اولین نشست گروه کاری تخصصی کودک و نوجوان با موضوع هفته ملی کودک

اولین نشست گروه کاری تخصصی کودک و نوجوان استان مرکزی با موضوع هفته ملی کودک با حضور اعضای کارگروه در روز دوشنبه 3/7/96 در مرکز فرهنگی هنری مجتمع اراک برگزار شد.

حقوق کودک بخشی از موضوعات حقوق بشر است که از دیرباز مطرح بوده و نیاز به حمایت جدی از سوی جامعه بین‌المللی و ملی دارد.
 انسان برای زندگی اجتماعی خویش نیازمند امنیت جسمی، روحی، روانی، اقتصادی و... است. کودکان نیز که پایه و اساس رشد جسمی، عقلی و اجتماعی آنان از همان سال‌های نخست زندگی آغاز می‌شود، با توجه به وضعیت خاص‌شان به لحاظ جسمی و روحی نیاز به حمایت و مراقبت‌های ویژه‌ای دارند. با توجه به ناتوانی‌های کودکان در استیفای مستقیم حقوق خود مقرراتی باید تنظیم شود که بزرگسالان در استیفای این حقوق کوشا باشند.
از نظر تاریخی نیز مسأله حقوق کودکان به دوران بعد از جنگ جهانی اول برمی‌گردد. در سال 1919 مؤسسه‌ای توسط «اگلانتین جب» در انگلستان تأسیس شد. در سال 1924 اعلامیه حقوق کودک در ژنو تنظیم شد. سال 1946 صندوق بین‌المللی کودکان (یونیسف) تأسیس شد که براساس قطعنامه مجمع عمومی ملل متحد بعد از جنگ جهانی دوم برای رهایی 14 کشور اروپایی از بند فقر، گرسنگی، بیماری، بی‌سرپرستی و آوارگی پایه‌گذاری شد. در سال 1959 اعلامیه حقوق کودک به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. در ماده 12 کنوانسیون آمده: «کودکانی که قادر به شکل دادن عقاید خود هستند، می‌توانند عقاید خود را در تمام موضوعات آزادانه ابراز کنند و به نظرات آنها بها داده شود. حتی باید به کودکان فرصت داده شود که در تمام مراحل دادرسی قضایی و اجرایی توسط نماینده خود در چارچوب قوانین کشور متبوع ابراز عقیده کنند.»
در این نشست ابتدا جهانبخش قنبری مدیر کل کانون استان مرکزی ضمن تشکر ازحضور اعضای کارگروه گفت : کنوانسیون سازمان ملل در مورد حق و حقوق کودکان معمولاً کنوانسیون حقوق کودک نامیده می شود. این کنوانسیون می گوید که همه کودکان در تمام کشورها باید از حق و حقوق خود برخوردار باشند و دولت هر کشوری موظف است از کودکان حمایت کند و مسئولیت دارد که کودکان به حق و حقوق خود دست یابند.
همه کودکان دارای حق و حقوق و ارزش یکسان هستندو ما در مقابل همه کودکان و نوجوانان وظیفه داریم و دست یاری به سوی شما دراز می کنیم و از تک تک شما عزیزان می خواهیم در این امر مهم ما را یاری کنید .
وی تاکید کرد: جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت دوران کودکی و خواسته‌ های کودکان امروز از مهمترین اهداف برنامه های هفته ملی کودک است که امسال با شعار «هرکودک نشانی خداست» از 15 تا 21 مهرماه همزمان با سراسر کشور برگزار خواهد شد
در ادامه هر یک کارگروه ها برنامه های پیشنهادی خود را ارایه دادند و گفتند برای انجام هر مسوولیتی در خصوص کودک و نوجوان دریغ نخواهند کرد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =