سیدهادی سیادتی در گفتوگو با اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون گفت: حوزه انیمیشن به دلیل ابعاد بینالمللی و پتانسیل و استعدادی که در این رشته وجود دارد، میتواند در رشد اقتصادی ایران و صنایع صادراتی پیشگام باشد و باعث تحول در بازار بینالمللی شود.»
وی خاطر نشان کرد: «یکی از حوزههایی که ستاد روی آن تمرکز دارد حوزه انیمیشن است، البته این ستاد نوپا است و امسال فعال شده و یکی از سازوکارهایی که ما تعریف کردیم همین جشنوارههای استعدادیابی است که میتوانیم از این طریق یک سری نخبههایی را که در حوزه فرهنگ و هنر کار میکنند، شناسایی کنیم و به لحاظ زیرساختی و بحثهای مالی از این دوستان حمایت کنیم تا بتوانند پیشرفت کنند.»
سیادتی افزود: «ما میخواهیم کارهایی انجام دهیم و زیرساختهایی را فراهم کنیم تا بحث اقتصاد فرهنگ و هنر ارتقاء پیدا کند. ما در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت نمیکنیم و ادعایی هم نداریم و البته مسوولیتی هم نداریم، اما در اقتصاد فرهنگ و هنر یک ابزار هستیم.»
قائم مقام دبیرستاد توسعه فنآوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: «ما در این ستاد به دنبال شرکتهایی هستیم که در این حوزه کار میکنند و میتوانند با طرح و برنامههایی که پیشنهاد میدهند و تسهیلاتی که دریافت میکنند خود را به سطح بالایی برسانند. این جشنوارهها به ما کمک میکند تا شرکتهایی را که میتوانند دانشبنیان شوند، شناسایی کنیم.»
سیادتی اظهار کرد: «ما در این ستاد به دنبال فراهم کردن زیرساختهای تولید انیمیشن هستیم که به شرکتهای خصوصی واگذار شود و اگر سختافزاری میخواهند، بتوانیم با دادن تسهیلات به رشد آنها کمک کنیم.»
وی درباره نحوه همکاری کانون در ادامه گفت: «ما البته به دنبال بخش خصوصی هستیم اما از کانون میخواهیم برای دانشبنیان شدن شرکتهای خصوصی کمک بگیریم. کانون میتواند به عنوان یک ارگان دولتی نخبگان و شرکتهای فعال در این حوزه را به ما معرفی کند تا این شرکتها از طریق ما معرفی شوند و بعد با ارایه طرحهایشان تسهیلات بگیرند.»
وی تاکید کرد: « شرکتهایی هستند که میتوانند برند شوند و بقیه شرکتها را هم به کار گیرند. همکاری کانون میتواند با ما به این صورت باشد که شرکتهای درجه یک فعال در حوزه انیمیشن را به ما معرفی کنند تا از آنها حمایت کنیم که دانشبنیان شده و رو به جلو حرکت کنند.»
سیادتی گفت: «ممکن است شرکتی خوب باشد و دانشبنیان هم باشد، اما باید بتواند در عرصه فروش هم فعالیت داشته باشد و بحث بازار هم برای ما مهم است. ما به دنبال شرکتهایی هستیم که قابلیت برند شدن دارند.»
وی ادامه داد: «ما باید با جایگاه جهانی در این عرصه وارد شویم، زیرا اگر این شرکتها با دید داخلی به این قضیه نگاه کنند، قطعاً طرح ارایه شده شکست خواهد خورد. باید به دنبال برندهایی باشیم که برنامههایی را ارایه دهند که هم زیرساختها در آن لحاظ شده باشد و هم بتواند برای فروش محصولات خود طرحی داشته باشد.»
نهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران روز 21 اسفند در مرکز آفرینشهای فرهنگیهنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کار خود پایان میدهد.