به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، آیدین مهدیزاده دبیر سومین رویداد ملی ایدهآزاد اسباببازی در این نشست ابتدا در زمینهی مصادیق طرح کپی و غیرکپی، تفاوت کپی و اقتباس و میزان تغییرات الزامی یک طرح برای ثبت در شورای نظارت بر اسباببازی توضیحهایی را ارایه کرد.
وی در ۹ بخش به بیان مصادیق تغییر در طرح پرداخت و گفت: تغییر نام اسباببازی، عنوان و لوگوی بازی میتواند شامل اسم، ترجمه، لوگو، لوگوتایپ، شخصیتها و اجزای بازی باشد به طوری که اسم بازی باید خاص، غیرتکراری معنادار و فارسی باشد.
مهدیزاده در مورد تغییر درونمایه داستان یا موضوع اسباببازی اظهار داشت: این تغییرها میتواند در مسیر داستانی بازی، موضوع، شخصیتها و اجزای بازی باشد.
وی تغییر در شیوهی بازی را از دیگر نکتههای حایز اهمیت عنوان کرد و افزود: این تغییر شامل شرط یا شرایط پایان بازی، تعداد بازیکنان، مدت بازی، سازوکارهای شکلدهنده بازی، امتیازگیری، تعیین فرد برنده، چگونگی نمایش امتیازها و... است.
طراحی و شکل اجزای اسباببازی، خطوط، رنگ و حجم، تعداد اجزا، اتصال قطعهها سطوح، تغییر بستهبندی اسباببازی شامل ساختار، جنس، گرافیک، تصویرسازی و طراحی شخصیتها، کارتهای صفحهی بازی، نشانه و نشانگرهای بازی و ترجمه دفترچه راهنما و داستان بازی، نوشتن کتابچه راهنمای جدید بر اساس اجزای قبلی، ترجمه کارتها و دستورالعمل کار با اجزای سرگرمی از دیگر مصادیق تغییرات در اسباببازی بود که دبیر سومین رویداد ملی ایدهآزاد به آنها اشاره کرد.
او همچنین تغییر در مورد شیوهی تعامل مخاطب با اسباببازی، چگونگی اضافهکردن فناوری مجازی، امکان داستانپردازی، جنس و سن بازیکنها، فضای بازی، تغییر جنس مواد اجزای بازی و اسباببازی و فناوری و ویژگیهای مکانیکی، توپر یا توخالی بودن، شفاف یا کدر بودن، بافت صاف یا زبر سطح نیز توضیحهایی را بیان کرد.
یادآوری میشود شورای نظارت بر اسباببازی در صورت دستکم ٣٠ درصد تغییر در بازی مجوز ثبت صادر میکند و اگر تمام اسباببازی الگو برداری از نمونه خارجی باشد باید مجوز تولید بگیرد.
مهدیزاده در پایان ضمن پاسخگویی به پرسشهای شرکتکنندگان خاطرنشان کرد: برای تغییر یک طرح از میان ۹ مورد بیان شده، رعایت دستکم چهار مورد برای ثبت دوباره یک طرح الزامی است.
بر همین اساس ایدهپردازان و شرکت کنندگان در سومین رویداد ملی ایدهآزاد میتوانند با مراجعه به سایت این رویداد به نشانی ideaazad.ir به مطالب و محتواهای لازم دسترسی داشته و پرسشهای خود را مطرح کنند.
مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نشست مجازی بیان کرد: شورای نظارت بر اسباببازی ۳۰ درصد تغییرات در بازی را مجوز ثبت صادر میکند و اگر اسباببازی به صورت کامل الگوبرداری از نمونه خارجی باشد، مجوز تولید دریافت میکند.
محسن حموله اشاره کرد: طراحان جوان و خلاق که به تازگی وارد این عرصه شدهاند و اسباببازی ایرانی طراحی میکنند باید از قوانین، مقررات و دستورالعملهای صادر در شورای نظارت بر اسباببازی مطلع باشند، بر همین اساس اطلاعات مورد نیاز در درگاه اینترنتی شورا لحاظ شده است.
او افزود: در چندین سال اخیر بخش رقابتی جشنواره ملی اسباببازی نیز از طرحهای ارائه شده در دو بخش ثبت و مجوز تولید اسباببازی برگزیدگانی را داشته که مورد توجه قرار گرفته است.
وی در پایان گفت: نکته دیگری که برای طراحان اسباببازی اهمیت دارد بحث حقوقی طرحهای ارائه شده در این شوراست که در صورت عدم رعایت از سوی افراد این حق برای طراح محفوظ میماند تا از طرحی که ارائه و گواهینامه دریافت کرده، دفاع و از کپیبرداری آن جلوگیری کند.
این نشست با حضور مدرسان و هدایتگران این دوره از رویداد در ساعت ۱۷ از طریق صفحه اینستاگرام @irantoyfestival برگزار شد.