به گزارش اداره کل روابطعمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سعید زارع کارگردان در ابتدای این نشست درباره موشن گرافیک گفت: موشن گرافیک به سرعت، ایجاد بازار مالی و تبلیغات میکند. منابع مالی پویانمایی دست ما نیست، اما میتوانیم روشهای خلاقانه برای درآمدزایی داشته باشیم.
زارع افزود: حضور بچههای موشن گرافیکس در عرصه پویانمایی سابقه طولانی دارد و امیدوارم رشد این هنر به گونهای باشد که یک جشنواره برای آن تشکیل شود. صدا، تصویر و نرمافزار کنار هم قرار میگیرند تا به راحتی درآمدزایی ایجاد شود. تلاشمان این است که موشن گرافیکس را بیشتر معرفی کنیم.
موشن گرافیکس یا گرافیک متحرک، هنر تلفیق گرافیک، حرکت، صدا و … برای انتقال پیامی به بیننده است.
این کارگردان در ادامه با اشاره به نقش موشن گرافیکس در تلویزیون گفت: تلویزیون به جای اینکه مجری داشته باشد به تدریج از موشن گرافیکس برای میان برنامهها استفاده کرد. این موضوع اول در پرس تی وی به وجود آمد و از سال 84 که پرس تی وی به روز شد، کیفیت موشن گرافیکس خیلی رشد پیدا کرد.
زارع در پایان صحبتهای خود گفت: یکی از مزیتهای موشن گرافیکس این است که پیامی همراه خود دارد. بانکها و موسسات مالی طی چندسال اخیر به سمت استفاده از این تکنیک برای تبلیغ رفتهاند. قوانین ما مضاف بر پویانمایی است که سرعت را بالا میبرد.
عمار عیسیپور یکی دیگر از فعالان عرصه موشن گرافیکس گفت: پیشرفت تکنولوژی باعث ایجاد ابزارهایی میشود که بتواند در آن فضا کار کند و موشن گرافیکس شامل آن میشود. حضور موشن گرافیکس به 10 سال نمیرسد و حوزه مشترکی با سینما، پویانمایی و گرافیک دارد. ما به هرکجا سربگردانیم، موشن گرافیکس را حتی در ویدئوها میبینیم که تقریباً در همه، حضور پررنگی دارد.
وی با اشاره به اینکه جان ویتنی برای اولین بار نام موشن گرافیکس را به کار برد، افزود: باید به بحث پویانمایی و موشن گرافیکس توجه کنیم. صدا، تصویر و حرکت در موشن گرافیکس تلاش میکند پیامی را به مخاطب منتقل کنند. این تکنیک به ابزاری احتیاج دارد که شاید شبیه پویانمایی باشد، اما مسیر دیگری را میپیماید.
عیسیپور عنوان کرد: این تکنیک میتواند به تصاویر شما جان ببخشد. برای موشن گرافیکس دانش پویانمایی، سینما، موسیقی و صدا را باید بدانید. تعامل بین حرکت و سکون در طراحی در موشن گرافیکس پررنگ است. حوزههای حضور موشن گرافیکس شامل شبکههای تلویزیونی، اینترنتی، عنوانبندی و تیتراژ و موزیک ویدئوها میشود.
وی در پایان صحبتهای خود با اشاره به خاستگاه این هنر گفت: خاستگاه موشن گرافیکس از سینما شروع شده و تیتراژ به تدریج میتواند سبک اتفاقهای بعدی فیلم را معرفی و مخاطب را آماده کند. افرادی مثل کایلی کوپر که تیتراژ فیلم Seven را ساختهاند، توانستهاند سکانسهایی به فیلم با این تیتراژها اضافه کنند؛ به عبارتی تیتراژ میتواند خلأ موجود را پر کند.
مجید یوسفزاده دیگر صاحبنظر این حوزه نیز گفت: این کارها خیلی تجربی است چون اوایل خیلی کمرنگ بود. موشن متشکل از تخصصهای مختلفی است که در نهایت خروجی واحدی دارد. کاربردهای موشن گرافیک در تلویزیون و کارهای خبری، تبلیغات شهری و مانیتور سر در مغازهها، فراوان دیده میشود.
وی درباره مراحل تولید موشن گرافیکس توضیح داد: اولین کار، انتخاب لحن اثر است. فرض کنید پیام ما گران شدن یک جنس باشد. آیا میخواهیم شیوه بیان آن خبری باشد یا اینکه میخواهیم از آن استفاده تبلیغاتی داشته باشیم؟ گاهی میخواهیم علت گران شدن را بررسی کنیم و باز هم لحن متفاوت میشود.
یوسفزاده خاطرنشان کرد: به طور عمومی شیوه کار به سه بخش تقسیم میشود و نیازمند شیوه خبری است که در کوتاهترین زمان پیام را منتقل کند. موشن گرافیک نیاز به قالب خاصی ندارد و در یک دایره کوچک، پیام را منتقل میکند و توانایی و ظرفیت بسیاری دارد. ساختار یا سبک نیز در مراحل بعد موشن گرافیکس اهمیت پیدا میکند. ساختار، مجموعهای از اطلاعات و پرسشها است. منظور این است که موشن گرافیک برای چه گروهی از مخاطبان، طبقه اجتماعی و گروه سنی پخش میشود و خواسته مخاطب و کار مخاطب چیست؟
وی افزود: مرحله بعدی تعیین سبک اجرایی است و ما در مرحله تولید، سبک را مشخص میکنیم. مراحل بعدی به محدودیتهای زمان، میزان استفاده از متن و داده بستگی دارد که ریتم و سرعت کار را تعیین میکند.
این صاحبنظر حوزه موشن گرافیکس بیان کرد: گاهی به دلیل محدودیت زمانی مجبور میشویم زمان را تقسیم کنیم. ریتم مهمترین عنصر برای برقراری ارتباط با مخاطب است. اگر از فرمولی برای نوشتار استفاده میکنیم باید بدانیم چه زمانی باید خلأ زمانی برای تأثیرگذاری بعدی انتخاب کنیم.
وی در پایان گفت: بنیانگذار سبک میانبرنامههای تلویزیونی موشن گرافیک Mtv بود که الان خیلی رونق پیدا کرده است. در حال حاضر این سبک آن قدر قدرت دارد که برنامههایی با ساختار موشن گرافیکس ساخته میشود.
پژمان ابوالقاسمی طراح تیتراژ نیز با اشاره به اهمیت موشن گرافیکس برای تیتراژ افزود: تیتراژ بسیار مهم است، چون به نحوی سرفصلهای موشن گرافیک را با خود دارد. ریشههای موشن گرافیک به سال 1960 باز میگردد و علت عجین شدن طراحی گرافیک و موشن گرافیکس موضوع حرکت است. در کار طراحی و گرافیک شما متوجه مشکلی میشوید و میخواهید راه حلی برای انسان داشته باشید و در واقع خلأ اطلاعاتی را پر میکند.
وی افزود: برای مخاطبان عام، تیتراژ این پیام را دارد که سریع کارتان را انجام دهید تا به اصل مسأله برسید اما «سائول باس» متخصص این حوزه میگوید من این فضای مرده را بهگونهای میتوانم بچینم که بیننده شوق و توجهی برای دیدن فیلم پیدا کند. «سائول باس» خلأ را حس میکند و برای آن به واسطه تکنیکها راه حلهایی پیدا میکند تا به نیازها پاسخ دهد.
در پایان این جلسه بهزاد رجبیپور ابزار Cinema 4D را که میتواند فضایی را برای تبدیل تخیلات به واقعیتها ایجاد کند و برای موشن گرافیک مفید است، معرفی کرد.
گفتنی است نهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان از 17 تا 21 اسفند برگزار میشود.
کد خبر: 240651
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
- چاپ
نشست «موشن گرافیکس و رسانههای نوین» عصر روز سهشنبه 18 اسفند در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد.