ایسنا/ایلام ایام کرونایی روزهایی متفاوت را برای خانوادهها و کودکان ونوجوانان رقم زد اما در این میان تلاشهایی در حال انجام است که اجازه ندهد، ویروس تاجدار موجب کلافگی خانوادهها و فرزندانشان شود.
«مهدی جمالی» ، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام، به سوالات ایسنا ، پاسخ داد؛
کانون چگونه توانست بلافاصله پس از خانه نشینی مخاطبینش ارتباط خود را با کودکان ونوجوانان بازسازی و حفظ کند؟
واقعیت این است که شیوع کرونا همه راغافلگیر کرد و تا چند روز مانده بودیم که چه کنیم که خوشبختانه همکاران ما درمعاونت فرهنگی فعالیت جهادی پیک امید را راه اندازی کردند ومربیان با کمترین امکانات درمنزل و در قرنطینه بدون هیچ چشم داشت مادی با این حرکت جهادی کشوری همراه شدند و طولی نکشید که تولید محتوای مربیان با شعار درخانه بمانیم-کرونا را شکست می دهیم وبا فعالیت های آموزشی وسرگرم کننده مانند قصه گویی،معرفی کتاب،کاردستی، سفال،کاربا کاغذ و فعالیت های فرهنگی،ادبی و هنری دیگری که قبلا در کارگاههای حضوری کانون برای بچه ها انجام می گرفت.
ما به صورت لحظه ای وآنلاین با تهران در ارتباط بودیم وسیاست های هماهنگ و کشوری کانون را در استان پیش می بردیم.پیک امید مجازی واقعا حرکت جالبی بود ودرشرایطی که مراکز کانون به صورت کامل تعطیل بودند وبچه ها ازفعالیت های کانون جدا مانده بودند توانست دوباره بچهها را به سمت کانون جذب کند کم کم این ارتباط پررنگ تر شد و در اسفند و فروردین در همین حرکت جهادی که مربیان به صورت داوطلب در آن برای بچه ها وقت گذاشتند و فیلم های تصویری کوتاه و فایل های صوتی با محتوای فعالیت های کانون ساختند، حدود 500 فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری انجام گرفت.
پیک امید مقدمهی خوبی برای راه اندازی ثابت فعالیتهای مجازی کانون شد و بعد از این مرحله کارهای کانون و ارتباط با بچهها انسجام بیشتری پیدا کرد و فعالیتهای مجازی به صورت ثابت به اجرا در آمد، یعنی دیگر از حالت داوطلبی خارج شد و فعالیت مربیان به صورت الزامی در آمد به شکلی که براساس شیوه نامه معاونت فرهنگی در مراکز ثابت ما هر کدام چهار گروه مجازی به تفکیک (کودک دختر-کودک پسر-نوجوان دختر-نوجوان پسر) به صورت روزانه و مرتب به فعالیت پرداختند و مربیان فرهنگی ادبی و هنری در این گروهها تمام فعالیتهای حضوری را به صورت مجازی برای بچهها برگزار میکنند و این روند تا زمان بازگشایی رسمی مراکز کانون ادامه خواهد داشت.
تا آن زمان مراکز در هفته نیز یک روز را با رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی ، به صورت شیفتی برای استفاده ی مربی از ملزومات مورد نیاز برای تولید محتوا مانند کتاب و ابزارو..ثبت فعالیت های مجازی در نرم افزار کتابداری باز هستند اما هیچگونه پذیرش یا حضور و ثبت نام کودکان ونوجوانان را تا زمان بازگشایی رسمی نخواهیم داشت.
فعالیت های مجازی کانون در حال حاضر به چه صورت انجام می گیرد؟
تا زمان ابلاغ رسمی تهران و بازگشایی رسمی مراکز ثابت و سیارو پستی کانون، تمام فعالیت های ما به صورت مجازی انجام می گیرد و در کنار چهار گروه مجازی ویژه هر مرکز ثابت،کارگاهها و انجمن های مجازی نیز فعال هستند و هرروز برنامه دارند.
رسانهها و منابع اطلاعرسانی کانون مرتب از برگزاری کارگاهها خبر میدهند، در این باره توضیح دهید؟
بله کارگاهها و انجمن های حضوری کانون هم زمان با شیوع کرونا به وصورت مجازی و با کیفیت مطلوب برای بچه ها به صورت روزانه برگزارشدهاند و در حال حاضر نیز این روند ادامه دارد.هم زمان با فعالیت های گروههای مخصوص مراکز، انجمنهای مختلف ، شعر، داستان، عکس، نمایش، سرود و قصهگویی با عضویت همان اعضای پیشین مراکز و مربیان و اعضای جدید با دعوت از مهمانان و چهرههای کشوری و استانی در زمینهها فرهنگی، ادبی و هنری هر هفته نشست های تخصصی مجازی برگزارمیکنند و خوشبختانه استقبال از از مهمانان و کارشناسان تخصصی که در این انجمنها به حدی است که تعدادی از این نشستها فرایندی شدهاند و تاکنون دکتر افسون امینی، حسین تولایی،انسیه موسویان،مهدی نورمحمدی، منوچهر تتری، فرزانه رحمانی، محمد محمدیان شمالی،غلامرضا گورکانی،الهام دارابی، سمیرا قیومی و چندین چهرهی فرهنگی، ادبی و هنری کشور و استان در این نشست ها حضور داشته اند واین نشست ها در صورت بازگشایی رسمی مراکز به صورت حضوری نیز در آینده برگزار می شوند.
در آینده این برنامهها به شکلی برگزار میشوند؟
حتی در صورت بازگشایی مراکز با توجه به بازتاب مثبت فعالیت های مجازی و استقبال بچه ها باز هم روند مجازی بودن فعالیت ها رد کنار فعالیت های حضوری تداوم خواهد داشت، چرا که کانون با شروع تهدید کرونا به فرصتی جالب به عنوان ارتباط مستمر مجازی با بچهها و موفقیت در این مسیر دست یافت و در عرصه فرهنگی توانست ارتباط خود را با بچه ها حفظ کند و به نوعی در این عرصه کرونا را شکست بدهد.اگرچه ناگفته نماند فعالیت های مجازی کانون پیش از کرونا نیز با سایت های فعال و شبکه های فعال مجاز نیز به صورت وسیع وجود داشته است اما چنین ارتباطی با بچه ها بی سابقه بود به شکلی که در برنامه ریزی سالانه کانون نیز توجه به فعالیت های مجازی از جایگاه خاصی برخوردار است و این مهم به خوبی دیده شده است.
به نظر شما دنیای مجازی میتواند برای آموزش به بچه ها به خوبی به کار گرفته شود؟
بله بدون شک اگر به درستی برنامه ریزی شود و نظارت و پیگیری جدی داشته باشد موفق خواهد بود همچنان که در کانون چنین تجربه ای واقعا جواب داده و بخشی دیگر از ظرفیت ها و توانایی های کانون در ارتابط با کودکان ونوجوانان و رساندن محتوای سالم به انها نمایان شده و این روند حتما ادامه خواهد داشت.
اگر مروری کلی بر فعالیت های کانون از زمان شیوع کرونا تا امروز داشته باشید حتما برای جامعهی هدف جذاب خواهد بود.
ما در کانون از همان روزهای ابتدای شیوع تاامروز برنامه های زیادی در زمینههای اداری-فرهنگی-ادبی و هنری داشته ایم که می توانم به چند مورد مهم ازجمله-ضد عفونی تمامی مراکز فرهنگی هنری ثابت،سیار و پستی در سراسر استان، شیفت بندی حضور همکاران در دفتر اداره کل بر اساس بخش نامه ستاد مقابله با کرونا، رعایت پروتکل های بهداشتی ارسالی ازستاد پیشگیری از کرونا ، اطلاع رسانی بخش نامه و دستور العمل های بهداشتی، تعطیل کردن مراکز فرهنگی هنری و عدم پذیرش هر گونه ثبت نام و حضور کودکان ونوجوانان در مراکز، انجام تمام فعالیت های فرهنگی،هنری و ادبی مراکز فرهنگی هنری به صورت مجازی، تبدیل فعالیت های حضوری مربیان با بچه ها به فعالیت های مجازی پیوسته و مرتب و روزانه، برگزاری آموزش ها و نشست های تخصصی شعر،داستان، قصهگویی، عکاسی، نمایش، سرود و... به صورت مجازی با کیفیت مطلوب و نظارت و ارزیابی و با حضور مهمانان کشوری و استانی، تشکیل گروههای مجازی فعالیت با اعضای کانون به صورت روزانه ( هر مرکز چهار گروه دختر کودک، دختر نوجوان، پسر کودک، پسر نوجوان) با رعایت قوانین اداری اشاره کنم.
تهیه چندین مورد کلیپ تبلیغاتی در خانه بمانیم و پخش در رسانه های گروهی و فضای مجازی، تهیه عملکرد تصویری کانون در دنیای مجازی از زمان شیوع کرونا تاکنون، رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشت و سلامت در جلسات ضروری با تعداد اندک و فضای زیاد، راه اندازی پیک امید مجازی با هدف ایجاد آرامش در روحیه مخاطبین و خدمات رسانی به کودکان ونوجوانان، برگزاری نشست های شورای فرهنگی و شورای کارشناسی به صورت مجازی، ارائه نکات بهداشتی به بچه ها در لابه لای فعالیت های آموزشی مجازی، همراهی با پویشهای اداری و مردمی در خانه بمانیم، ارائه فراخوان هنری ( از پنجره ) با موضوع عکس های بچه ها در خانه از زاویه پنجره ی منزل خودشان، ارائه فراخوان دل نوشتههای بچهها در خانه و عکس نوشت، ارائه فراخوان های کشوری به بچه ها و دریافت آثار به صورت مجازی، ارائه کتاب های صوتی و متن کتاب های کانون به صورت رایگان در دنیای مجازی به بچهها و خانوادهها، تشویق کودکان ونوجوانان و خانوادهها به رعایت نکات بهداشتی وماندن در خانه با آموزش های تصویری مربیان، معرفی کتاب و آثار فرهنگی ادبی و هنری به صورت مجازی به بچه های توی خانه، ارائه شیوهنامه چگونگی برگزاری فعالیتهای مجازی برای بچهها براساس قوانین اداری کانون کشور و استان، اطلاع رسانی هرروزه و مرتب فعالیتهای مجازی کانون به خانوادهها از طریق شبکه های اجتماعی ، تعیین یک روز مشخص با شیفت بندی همکاران مراکز جهت ثبت فعالیتهای مجازی، غبارروبی قفسه های کتاب و ضد عفونی مرکز از دیگر فعالیتهای کانون در این مدت بود.