوت عروسکی شنی و خمیری اجرا شد.
 مشاعره با حضور 12 نفر و به صورت یک کلاس برپا شد فعالیتهایی همچون اصول و فنون مشاعره، معرفی شاعران مختلف کودک و نوجوان، گلچین اشعار و آموزش عناصر و اوزان شعری اجرا گردید.
کلاس ادبی 5 کلاس از 25 کلاس را به خود اختصاص داد که در دو گروه کودک و نوجوان با گرایش های کارگاه شعر و داستان و گام به گام تا نوشتن خلاق برگزار شد.
کلاس عروسک های خمیری با تهیه خمیر چینی شروع شد و با ساخت 8 مدل عروسک های متنوع کارتونی به پایان رسید.
کلاس نقاشی با 4 کلاس(2 کلاش پیش دبستانی، دو کلاس کودک) دایر شد تکنیکهایی همچون پاستل، گواش، خراش، چاپ، افشان، کلاژ به شرکت کنندگان آموزش داده شد.
1 کلاس به آموزش خوشنویسی با قلم و مداد در مرکز دایر شد و شرکت کنندگان توانستند خط نستعلیق را یاد بگیرند.
1 کلاس به آموزش کاردستی به شیوه کاغذ و تا و تهیه کاردستی با استفاده از دورریختنی ها، کاغذ رنگی، کاموا، کاشیهای رنگی ریزشده برگزار گردید.
کلاس سفالگری توانست با آموزش تکنیکهایی چون فتیله ای، فشاری، لوله ای، کتیبه ای و ترکیبی به خوبی اوقات فراغت کودکان را پر کرده و لحظات جذاب و به یاد ماندنی را برای آنها رقم زند.
از 25 کلاس تابستان 5 کلاس به کلاس زبان انگلیسی اختصاص داشت که در کلاس با استفاده از وسایل موجود و کارتهای آموزشی برای حروفات و کلمات انگلیسی استفاده شد.
کلاس کامپیوتر برای نوجوانان با ارایه ی خدمات آموزش نصب برنامه ها، تنظیم کامپیوتر، مرتب کردن فایل ها و پوشه ها ، ورد، اینترنت و ... توانست یک کلاس موفق برای شرکت کنندگان باشد.
کلاس سرود برای اولین بار با تشکیل یک کلاس 12 نفره برای نوجوانان در مرکز خلخال برپا شد و نوجوانان سرودهای متنوع را با آهنگ سازی خود و هنرمندان شهرستان و با لباسهایی زیبا تمرین و اجرا کردند.