کانون، کودکان و نوجوانان را برای پذیرش نقش‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آماده می‌کند

لیلا دودمان، نایب رییس کمیسیون حقوق شهروندی که در مراسم گشایش مراکز تخصصی کانون فارس حضور داشت، با اشاره به پویایی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون در جهت آینده‌سازی و تربیت نسل کودک و نوجوان گام برمی‌دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس، نایب رییس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به سابقه فعالیت کانون گفت: در سال 1344 که اولین مرکز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان راه‌اندازی شد با نسل کودک ونوجوانی که رشد امروز را به خصوص در زمینه اطلاعات، فناوری و تفکری داشته روبرو نبودیم اما لزوم چنین مراکزی در سال 1344 که شاید تحصیل هم‌چندان معنایی نداشته مورد توجه بوده است. لیلا دودمان اضافه کرد: از گذشته تا حال تفاوت‌های ماهوی و شکلی در نسل کودک و نوجوان به وجود آمده و امروز با تغییرات جمعیتی ایجاد شده، ساختارهای اجتماعی پیچیده‌ای که شکل گرفته کودکان ونوجوانان جایگاه ویژه‌ای یافته است و اهمیت وجودی آنان را نه تنها با نام فرزند خانه، بلکه به عنوان شهروندی که می‌تواند به طور جدی در امور جامعه نقش‌آفرین باشد شاهد هستیم. امروزه به این باور رسیده‌ایم که کودکان ونوجوانان می‌توانند نقش مهمی را در زندگی اجتماعی و آموزشی داشته باشند وکانون پرورش فکری نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا  و کودکان و نوجوانان را برای پذیرش نقش‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی خانوادگی آماده می‌کند. وی گفت: بر اساس شعار کانون که «تمرین خوب زندگی کردن است»، لازم است مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان بیش از گذشته آموزش داده شود.   

نایب رییس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شیراز،  با اشاره به رسالت کانون و نقش مهم آن در پرورش گفت: کانون جایگاهی مناسبی برای آموزش مهارت‌های زندگی، ارتقای سطح مطالعه، ارتقای دیگاه بصری و تفکری است؛ اولین کلاس‌های فیلمسازی و عکاسی در درون کانون ایجاد شد و بسیاری از فیلمسازان مطرح ایران شاگرد کانون بوده، رشد و پرورش یافته و تبدیل به شخصیت‌های فرهنگی و هنری در جامعه شده اند. به گفته دودمان، در جامعه امروز که فناوری اطلاعات دنیای همه را فرا گرفته و در این زمینه کودکان را جلوتر از بزرگسالان قرار داده است، لازم است که با اجرای برنامه‌های منسجم، آینده‌نگر و آینده‌ساز در کانون، کودکان و نوجوانان را برای نقش‌های اجتماعی که در آینده ایفا می کنند آماده کنیم.

او آموزش و پرورش را به عنوان متولی رسمی آموزش برشمرد که بستر پرورشی بسیار محدودی دارد در حالی که کانون با دارا بودن بستر باز و رو به رشد، می‌تواند وظیفه اصلی پرورش را به‌درستی به انجام برساند. به گفته دودمان، اگر به فلسفه اصلی و وجودی کانون توجه ویژه‌تری می‌شد دیگر نیازی به ایجاد نهادهای فرهنگی موازی نبود.

وی در ادامه گفت: شهرداری متولی امر تربیت نیست بلکه باید زیرساخت‌ها را آماده کند و در اختیار کانون بگذارد. دودمان در پایان اظهار امیدواری کرد که بتوان جایگاه به حق کودکان و نوجوانان را به آن‌ها برگرداند و با هدف تقویت، ارتقا و رشد جسمی، فکری و روحی آنان، توجه جامعه را به سمت کانون و جایگاه ویژه آن سوق داد.

مراکز تخصصی کانون فارس با حضور نایب رییس کمیسیون حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز، مدیر کل حوزه هنری، مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی، کارشناسان دفتر امور اجتماعی و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس و جمعی از مربیان و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، 17 بهمن 1397 در مراکز فرهنگی هنری شماره 3، 4 و 5 شیراز به بهره برداری رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =