به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، سرگرمی «شوآن» از خانواده بازیهای انتزاعی و راهبردی (استراتژیک) است. در این بازی تصمیمگیری بر اساس تصمیمهای قبلی خود و حریف بیش از هر راهبرد دیگری خودنمایی میکند در حالیکه مهارتهای هوش تجسمی و فضایی، الگویابی و بازیخوانی از دیگر مهارتهایی است که در این سرگرمی به چالش کشیده میشود.
بر اساس این خبر، «شوآن» در زبان کردی به معنای چوپان است.
این سرگرمی از سوی فرحناز ورنان طراحی شده است. سرگرمی شوآن از جمله طرحهایی است که در دومین رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی ارایه شد و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سرمایهگذار در بخش خصوصی و مشارکت سازمان بینالمللی دانشگاهیان ایران تولید شد.
در جعبه «شوآن» یک صفحه بازی ۲۵ خانهای، ۱۰ مهره (گوسفند) در دو رنگ سیاه و سفید، یک کیف پارچهای برای نگهداری مهرهها و یک برگه راهنما وجود دارد. در این بازی دو تا چهار نفر باید با استفاده از مهرههای بازی، بهترین راهبرد را برای جمع کردن مهرههای خود در یک طرف صفحه بازی انتخاب کنند.
بر همین اساس، در این بازی، کودک یا نوجوان در نقش یک چوپان (شوآن) باید زودتر از حریف، گوسفندان (مهرهها) را دور هم جمع کند. در هر نوبت بازی او میتواند یک مهره را در یک خانه به اطراف حرکت دهد و حتی از روی هم عبور دهد.
این سرگرمی برای گروه سنی بالای ۷ سال، با قیمت ۸۰هزار تومان و با شمارگان ۱۰هزار عدد تولید شده است و به بازار عرضه میشود.
ادارهکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری با هدف حمایت از سرمایهگذاران و تولیدکنندگان اسباببازی، سرگرمی «شوآن» را به صورت مشترک با سازمان بینالمللی دانشگاهیان ایران تولید کرده است.