ششمین جلسه‌ی سلسله نشست‌های آموزشی با محتوای ادبی

مربیان ادبی کانون فارس، در نشست‌های ادبی، تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، بر اساس پیش‌بینی برنامه‌های سال ۱۴۰۰ آفرینش‌های ادبی استان فارس، با هدف بهره‌مندی از تخصص ادبی مربیان، سلسله نشست‌های آموزشی با محتوای ادبی برگزار در اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس برگزار می‌شود.

بر این اساس هر یک از مربیان ادبی استان فارس با توجه به تجارب موفق و ارزنده خود، به عنوان کارشناس تخصصی نشست، موضوعی را در راستای فعالیت‌های ادبی کانون انتخاب و در رابطه با آن، با همکاران شرکت‌کننده در نشست به بحث و گفتگو می‌نشیند.

 این فعالیت ۲۴ آبان همزمان با روز کتاب و کتاب‌خوانی آغاز شد و ششمین جلسه این نشست را فاطمه ایلی، مربی فرهنگی و رابط ادبی مرکز زرقان با موضوع «تأثیر شعرخوانی بر کودکان» هدایت کرد.

او به  انواع شعر شفاهی شامل: لالایی‌ها، ترانه‌های مادرانه، ترانه‌های کودکانه، متل‌های منظوم و چیستان‌ها اشاره کرد. به گفته‌ی ایلی ترانه‌های کودکانه هم از لحاظ موضوع و مفهوم و هم شکل بیانی، کودکانه هستند.

رابط ادبی مرکز زرقان تفاوت شعر کودک و بزرگسال را در  لغت، موضوع یا مضمون، وزن و فضای کلی شعر دانست. ایلی معتقداست شعر خواندن به جز تاثیرات بلند مدتی که در زندگی کودکان دارد، روان خوانی،
  درک هر چه بهتر کلمات، معرفی مفاهیم ادبی  و تقویت حافظه را نیز به دنبال خواهد داشت.

او در ادامه گفت: شعری را می‌توان شعر کودک نامید که از نظر دایره واژگان، فضای عاطفی، استفاده از عناصر زندگی کودکانه، استفاده از تخیل کودکانه، اندیشه و تفکر با مخاطب واقعی در گروه سنی مورد نظر شاعر تناسب داشته باشد و  به کار گرفتن وزن، قافیه، موسیقی و ریتم در شعر کودک نیز بسیار بدیهی است.

مربی فرهنگی کانون فارس از فواید شعرخوانی برای کودکان هم گفت. رساندن کودک به مرحله شنیدن و خواندن خلاق و پرورش توجه و دقت کودک، تقویت تفکر منطقی، توجه به حواس پنجگانه، توجه به عناصر حسی موجود در اطراف و غنی سازی دایره واژگان از جمله تأثیرهایی بود که او برشمرد.

تربیت حس و عاطفه کودک یعنی شناخت عواطف خود و دیگران و توانایی کنترل هیجان‌ها، ایجاد زمینه برای تقویت بیان شفاهی و بیان مکتوب، تربیت تخیل کودک و حرکت به سمت دست‌یابی به تخیل فرهیخته، تقویت ارتباطات و روابط‌انسانی و در نهایت آمادگی برای رسیدن به مرحله بعدی رشد، از دیگر فوایدی بود که به گفته‌ی ایلی،  شعرخوانی برای کودک به ارمغان می‌آورد.

سلسله نشست‌های تخصصی ادبی، با برنامه‌ریزی و پشتیبانی استان، از سوی مربیان ادبی و در زمان‌بندی تعیین شده، هر دو هفته، یک‌بار برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =