به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، یک کارشناس محیط زیست معتقد است در یک سال گذشته انواع آلودگیها در شمال، مرکز، غرب و جنوب غربی کشور کودکان را در معرض خطرهای جبران ناپذیری قرار داده است.
فهیمه بیدی کارشناس آموزش همگانی سازمان محیط زیست گفت: «به دلیل تنوع گیاهی، جانوری و زیستی کشور آلودگیها و چالشهای متنوعی در هر قسمت از کشور وجود دارد. به طور مثال در غرب و جنوب غرب ایران آلودگی هوا و پدیدهی ریزگردها، در شمال کشور مشکل دفع پسماندها و بازیافت زباله و در مرکز کمبود آب و خشکسالی داشتهایم و چون کودکان به لحاظ حساسیت بالا قشر آسیبپذیرتری هستند در معرض خطر قرار گرفتهاند و صدمههای جبرانناپذیری را متحمل خواهند شد.»
وی در پاسخ به راهکارهای مدیریت این بحران گفت: «حفاظت از محیط زیست تحت تاثیر سه عامل در هم آمیخته است: قوانین محیط زیستی، اخلاق و آموزش و پرورش که هر کدام از این سه عامل، هم در سطح تصمیمهای بینالمللی و هم در سطح ارزشهای رفتاری و شخصی بر محیط زیست تاثیر میگذارند.»
بیدی افزود: «رفع معضلات محیط زیستی مانند سایر موضوعها، مستلزم شناخت دقیق از علل پیدایش و ارایه راهحلهای منطقی است و بر پایه تحقیقهایی استوار بوده که پس از شناسایی دقیق مشکلات و ارایه راه حل علمی و تعامل تنگاتنگ با مراکز و سازمانهای مربوطه و نیز با همافزایی و مشارکت مردم امری ضروری و اجتنابناپذیر است.»
این کارشناس با تاکید بر اخذ تصمیمهای جدی در حوزهی محیط زیست حمایت سمنها را خواستار شد: «برای رفع هرگونه مشکل و چالشی باید همهی دستگاههای ذیربط با حمایت سرمایههای اجتماعی (سمنهای محیط زیستی و مردم) در یک حرکت همسو نسبت به حل بحران به وجود آمده، اقدام کنند.»
بیدی در ادامهی این گفتوگو دربارهی فعالیتهای سازمان محیط زیست در حوزهی آموزش به کودکان سخن گفت: «سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی طی اجرای یک طرح پژوهشی نسبت به تهیه و تدوین محتوای بستهی آموزشی ویژه مربیان پیش دبستان وزارت آموزش و پرورش اقدام کرده است. در حال حاضر این بسته به منظور بررسی و تایید پایانی به دفتر پیش دبستان و ابتدایی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ارسال شده است.»
وی دربارهی محتوای این بسته گفت: «بستهی آموزش یاد شده شامل سه عنوان کتاب به نامهای «شناخت و آموزش مبانی محیط زیست ویژهی مربیان پیش دبستانی»، «کار و راهنمای آموزش محیط زیست ویژهی مربیان پیش دبستانی»، «مشارکت خانواده در امور آموزشی محیط زیست به کودکان پیش دبستانی» است. این طرح به صورت آزمایشی طی دو ماه برای 40 نفر از مربیان این مقطع در شهر تهران اجرا شده است تا با بررسی نتایج به عنوان «طرح ملی» در سراسر کشور اجرا شود.»
کارشناس آموزش همگانی سازمان محیط زیست به لزوم ورود این محتوا به کتاب درسی مقطع ابتدایی نیز پرداخت: «با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر شروع آموزشهای محیط زیستی از سنین کودکی، دفتر آموزش محیط زیست سازمان به این باور رسیده است که نهادینه کردن مفهوم محیط زیست در سایه آموزش و یادگیری و تبدیل آن به باوری راستین باید از کودکی اتفاق بیفتد. بنابراین با توجه به تفاهمنامهی امضا شده بین سازمان و وزارتخانه اقدامهای شایستهای در خصوص ورود محتوای محیط زیستی به کتابهای درسی دانشآموزان صورت گرفته است.»
گفتنی است برنامههای روز جهانی و هفته ملی کودک از 15 تا 21 مهر در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود.
کد خبر: 272719
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
- چاپ
آلودگیهای محیط زیست در مناطق مختلف کشور مهمترین خطر زیست محیطی برای کودکان و نوجوانان در یک سال گذشته بوده است.