کد خبر: 255349
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
بازدید 2416
هفته‌ی نجوم در مراکز کانون پرورش فکری

مربیان مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری استان سمنان در هفته‌ی نجوم با اجرای برنامه‌های متنوع اعضای کودک و نوجوان را با علم نجوم و ستاره‌شناسی آشنا کردند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان، اداره‌کل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کشور، 17 الی 24 اردیبهشت‌ماه را هفته‌ی نجوم نامید و با ارسال شیوه‌نامه‌ای در همین زمینه، از مربیان تمامی مراکز فرهنگی‌هنری دعوت کرد تا در این هفته برای آشنایی بیشتر مخاطبان کودک و نوجوان خود با علم نجوم و دنیای ستارگان به اجرای فعالیت‌های متنوع بپردازند.

بر اساس این گزارش، با توجه به امکانات و تجهیزات موجود در استان سمنان و بنا به پیشنهاد کارشناس‌مسؤول فرهنگی، روز پنج‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه، روز نجوم نام گرفت و مراکز فرهنگی‌هنری به‌شرح زیر در این روز با هدف ترویج علم نجوم وستاره‌شناسی بین کودکان و نوجوانان، آشنایی با خلقت و زیبایی‌های آفرینش در دل بی‌انتهای آسمان، ارتقاء تفکر و حس خداشناسی در اعضا، تحقیق و تفحص در قرآن، شناخت ستارگان و اجرام آسمانی، شناسایی اعضای توانمند و علاقمند به علم نجوم و افزایش دانش نجومی آن‌ها، تشویق، ترغیب و پایدارسازی اعضا بهخصوص نوجوانان علاقمند به علم نجوم، افزایش تعاملات برون‌سازمانی با مؤسسات علمی و آکادمیک در زمینهی فعالیت نجوم، به اجرای فعالیت پرداختند.

مطالعه کتاب‌های فضا و نجوم در کانون آرادان

در این هفته برای اعضا و مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری آرادان، فرصتی پیش آمد تا به تصویرهای مجموعه کتاب‌های کاوش با دقت بیشتری نگاه کنند.

اعضا در این کارگاه با مشاهده تصاویر، علاقه خود را نسبت به خورشید، ماه و ستارگان بیان کرده و با مطالعه کتاب‌ها و گفت‌وگو پیرامون انرژی هسته‌ای، قانون بیگ‌بنگ، شناخت سیارات منظومه‌شمسی و مدارها، شکل ساختاری ستاره‌ها و دلیل نامگذاری آنها به این نتیجه رسیدند که شاید ستارگانی چندین‌هزار برابر خورشید در کهکشان وجود داشته‌باشد.

بازدید علمی اعضای مراکز سمنان از آسمان نما

اعضای دختر و پسر مراکز فرهنگی‌هنری شماره یک، دو و مجتمع سمنان با حضور در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری این شهرستان از آسمان‌نما بازدید کردند.

در این بازدید علمی که با هدف آشنایی بیشتر اعضا با دنیای ستارگان انجام شد گلنساء شاهی مسؤول مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان براساس مطالعه و تجربیات خود درخصوص آسمان‌نما، تاریخچه ساخت آن، نام و شکل صورت‌های فلکی و... مطالب مفیدی را در حد فهم و درک مخاطبان کودک و نوجوان بیان کرد. 

در این بازدید که «زیر چتر آسمان» نام گرفته‌بود اعضا و مربیان با زمینه‌های پیدایش و کاربردهای علم نجوم در جامعه انسانی، صورت‌های فلکی مهم آسمان در دو نیمکره شمالی و جنوبی، ماه‌های نجومی و صورت‌های  فلکی مربوط به هر ماه آشنا شدند و در ادامه، شاهی ضمن معرفی «کتاب قرآن» به‌عنوان یکی از منابع مفید در زمینه علم نجوم، از منابع موجود در مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری برای مطالعه اعضا و بالا بردن سطح اطلاعات آنها در زمینه نجوم نام برد.

ستاره‌های روشن در قلب قرآن ویژه اعضای کانون میامی

مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری میامی، در ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «ستاره‌های ‌روشن در قلب قرآن»، 70 کودک و نوجوان پسر را با دنیای ستارگان آشنا کردند.

حجت‌الاسلام برخوردار به‌عنوان میهمان ویژه‌ این برنامه با استناد به احادیث،آیات قرآن در قالب روایت، مطالب مفید و قابل درکی را پیرامون فضا و نجوم، آسمان و زمین، خداشناسی و معاد برای اعضای کودک و نوجوان بیان کرد و در پایان بحث، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

کارگاه نجوم در کانون گرمسار

17 دختر عضو مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری گرمسار در کارگاه نجوم سفر به دنیای ستارگان را تجربه کردند.

مهدی هدایت‌فر مسؤول مرکز فرهنگی‌هنری کانون گرمسار پس از معرفی کتاب‌های نجوم و معرفی دانشمندان این علم، با استفاده از تصاویر طرح‌های دیواری درباره‌ی اجرام آسمانی، انواع سیارات و ستاره‌ها و تفاوت آنها، ابزار مخصوص رصد ستارگان و... برای اعضا سخن گفت.

کارگاه نشریه نجوم در کانون دامغان

با مشارکت مربیان مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون پرورش فکری دامغان و کانون شهید چمران امیریه کارگاه نشریه دیواری با موضوع نجوم برگزار شد.

مربیان کانونی در این کارگاه پس از معرفی هفته‌ی نجوم و کتاب‌های مرتبط با علم نجوم، اعضا را به تهیه نشریه دیواری با موضوعاتی مانند زمین من، ماه و ستارگان، سیارت دور و نزدیک و... تشویق کردند.