مربیان کانون به دلیل تغذیه روحی و فکری کودکان و نوجوانان جایگاه ارزشمند و قابل احترام دارند

نشست یکروزه مربی مسئولان مراکز فرهنگی هنری کانون گلستان با رویکرد نقد برنامه های سال 96 و پیش بینی برنامه های سال 97 در اداره کل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان نشست یکروزه مربی مسئولان مراکز فرهنگی هنری کانون گلستان با رویکرد نقد برنامه های سال 96 و پیش بینی برنامه های سال 97 در اداره کل برگزار شد.

 ضمن قدردانی از تلاش یکساله تمامی کارکنان کانون٬ خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی را لطف و عنایت ویژه خداوند دانسته و  بیان داشت: به استناد دعای بیست و نهم صحیفه سجادیه کار کردن با بچه ها رزق و روزی و عنایت ویژه خداوند است که شامل حال ما گردیده و بهترین راه قدردانی از این نعمت خدمت بی منت به کودکان می باشد.

مدیرکل کانون عمل گرایی به آنچه را که به کودکان می آموزیم را از جمله تاکیدات مدیرعامل کانون برشمرده و تصریح کرد: مربیان که در صف اول تغذیه فکری کودکان و نوجوانان قرار دارند از اهمیت و جایگاهی ویژه برخوردار بوده و گفتار و کردار شما بهترین الگوی رفتاری برای آنها می باشد.

 این مقام مسئول از مدیریت و مسئولیت در کانون به عنوان عشق و باور قلبی نام برده و با تاکید بر کیفی سازی فعالیت ها و پرهیز از بخشی نگری برنامه های تازه و خلاقانه و در عین حال اثربخش را مورد تاکید قرار داده و بیان داشت: سعی کنیم هریک از ما در اداره و یا مرکز فرهنگی هنری محل خدمت خود منشاء اثر بوده و ترغیب گر و برانگیزاننده باشیم.وی گفت: مربی مسئول پرانرژی انگیزه بخش بوده و با هنرمندی خود قادر است مرکزش را پرستاره سازد.

عبدالرحیم سیفی در ادامه صحبت های خود به بیان مشکلات فراروی کار فرهنگی و مسیر فرهنگ سازی پرداخته و از پرداختن به بیان مساله به جای تلاش برای حل مسائل و مشکلات  حفظ وضع موجود و عدم توجه به نوآوری و خلاقیت  صحبت از نداشته ها به جای پرداختن به داشته ها منفی گرایی به جای مثبت اندیشی و توجه به ظاهر به جای پرداختن به باطن و درون به عنوان مهم ترین این مشکلات یاد نمود.

لزوم برنامه ریزی فرهنگی و بیان ویژگی های یک برنامه فرهنگی مطلوب بخشی دیگر از سخنان مدیرکل کانون پرورش فکری گلستان بود که با مربی مسئولان مراکز فرهنگی هنری در میان گذاشته شد. وی از برنامه ریزی به عنوان آوردن آینده به زمان حال برای انجام کار نام برده و افزود: تجزیه و تحلیل گذشته  بررسی نقاط قوت و ضعف  ارزیابی وضع موجود و تعیین نقطه مطلوب طراحی و ترسیم دقیق اهداف  بررسی علمی نیازهای گروه مخاطب  شناسایی امکانات و توانمندی های ممکن و موانع و مشکلات و محدودیت ها و نظارت و ارزیابی از جمله مراحل برنامه ریزی فرهنگی است .

عبدالرحیم سیفی در عین حال منعطف بودن جلب مشارکت واقع گرایی آینده نگری توجه به تنوع فرهنگی اولویت بندی شکل گیری براساس اجماع و اتفاق نظر اثربخشی و رضایت آفرینی و محسوس یودن آثار در جامعه و حل ریشه های آسیب ها و تهدیدهای فرهنگی به عنوان ویژگی های یک برنامه ریزی مطلوب فرهنگی  را از جمله ویژگی های یک برنامه ریزی مطلوب فرهنگی نام برده و خطاب به مربی مسئولان مراکز فرهنگی هنری گفت: به فرموده امام علی(ع) اگر امروز ما با دیروز و فردایمان با امروز یکسان باشد دچار خسران و زیان شده و لذا باید هر روز به دنبال محاسبه اعمال و رفتار خود باشیم. ارزیابی و تحلیل برنامه های سال ۹۶ و بیان سیاست ها و اهداف کانون در سال ۹۷ بخش پایانی صحبت هایی بود که توسط مدیرکل کانون با مربی مسئولان مراکز فرهنگی هنری در میان گذاشته شد. این مقام مسئول از کیفی سازی فعالیت ها و توجه به محتوا  جلب مشارکت خانواده ها و دیگر نهادهای فرهنگی مهارت آموزی و دست یابی به توانایی در کنار دانایی  توجه به فرهنگ ها و قومیت ها و ارزش های اخلاقی و باورهای اسلامی  تقویت هویت ملی و ایرانی  تقویت کارگروهی و مسئولیت پذیری اجتماعی و بهره گیری از ابزار نوین و توجه به نیازهای امروزی کودکان و نوجوانان به عنوان اهداف کانون گلستان در سال ۹۷ یاد نموده و در عین حال تصریح کرد که پس از نشست مدیران کل کانون و با رهنمودهای مدیرعامل کانون اهداف و سیاست های کانون تنظیم و ابلاغ خواهد شد.

 در ادامه این نشست نیز معاون فرهنگی اجرایی کانون گفت: برنامه برای یک سازمان همچون تنفس است برای موجود زنده که در این زمینه حیات هر سازمان بستگی به کیفیت برنامه ریزی آن دارد.

قربانعلی بذرافشان ضمن اشاره به موضوع خودارزیابی در برنامه های سال 96 گفت: برنامه ها باید موجب تقویت و تثبیت جایگاه کانون بوده و در پایدار سازی اعضا و مخاطبین موثر باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: باید در طول مسیر برنامه ریزی به شناسایی و هدایت استعداد های اعضا، ارتقاء علمی و عملی اعضا، تقویت هویت ایرانی و اسلامی، جلب مشارکت خانواده ها و نهادهای فرهنگی، برنامه ریزی برای جذب و ماندگاری اعضا پس از دوره نوجوانی از طریق تشکیل انجمن ها٬ استاندارسازی و جذاب سازی مراکز فرهنگی هنری، لزوم پیوند کانون با مدارس٬ توجه به پوشش مخاطبان٬آموزش مهارت های اجتماعی٬ حضور موثر در بین خانواده ها با اطلاع رسانی و اعتمادسازی٬ ایجاد فرصت مطالعه و فعال سازی انجمن های ادبی و هنری ، کارآمدسازی آموزش های مربیان، ترغیب مربیان به استفاده از یافته های پژوهشی و ترغیب آنها برای انجام فعالیت های پژوهشی توجه ویژه شود.

در ادامه این نشست کارشناسان فرهنگی٬ هنری٬ ادبی و آموزش و پژوهش در کنار مربی مسئولان مراکز فرهنگی هنری کانون گلستان به بیان نقاط قوت و ضعف و تجزیه و تحلیل برنامه های سال ۹۶ پرداخت.

همچنین مربی مسئولان مراکز فرهنگی در بخشی دیگر از این نشست به طرح مسائل و مشکلات حوزه کاری خود پرداخته و بر کیفی سازی فعالیت ها ٬ کاهش برنامه های استانی و واگذاری برنامه ها به مراکز و اجرای برنامه های قطبی٬ تامین نیروی مورد نیاز مراکز٬ به روز رسانی تجهیزات و امکانات٬ بازدید مستمرکارشناسان از مراکز و شرکت در برنامه های شهرستانی٬ تهیه شیوه نامه کامل و جامعه برای جشنواره های استانی٬ برپایی نمایشگاه آثار هنری اعضا و مربیان٬ تهیه منابع مطالعاتی برای مربیان ٬ ساعات کاری مراکز٬ استمرار برگزاری دوره های آموزشی توانمندسازی و دانش افزایی تاکید نمودند.

برگزاری کارگاه های آموزشی نحوه بارگذاری فعالیت ها در پورتال کودک ۲۴ و خبرنویسی از دیگر برنامه های این نشست یکروزه بود و در پایان با اهدای هدایا از تمامی مربی مسئولان مراکز فرهنگی هنری به واسطه تلاش و خدمات یکساله به کودکان و نوجوانان تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =